-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Välilevyt – KUORMA-AUTOT

(löytyi 90 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Välilevyt.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle Mercedes-Benz LK/LN2 1314 AK, teho: 129 hv/95 kW

Välilevyt ovat useimmille tuntematon komponentti, mutta niillä on tärkeä tehtävä. Niillä on oma tehtävänsä kampiakselin varrella järjestyksen ja ennen kaikkea tarvittavan etäisyyden ylläpitämiseksi. Tarkastellaan tarkemmin itse kampiakselin tehtävää ja välilevyjen osuutta.

Sijoituskriteerit
Välilevy, kampiakseli MAHLE 021 AS 20157 000
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   021 AS 20157 000
11,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrutehostin BOSCH 0 204 125 861
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 125 861
75,90 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli NE 6276050000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6276050000
6,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A208/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A208/2 STD
5,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli KOLBENSCHMIDT TW-1208A STD
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   TW-1208A STD
5,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A276/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A276/2 STD
7,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Jarrutehostin BOSCH 0 204 822 651
Valmistaja:   BOSCH
Valmistajan numero:   0 204 822 651
72,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli MAHLE 029 AS 18668 100
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   029 AS 18668 100
8,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A188/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A188/4 STD
11,03 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Painerengas PASCAL CIR G7W02PC
Valmistaja:   PASCAL
Valmistajan numero:   CIR G7W02PC
0,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A154/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A154/2 STD
9,12 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A160/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A160/4 STD
11,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A211/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A211/4 STD
10,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli NE 6290170000
Valmistaja:   NE
Valmistajan numero:   6290170000
8,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A289/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A289/2 STD
6,79 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Kampiakselin rooli

Kun moottori syttyy ja polttoaine-ilmaseos palaa, syntyy suuri määrä painetta, lämpöä ja liike-energiaa. Energia kulkeutuu aluksi lineaarisesti ylös ja alas liikkuvan männän muodossa. Auton ajamiseen tarvitaan kuitenkin pyörivää liikettä. Siksi mäntä on liitetty kiertokankiin. Nämä puolestaan ovat yhteydessä kampiakseliin. Kiertokanget on kytketty niin porrastetusti, että ne muuttavat lineaarisen liikkeen yhdessä kampiakselin kanssa pyörimisliikkeeksi.

Tämä pyörimisliike voidaan sitten siirtää vaihteistoon vauhtipyörän ja kytkimen kautta. Vaihteistosta se siirtyy lopulta pyörille. Tällä tavoin alkupalaminen ja siitä syntyvä energia muutetaan auton liike-energiaksi useiden asemien kautta. Tämä prosessi toistuu lukemattomia kertoja ja jatkuvasti muuttuvalla intensiteetillä. Siksi erityisesti kampiakselin laakerin on kestettävä paljon ja toisaalta sen on oltava erittäin tarkastisäädetty. Jos jotain säädettäisiin väärin, se johtaisi useimmissa tapauksissa (pitkällä aikavälillä) vakaviin moottorivaurioihin. Itse kampiakseli on yleensä valmistettu taotusta tai valuteräksestä.

Kampiakselin osat

Koko kokoonpano koostuu keskimmäisestä kampiakselista. Tämä lepää kampiakselin laakereiden päällä. Tarkkaan ottaen näin ei kuitenkaan ole, koska akselin ja laakereiden välissä on jatkuvasti öljykalvo, joten metalli ei hankaa metallia metallia vasten. Myös yhdystangot on liitetty kampiakseliin samanlaisten laakereiden avulla. Jotta tämä järjestely pysyisi aina oikeassa paikassa myös erilaisissa kuormituksissa, osien väliin voidaan asentaa välikappaleet.

Mitä välilevyt tekevät moottorissa

Tarkastellaan lähemmin välilevyjen roolia ja tehtävää. Välilevyt sijaitsevat yleensä kampiakselin keskellä. Siellä he varmistavat, että kaikki pysyy tavanomaisella paikallaan. Tämä on erityisen tärkeää erään hyvin yleisen menettelyn yhteydessä. Aina kun kytkintä käytetään, tämä prosessi aiheuttaa kampiakseliin sivuttaispainetta. Jotta tämä paine ei voisi yksinkertaisesti syrjäyttää kampiakselia ja sen muita osia, niiden väliin asetetaan välikappaleet tai työntölevyt.

Välilevyt koostuvat yleensä kahdesta osasta, jotka ovat kahden puolivanteen muotoisia. Yhdessä niistä on "nenä" eli pieni osa, joka työntyy ulos. Tällä osalla varmistetaan, että välilevyon riittävästi kiinnitetty laakeripesään eikä se voi pyöriä kampiakselin mukana. Molemmissa puolivanteissa on myös syvennys. Tämä osoittaa kampiakselin suuntaan ja on myös kitkapinta siellä. Takapuoli sen sijaan on sileä, ja siinä on vain sarjanumerot.

Mahdolliset ongelmat välilevyjen kanssa

Välilevyt voivat kulua ajan myötä tai kulua muulla tavoin. Ne voivat myös vaurioitua, jos jokin muu moottorin osa on epäkunnossa. Näissä tapauksissa tai vaikka moottori olisi juuri purettu jostain muusta syystä, on järkevää hankkia ja asentaa uudet aluslevyt suoraan muutaman euron lisähintaan.

Korjaus ja vaihto

Kun on aika vaihtaa välilevyt, ensimmäiseksi on löydettävä tarkat varaosat. Kaikki muu on sitten selvästi ammattitaitoisten ja kokeneiden mekaanikkojenasia. Moottorilohko on kuitenkin purettava suurimpaan osaansa. Jo pelkästään siinä tapauksessa on tiedettävä, mitä on tekemässä. Tämä seikka on kuitenkin entistäkin tärkeämpi, kun moottori kootaan uudelleen. Vaikka muistaisitkin ulkoa osien paikat ja kokoonpanojärjestyksen, se ei riitä.

Moottorin vuorovaikutus vaatii äärimmäistä tarkkuuttakokoonpanon aikana. Kaikkien osien, myös välilevyjen, on oltava tarkasti kohdakkain. Muussa tapauksessa moottorin kierrokset loppuisivat ja moottori vaurioituisi. Millimetrin kymmenesosat voivat olla tässä ratkaisevia. Lisäksi osissa on vielä oltava jonkin verran pelivaraa, jotta öljykalvo tai pari päädyssä on vielä tilaa. Kaiken kaikkiaan kyseessä on kiehtova mekaaninen pulmapeli, johon vain ammattilaisten pitäisi uskaltaa tarttua.

Tilaa välikappaleet verkossa Motointegratorilta

Välilevyt tai pysäytysaluslevyt luovat tarvittavan järjestyksen kampiakselin varrellapitkälti huomaamattomalla tavalla. Ne auttavat merkittävästi varmistamaan, että kaikki kiertokanget ja muut osat pysyvät paikoillaan myös raskaissa sivuttaiskuormituksissa. Sen vuoksi on tärkeää korvata ne tarkasti. Oikeat varaosatovat tässä ratkaiseva tekijä. Löydät autoosi sopivat välilevyt Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.