- Pusty
- Hinta
Vauhtipyörät – KUORMA-AUTOT
(löytyi 24 tulosta)
Auton vauhtipyörä
Vauhtipyörä on olennainen osa kampiakselin voimansiirtoa, ja sillä on useita tehtäviä moottoriajoneuvossa. Toisaalta vauhtipyörän on kompensoitava moottorin pyörimisnopeuden epätasapainoa ja voitettava tietyt käynti- ja tyhjäkäyntipisteet absorboimansa energian avulla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tämän toiminnan ja vauhtipyörän massan ansiosta moottorin käynti on tasaista myös alhaisilla kierrosluvuilla
Vauhtipyörän rakenne ja toiminta
Vauhtipyörä on käynnistinmoottorille tarkoitetun, kutistetun tai jopa hitsatun hammaspyörän vanteen kantaja. Vauhtipyörä toimii samalla kytkimen kantajana. Vauhtipyörän tehdasvalmisteiset materiaalit ovat yleensä harmaata valurautaa tai terästä.
Polttoaine-ilmaseoksen palamisen aikana polttomoottorissa syntyy voimakkaita voimia. Kampiakselimekanismin tehtävänä on muuntaa nämä syntyneet voimat pyörimisliikkeeksi männän avulla, joka liikkuu ylös- ja alaspäin. Vauhtipyörä on liitetty kampiakseliin, ja se kompensoi moottorin pyörimisnopeuden epätasaisuuksia. Vauhtipyörä varastoi kampiakselin pyörimisliikkeen kautta syntyvää energiaa, ja massan inertiapainon vuoksi se jatkaa pyörimistä, vaikka polttomoottori ei antaisi käyttöenergiaa lyhyeen aikaan
Mitä enemmän sylintereitä polttomoottorissa on, sitä tasaisemmin se toimii. Alle nelisylinterisissä polttomoottoreissa vauhtipyörä auttaa voittamaan polttomoottorin tyhjäkäyntiä sekä sen ylä- ja alapuolisen kuolleen pisteen
Vauhtipyörä vaikuttaa siten polttomoottorin vastekäyttäytymiseen ja auttaa moottoria toimimaan tasaisesti alhaisilla kierrosluvuilla.
Viallista vauhtipyörää vaihdetaan mahdollisimman pian
Vauhtipyörän alkava tai jo olemassa oleva vika voidaan yleensä tunnistaa moottorin käydessä. Jos havaitset käynnissä olevan polttomoottorin epävakaata tärinää, nykimistä tai ravistelua, ajoneuvo ja sen polttomoottori on huollettava ja tarkastettava mahdollisimman pian, jotta vältetään vakavat moottoriin kohdistuvat seuraukset. Raapivat tai epävakaat moottorin äänet voivat myös viitata siihen, että vauhtipyörä on vaihdettava pian. Nämä äänet kuuluvat muuten hyvin tyhjäkäynnillä ja alhaisilla moottorin kierrosluvuilla, mutta ne vähenevät moottorin kierrosluvun noustessa ja voivat jopa hävitä kokonaan ajon aikana
Viallisella vauhtipyörällä auto on varmasti vielä ajokelpoinen, eikä se heti sammu. Viallinen vauhtipyörä on kuitenkin selvitettävä ja vaihdettava mahdollisimman pian. Jos näin ei tehdä, mahdollisia seurannaisvahinkoja voivat olla vetoakselin viat sekä kytkimen ja vaihteiston vauriot. Sen vuoksi matkustaminen on keskeytettävä välittömästi, jos sitä epäillään.
Tarkistuslista - Viallisen vauhtipyörän oireet:
- Polttomoottorin tyhjäkäynnin aikana kuuluva, jauhava ääni, joka häviää heti, kun kytkinpoljin aktivoidaan
- Kytkimestä kuuluvat metalliset ja kolahtelevat äänet, kun polttomoottori kytketään päälle
- Moottorin tärinä alhaisilla kierrosluvuilla kiihdytyksen aikana
- Happama haju kuin mekaaniset osat olisivat ylikuumentuneet
Vauhtipyörän vaihtamiseksi vaihteisto on purettava, jotta vauhtipyörään pääsee käsiksi. Siksi vauhtipyörää korjattaessa vaihdetaan yleensä myös kytkin. Tämän etuna on se, että vaihteiston monimutkainen ja aikaa vievä purkaminen voidaan hyödyntää, jotta vältytään uusilta työvaiheilta lähitulevaisuudessa. Lisäksi herkän ja turvallisuuden kannalta tärkeän autonosan vaihtaminen vaatii erikoistyökaluja ja intensiivistä mekaanista asiantuntemusta
Kaksoismassavauhtipyörä ja sen erot
Kaksoismassavauhtipyörä on periaatteessa vauhtipyörä, johon on integroitu vääntövärähtelyjen vaimennin. Se estää vääntövärähtelyjen siirtymisen iskumoottorista voimansiirtoon. Kaksoismassavauhtipyörä irrottaa jousivaimennusjärjestelmän avulla moottorista tulevan primaarienergian ja voimansiirrosta tulevan sekundäärisen vauhtipyörämassan toisistaan. Vääntövärähtelyt ja niistä aiheutuva melu vaimenevat siten lähes kokonaan
Moottoriajoneuvoissa, joissa on kaksoismassavauhtipyörä, on muitakin etuja:
- Niiden melumukavuus on korkeampi
- Ne ovat mukavampia ajaa
- Vaihteisto on helpompi vaihtaa
- Synkronoinnissa on vähemmän kulumista
Kaksoismassavauhtipyörä (lyhennettynä DMF) on onnistunut eristämään moottorin tärinät tehokkaasti voimansiirrosta ja vaihteistosta. Samaan aikaan vastaavat haitat kompensoidaan. Tämä parantaa merkittävästi ajotuntumaa ja mukautettua ajodynamiikkaa, mikä lisää mukavuutta sekä vakautta ja ajoturvallisuutta
Osta vauhtipyörä / vauhtipyörälevy ja kaksoismassavauhtipyörä Motointegratorilta
Erityisesti polttomoottorin läheisyydessä käytettävien varaosien työn laadulla ja luotettavuudella on merkittävä vaikutus moottoriajoneuvon ajoturvallisuuteen, vakauteen ja jopa käyttöikään. Älä asenna polttomoottorin ja voimansiirron osia, jotka ovat laadultaan huonompia, jotta ajoturvallisuus ei heikkenisi. Juuri käytettyjen varaosien laatu ja luotettavuus vaikuttavat suoraan polttomoottorin ja alustan osien ajodynamiikkaan ja ajoturvallisuuteen. Erittäin herkillä turvallisuusalueilla on aina käytettävä korkealaatuisia varaosia. Polttomoottori, jonka tarkastus- ja huoltovälit ovat säännölliset, on erittäin luotettava ja pitkäikäinen, ja se myös edistää oman moottoriajoneuvosi arvon säilymistä
Vauhtipyörän, vauhtipyörälevyn tai kaksoismassavauhtipyörän lisäksi löydät Motointegratorin premium-luokan varaosaluettelosta laajan valikoiman auton tarvike- ja varaosavalmistajien tuotteita. Tarjoamme myös iskunvaimentimia, jousituksen osia ja ajoneuvojen suodattimia. Asennamme vain sellaisia autojen varaosia, jotka täyttävät asiakkaidemme korkeat vaatimukset ja soveltuvat optimaalisesti viritys- ja korjaustöihin. Esimerkiksi valmistajien Sachs, Valeo tai Luk vauhtipyörä tai kaksoismassavauhtipyörä.
Vauhtipyörät
Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on kaksoismassavauhtipyörä, joka on korvannut perinteisen vauhtipyörän. Periaatteessa kyseessä on kaksi vauhtipyörää. Siksi on monia kysymyksiä tästä komponentista moottorin ja vaihteiston välissä. Alta löydät tärkeimmät vastaukset kaksimassavauhtipyörästä (DMF).
Miksi vauhtipyörää tarvitaan?
Fysiikassa opimme, että vauhtipyörää voidaan käyttää myös energian varastointilaitteena, koska se reagoi hyvin hitaasti suuren massansa vuoksi. Samaa etua on hyödynnettävä auton voimansiirrossa. Polttomoottori toimii sykleissä, tarkemmin sanottuna nelitahtimoottorina. Tämä tarkoittaa, että mäntää liikutetaan useita kertoja, kunnes varsinainen sytytys tapahtuu. Tämä kuvio moninkertaistuu analogisesti moottorin sylinterien lukumäärän kanssa.
Vauhtipyörän tarve näkyy parhaiten yksisylinterisessä moottorissa. Mäntä ei välitä tasaista pyörimisliikettä kampiakselille. Männän iskun aikana käytetään tietty määrä energiaa männän työntämiseen takaisin ylös. Tämän seurauksena pyörimisliikkeestä tulee hyvin epätasainen. Lisäksi syntyy keskipakovoimia, koska mäntää käännetään kiertokuvion sisällä (yhdystanko kampiakselille vastapainon kanssa). Kaikki nämä voimat vaikuttavat tietenkin myös moottoriin, jossa on useita sylintereitä.
Tämä aiheuttaa värähtelyä ja tärinää. Nämä välittyvät kampiakselin kautta vaihteiston pääakselille ja edelleen hammaspyörille. Nämä värähtelyt aiheuttavat vaurioita, ja tärinä voi myös tuntua epämiellyttävänä ajoneuvossa tietyillä taajuusalueilla (nopeudesta riippuen). Vauhtipyörän massa kompensoi näitä epäsäännöllisyyksiä ja mahdollistaa siten myös alhaisemmat nopeudet. Moottori käy tasaisemmin ja siten kuluminen vähenee.
Miksi kaksoismassavauhtipyörä?
Nämä värähtelyt eivät kuitenkaan esiinny vain moottorissa. Toissijaista värähtelyä voidaan havaita myös voimansiirtoakselilla. Kaksoismassavauhtipyörä vähentää massan hitausmomenttia. Integroitujen jousien ansiosta jo mainittu resonanssitaajuusalue pienenee entisestään. Kahden toisiinsa kytketyn vauhtipyörän avulla värähtelyt vaimentuvat siten myös vaihteistoon. Näin vääntövärähtelyt saadaan täysin irrotettua voimansiirrosta. Suuremman kestävyyden ja ajomukavuuden lisääntymisen lisäksi, joka johtuu epämiellyttävien tärinöiden poistumisesta muuten normaaleilla nopeusalueilla, myös polttoaineen säästö on huomattava alhaisempien tyhjäkäyntinopeuksien ansiosta.
Kaksoismassavauhtipyörän vaihtaminen kytkimen kanssa - miksi?
Tästä päästäänkin jo haittaan perinteiseen vauhtipyörään verrattuna. Rakenteensa vuoksi tämä toissijaisen ja ensisijaisen vauhtipyörän rakenne on huomattavasti alttiimpi vaurioille. Tämän vuoksi ajoneuvovalmistajat suosittelevat DMF:n vaihtamista, kun kytkin on vaurioitunut. Yleensä asia on kuitenkin toisinpäin: kaksoismassavauhtipyörässä on vika, ja kytkin vaihdetaan sen jälkeen yhdessä vauhtipyörän kanssa.
Miten huomata vika kaksoismassavauhtipyörässä?
On olemassa erilaisia tilanteita, jotka voivat ilmoittaa viallisesta kaksoismassavauhtipyörästä. Tällaisia ovat muun muassa vaihtokyvyn heikkeneminen (vaihtaminen on tavallista vaikeampaa), äkilliset epämiellyttävät värähtelyt ja tärinät, vaihteiston kotelon ympäriltä kuuluva epätavallinen ääni, joka voi ulottua vaihteiston kolinaan.
Miten kaksoismassavauhtipyörä tarkistetaan?
Näiden äänien jälkeen vaihteisto on irrotettava lisätarkastuksia varten. Nyt suoritetaan silmämääräinen tarkastus vuotavien rullalaakereiden, lämpöjälkien (terässeosten sininen värimuutos) ja mekaanisten vaurioiden varalta. Lopuksi tarkistetaan välyskulma. Tähän tarvitaan astepyörä.
Ennen kuin vääntö- tai kiristysjouset alkavat vaikuttaa, kahta massaa voidaan kiertää toisiaan vasten. Astepyörän avulla tarkistetaan, vastaako tämä vääntö edelleen jousien oletettua vääntöä. Tämän jälkeen tarkistetaan kahden massakiekon kallistusväli. Mittaustuloksia on verrattava valmistajan antamiin kallistusväliä koskeviin tietoihin. Jos poikkeamia ilmenee, kaksimassavauhtipyörä on vaihdettava.
Johtopäätös: monia etuja, mutta myös haittoja - miksi ei siis käyttää halpoja vauhtipyöriä vaihtoehtoisena varaosana?
Kytkimestä tulee näin jälleen lyhytikäinen. Yhdessä kaksoismassavauhtipyörän kustannusten kanssa kokonaiskustannukset nousevat huomattavasti verrattuna perinteisten vauhtipyörien kustannuksiin. Viime kädessä tämän osan tarpeellisuus johtuu kuitenkin myös pakokaasupäästöarvoista, joita on lain mukaan parannettava yhä enemmän. Jotkut epäilyttävät toimittajat ovatkin keksineet tarjota kytkinpaketteja, jotka sisältävät yksiosaisen ja siten halvemman vauhtipyörän. Tätä on kuitenkin syytä ehdottomasti välttää, sillä kaikki on sovitettu kahteen vauhtipyörään.
Massaa ei soviteta moottorin tehotietojen mukaan. Viime kädessä voi aiheutua kalliimpia seurannaisvahinkoja kuin DMF:n vaihtaminen. Neuvomme myös välttämään halpoja tuotteita. Useimmissa tapauksissa tällaisten tuotteiden käyttöikä on huomattavasti lyhyempi kuin merkkivalmistajan valmistaman laadukkaan kaksimassavauhtipyörän. Muuten myös virityssirujen käyttöä olisi harkittava uudelleen. Muutetut suorituskykytiedot eivät enää vastaa käytetyn kaksimassavauhtipyörän massaa ja laskennallista inertiakäyttäytymistä. Tämä voi myös johtaa huomattaviin seurannaisvahinkoihin.