Joulukausi 2024

Välilevyt – Ford

(löytyi 9 tulosta)

Sijoituskriteerit
Välilevy, kampiakseli GLYCO A211/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A211/4 STD
10,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A174/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A174/4 STD
28,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A217/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A217/2 STD
6,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A180/2 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A180/2 STD
4,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli MAHLE 029 AS 18668 025
Valmistaja:   MAHLE
Valmistajan numero:   029 AS 18668 025
7,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli GLYCO A139/4 STD
Valmistaja:   GLYCO
Valmistajan numero:   A139/4 STD
11,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Välilevy, kampiakseli KOLBENSCHMIDT TW-2007A STD
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   TW-2007A STD
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Välilevy, kampiakseli KOLBENSCHMIDT 78635600
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   78635600
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Välilevy, kampiakseli KOLBENSCHMIDT 78863608
Valmistaja:   KOLBENSCHMIDT
Valmistajan numero:   78863608
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Kampiakselin rooli

Kun moottori syttyy ja polttoaine-ilmaseos palaa, syntyy suuri määrä painetta, lämpöä ja liike-energiaa. Energia kulkeutuu aluksi lineaarisesti ylös ja alas liikkuvan männän muodossa. Auton ajamiseen tarvitaan kuitenkin pyörivää liikettä. Siksi mäntä on liitetty kiertokankiin. Nämä puolestaan ovat yhteydessä kampiakseliin. Kiertokanget on kytketty niin porrastetusti, että ne muuttavat lineaarisen liikkeen yhdessä kampiakselin kanssa pyörimisliikkeeksi.

Tämä pyörimisliike voidaan sitten siirtää vaihteistoon vauhtipyörän ja kytkimen kautta. Vaihteistosta se siirtyy lopulta pyörille. Tällä tavoin alkupalaminen ja siitä syntyvä energia muutetaan auton liike-energiaksi useiden asemien kautta. Tämä prosessi toistuu lukemattomia kertoja ja jatkuvasti muuttuvalla intensiteetillä. Siksi erityisesti kampiakselin laakerin on kestettävä paljon ja toisaalta sen on oltava erittäin tarkastisäädetty. Jos jotain säädettäisiin väärin, se johtaisi useimmissa tapauksissa (pitkällä aikavälillä) vakaviin moottorivaurioihin. Itse kampiakseli on yleensä valmistettu taotusta tai valuteräksestä.

Kampiakselin osat

Koko kokoonpano koostuu keskimmäisestä kampiakselista. Tämä lepää kampiakselin laakereiden päällä. Tarkkaan ottaen näin ei kuitenkaan ole, koska akselin ja laakereiden välissä on jatkuvasti öljykalvo, joten metalli ei hankaa metallia metallia vasten. Myös yhdystangot on liitetty kampiakseliin samanlaisten laakereiden avulla. Jotta tämä järjestely pysyisi aina oikeassa paikassa myös erilaisissa kuormituksissa, osien väliin voidaan asentaa välikappaleet.

Mitä välilevyt tekevät moottorissa

Tarkastellaan lähemmin välilevyjen roolia ja tehtävää. Välilevyt sijaitsevat yleensä kampiakselin keskellä. Siellä he varmistavat, että kaikki pysyy tavanomaisella paikallaan. Tämä on erityisen tärkeää erään hyvin yleisen menettelyn yhteydessä. Aina kun kytkintä käytetään, tämä prosessi aiheuttaa kampiakseliin sivuttaispainetta. Jotta tämä paine ei voisi yksinkertaisesti syrjäyttää kampiakselia ja sen muita osia, niiden väliin asetetaan välikappaleet tai työntölevyt.

Välilevyt koostuvat yleensä kahdesta osasta, jotka ovat kahden puolivanteen muotoisia. Yhdessä niistä on "nenä" eli pieni osa, joka työntyy ulos. Tällä osalla varmistetaan, että välilevyon riittävästi kiinnitetty laakeripesään eikä se voi pyöriä kampiakselin mukana. Molemmissa puolivanteissa on myös syvennys. Tämä osoittaa kampiakselin suuntaan ja on myös kitkapinta siellä. Takapuoli sen sijaan on sileä, ja siinä on vain sarjanumerot.

Mahdolliset ongelmat välilevyjen kanssa

Välilevyt voivat kulua ajan myötä tai kulua muulla tavoin. Ne voivat myös vaurioitua, jos jokin muu moottorin osa on epäkunnossa. Näissä tapauksissa tai vaikka moottori olisi juuri purettu jostain muusta syystä, on järkevää hankkia ja asentaa uudet aluslevyt suoraan muutaman euron lisähintaan.

Korjaus ja vaihto

Kun on aika vaihtaa välilevyt, ensimmäiseksi on löydettävä tarkat varaosat. Kaikki muu on sitten selvästi ammattitaitoisten ja kokeneiden mekaanikkojenasia. Moottorilohko on kuitenkin purettava suurimpaan osaansa. Jo pelkästään siinä tapauksessa on tiedettävä, mitä on tekemässä. Tämä seikka on kuitenkin entistäkin tärkeämpi, kun moottori kootaan uudelleen. Vaikka muistaisitkin ulkoa osien paikat ja kokoonpanojärjestyksen, se ei riitä.

Moottorin vuorovaikutus vaatii äärimmäistä tarkkuuttakokoonpanon aikana. Kaikkien osien, myös välilevyjen, on oltava tarkasti kohdakkain. Muussa tapauksessa moottorin kierrokset loppuisivat ja moottori vaurioituisi. Millimetrin kymmenesosat voivat olla tässä ratkaisevia. Lisäksi osissa on vielä oltava jonkin verran pelivaraa, jotta öljykalvo tai pari päädyssä on vielä tilaa. Kaiken kaikkiaan kyseessä on kiehtova mekaaninen pulmapeli, johon vain ammattilaisten pitäisi uskaltaa tarttua.

Tilaa välikappaleet verkossa Motointegratorilta

Välilevyt tai pysäytysaluslevyt luovat tarvittavan järjestyksen kampiakselin varrellapitkälti huomaamattomalla tavalla. Ne auttavat merkittävästi varmistamaan, että kaikki kiertokanget ja muut osat pysyvät paikoillaan myös raskaissa sivuttaiskuormituksissa. Sen vuoksi on tärkeää korvata ne tarkasti. Oikeat varaosatovat tässä ratkaiseva tekijä. Löydät autoosi sopivat välilevyt Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.