-3% vaimennuksesta ja jousituksesta

Vauhtipyörät – KIA

(löytyi 2 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Vauhtipyörä LuK DMF LUK 415 0766 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   415 0766 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vauhtipyörä (jäykkä) KOREA OC0508H
Valmistaja:   KOREA
Valmistajan numero:   OC0508H
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Tämän toiminnan ja vauhtipyörän massan ansiosta moottorin käynti on tasaista myös alhaisilla kierrosluvuilla

Vauhtipyörän rakenne ja toiminta

Vauhtipyörä on käynnistinmoottorille tarkoitetun, kutistetun tai jopa hitsatun hammaspyörän vanteen kantaja. Vauhtipyörä toimii samalla kytkimen kantajana. Vauhtipyörän tehdasvalmisteiset materiaalit ovat yleensä harmaata valurautaa tai terästä.

Polttoaine-ilmaseoksen palamisen aikana polttomoottorissa syntyy voimakkaita voimia. Kampiakselimekanismin tehtävänä on muuntaa nämä syntyneet voimat pyörimisliikkeeksi männän avulla, joka liikkuu ylös- ja alaspäin. Vauhtipyörä on liitetty kampiakseliin, ja se kompensoi moottorin pyörimisnopeuden epätasaisuuksia. Vauhtipyörä varastoi kampiakselin pyörimisliikkeen kautta syntyvää energiaa, ja massan inertiapainon vuoksi se jatkaa pyörimistä, vaikka polttomoottori ei antaisi käyttöenergiaa lyhyeen aikaan

Mitä enemmän sylintereitä polttomoottorissa on, sitä tasaisemmin se toimii. Alle nelisylinterisissä polttomoottoreissa vauhtipyörä auttaa voittamaan polttomoottorin tyhjäkäyntiä sekä sen ylä- ja alapuolisen kuolleen pisteen

Vauhtipyörä vaikuttaa siten polttomoottorin vastekäyttäytymiseen ja auttaa moottoria toimimaan tasaisesti alhaisilla kierrosluvuilla.

Viallista vauhtipyörää vaihdetaan mahdollisimman pian

Vauhtipyörän alkava tai jo olemassa oleva vika voidaan yleensä tunnistaa moottorin käydessä. Jos havaitset käynnissä olevan polttomoottorin epävakaata tärinää, nykimistä tai ravistelua, ajoneuvo ja sen polttomoottori on huollettava ja tarkastettava mahdollisimman pian, jotta vältetään vakavat moottoriin kohdistuvat seuraukset. Raapivat tai epävakaat moottorin äänet voivat myös viitata siihen, että vauhtipyörä on vaihdettava pian. Nämä äänet kuuluvat muuten hyvin tyhjäkäynnillä ja alhaisilla moottorin kierrosluvuilla, mutta ne vähenevät moottorin kierrosluvun noustessa ja voivat jopa hävitä kokonaan ajon aikana

Viallisella vauhtipyörällä auto on varmasti vielä ajokelpoinen, eikä se heti sammu. Viallinen vauhtipyörä on kuitenkin selvitettävä ja vaihdettava mahdollisimman pian. Jos näin ei tehdä, mahdollisia seurannaisvahinkoja voivat olla vetoakselin viat sekä kytkimen ja vaihteiston vauriot. Sen vuoksi matkustaminen on keskeytettävä välittömästi, jos sitä epäillään.

Tarkistuslista - Viallisen vauhtipyörän oireet:

  • Polttomoottorin tyhjäkäynnin aikana kuuluva, jauhava ääni, joka häviää heti, kun kytkinpoljin aktivoidaan
  • Kytkimestä kuuluvat metalliset ja kolahtelevat äänet, kun polttomoottori kytketään päälle
  • Moottorin tärinä alhaisilla kierrosluvuilla kiihdytyksen aikana
  • Happama haju kuin mekaaniset osat olisivat ylikuumentuneet

Vauhtipyörän vaihtamiseksi vaihteisto on purettava, jotta vauhtipyörään pääsee käsiksi. Siksi vauhtipyörää korjattaessa vaihdetaan yleensä myös kytkin. Tämän etuna on se, että vaihteiston monimutkainen ja aikaa vievä purkaminen voidaan hyödyntää, jotta vältytään uusilta työvaiheilta lähitulevaisuudessa. Lisäksi herkän ja turvallisuuden kannalta tärkeän autonosan vaihtaminen vaatii erikoistyökaluja ja intensiivistä mekaanista asiantuntemusta

Kaksoismassavauhtipyörä ja sen erot

Kaksoismassavauhtipyörä on periaatteessa vauhtipyörä, johon on integroitu vääntövärähtelyjen vaimennin. Se estää vääntövärähtelyjen siirtymisen iskumoottorista voimansiirtoon. Kaksoismassavauhtipyörä irrottaa jousivaimennusjärjestelmän avulla moottorista tulevan primaarienergian ja voimansiirrosta tulevan sekundäärisen vauhtipyörämassan toisistaan. Vääntövärähtelyt ja niistä aiheutuva melu vaimenevat siten lähes kokonaan

Moottoriajoneuvoissa, joissa on kaksoismassavauhtipyörä, on muitakin etuja:

  • Niiden melumukavuus on korkeampi
  • Ne ovat mukavampia ajaa
  • Vaihteisto on helpompi vaihtaa
  • Synkronoinnissa on vähemmän kulumista

Kaksoismassavauhtipyörä (lyhennettynä DMF) on onnistunut eristämään moottorin tärinät tehokkaasti voimansiirrosta ja vaihteistosta. Samaan aikaan vastaavat haitat kompensoidaan. Tämä parantaa merkittävästi ajotuntumaa ja mukautettua ajodynamiikkaa, mikä lisää mukavuutta sekä vakautta ja ajoturvallisuutta

Osta vauhtipyörä / vauhtipyörälevy ja kaksoismassavauhtipyörä Motointegratorilta

Erityisesti polttomoottorin läheisyydessä käytettävien varaosien työn laadulla ja luotettavuudella on merkittävä vaikutus moottoriajoneuvon ajoturvallisuuteen, vakauteen ja jopa käyttöikään. Älä asenna polttomoottorin ja voimansiirron osia, jotka ovat laadultaan huonompia, jotta ajoturvallisuus ei heikkenisi. Juuri käytettyjen varaosien laatu ja luotettavuus vaikuttavat suoraan polttomoottorin ja alustan osien ajodynamiikkaan ja ajoturvallisuuteen. Erittäin herkillä turvallisuusalueilla on aina käytettävä korkealaatuisia varaosia. Polttomoottori, jonka tarkastus- ja huoltovälit ovat säännölliset, on erittäin luotettava ja pitkäikäinen, ja se myös edistää oman moottoriajoneuvosi arvon säilymistä

Vauhtipyörän, vauhtipyörälevyn tai kaksoismassavauhtipyörän lisäksi löydät Motointegratorin premium-luokan varaosaluettelosta laajan valikoiman auton tarvike- ja varaosavalmistajien tuotteita. Tarjoamme myös iskunvaimentimia, jousituksen osia ja ajoneuvojen suodattimia. Asennamme vain sellaisia autojen varaosia, jotka täyttävät asiakkaidemme korkeat vaatimukset ja soveltuvat optimaalisesti viritys- ja korjaustöihin. Esimerkiksi valmistajien Sachs, Valeo tai Luk vauhtipyörä tai kaksoismassavauhtipyörä.