- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Välilaakeri, vetoakseli – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT
(löytyi 104 tulosta)
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 01567 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 500 013 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 17692 |
Valmistaja: | TEDGUM |
Valmistajan numero: | TED96089 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 014 041 0045 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 034 151 0002/S |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 014 041 0055 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 408 270 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 10206 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 400 082 |
Valmistaja: | HANS PRIES |
Valmistajan numero: | 400 083 |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 014 041 0073/S |
Valmistaja: | TEDGUM |
Valmistajan numero: | TED12339 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 107578 |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 02823 |
Vetoakseli ja etuvaihde
Rakennetyypit eroavat toisistaan paitsi itse voimansiirron myös siihen liittyvän vetoakselin koostumuksen osalta
Esimerkiksi etuvetoisessa voimansiirtolaitteessa tällainen vetoakseli koostuu seuraavista osista:
- Pyöränpuoleinen kiinteä nivel
- Tärinänvaimennin
- Liitosakseli
- Lukkiutumisenestojärjestelmän rengas
- Vaihteiston puoleinen vakionopeusajo
Vetoakselin pyöränpuoleinen pallonivel
Rzeppa-liitos on peräisin vuodelta 1930, ja sitä on käytetty tässä perusmallissa siitä lähtien. Useimmissa malleissa vakionopeusliitos asennetaan liukuliitoksena. Tämä tarkoittaa, että vetoakseli voi tässä mallissa seurata pyörän jousituksen liikettä. Ohjausakselin - etuakselin pyöränpuoleisen nivelen on välitettävä vääntömomentti voimakkaasti jopa 52 asteen kulmassa. Taka-akselin työkulmat ovat erikokoisia ja verrattain pienempiä. Synkroniset vetoakselit altistuvat näin ollen suurille kuormituksille jokaisen matkan aikana. Toimintateho välittyy lämpötiloissa, jotka vaihtelevat - 40° C:sta + 120° C:een. Se on alttiina jopa 2800 rpm:n kierroslukualueelle. Vain silloin, kun kaikki osat toimivat täydellisesti, on mahdollista saada aikaan luotettava synkronointi vaadittujen vääntömomenttien osalta.
Vetoakseli - TPE-asennuksen erityispiirteet
Uusissa ajoneuvomalleissa on usein TPE-nivelholkki. Sen etuna on, että se muovautuu ja mukautuu plastisesti lämmön vaikutuksesta muovipitoisuuden ansiosta. TPE-saappaita ei saa koskaan korvata kumisaappaalla; on ehdottoman välttämätöntä käyttää TPE-saappaita. Rasvatäytteen on myös sovelluttava TPE-liitosholkkiin, ja sillä on oltava tarvittavat ominaisuudet. Ero on selvä, erityisesti korkean suorituskyvyn rasvoissa, jotka kestävät jopa 160 °C:n lämpötiloja, kun taas tavanomaiset rasvat on suunniteltu vain 110 °C:n lämpötiloille. Jos tätä ei oteta huomioon, se voi johtaa toimintahäiriöön. Jos tästä ei huolehdita, se voi johtaa paitsi täydelliseen vikaantumiseen myös kaikkien komponenttien vakavaan vaurioitumiseen.
Vetoakseli - erityiset, ulkoiset vaikutukset
Ajoneuvon rakenteesta riippuen vetoakseli tai sen osat voidaan tarkastaa silmämääräisesti. Jos vetoakseli on vaurioitunut, akselin kengässä näkyy ensin rasvakerros. Vuotanut rasva ei välttämättä tarjoa riittävää voitelua ja voi vahingoittaa sisäisiä komponentteja
Vetoakseli - vikojen ja kulumisen tunnistaminen varhaisessa vaiheessa
Hiova ääni voi olla ensimmäinen merkki vetoakselissa olevasta viasta. Tähän liittyy usein myös halkeileva ääni tiukoissa mutkissa. Jousitusta puristettaessa ja vapautettaessa sekä kiihdytettäessä voidaan myös havaita säröääntä. Tällaisten oireiden ilmaantuessa on aina käännyttävä asiantuntijan puoleen, sillä moottoriajoneuvon turvallinen ajokäyttäytyminen voidaan taata vain, jos vetoakselin osat pysyvät toimintakykyisinä.
Muita vian syitä ovat:
- Käyntiajasta johtuva kuluminen
- Viallisten holkkien vaurioituminen ja rasvavuodot
- Huonojen rasvojen käyttö
- Virheet asennuksen ja poiston aikana
Yksi yleisimmistä kuluvista osista on vetoakselin niveliä lialta, säältä ja muilta ulkoisilta vaikutuksilta suojaavien kumiholkkien kuluminen. Näiden kumiholkkien vaihtaminen on kustannuksiltaan kohtuullista, kunhan kuluminen huomataan ajoissa. Jos kuluminen tai jopa vika on pidemmälle edennyt ja jopa itse vetoakselin laakeri on viallinen, se on vaihdettava erikseen
Viallinen vetoakseli ja sen seuraukset:
Pahimmassa tapauksessa viallinen vetoakseli tarkoittaa sitä, että auto ei voi enää liikkua itsestään. Vetoakseli voi jopa heilahtaa ulos heti, kun se itse tai vetoakselin nivel etu- tai takapuolella halkeaa. Yleensä tällaisista vakavista vioista ilmoitetaan ärsyttävillä äänillä, kuten naksahtelevalla äänellä, jonka voimakkuus kasvaa kaarreajossa
Kun tällaisia merkkejä ilmenee, vetoakseli on tarkastettava ja tarkistettava ammattitaidolla mahdollisimman pian. Tämä on ainoa tapa välttää moottorin ja vaihteiston kalliit seurannaisvahingot ja säilyttää ajoneuvon arvo
Osta moottoriajoneuvojen vetoakseleita Motointegratorilta
Varsinkin kun on kyse tärkeistä komponenteista ja varaosista, kuten vetoakselista, sinun ei pidä ostaa huonompilaatuisia osia, vaan valita vain parhaat valmistajat. Vetoakseli on yksi ajoneuvon tärkeimmistä osista. Ajon aikana kohdistuvien raskaiden kuormitusten ja vetoakselin toimintatavan vuoksi se on yksi turvallisuuteen eniten vaikuttavista ajoneuvon osista. Säännöllisellä huollolla ja tarkastuksilla varmistetaan polttomoottorin sekä alustan ja voimansiirron kaikkien osien luotettava ja turvallinen toiminta pitkän ajan kuluessa. Oikein toimiva vetoakseli vaikuttaa näin ollen merkittävästi moottoriajoneuvon ajodynamiikkaan, ajoturvallisuuteen ja arvon säilymiseen
Tarjoamme sinulle valitun valikoiman vetoakseleita sekä vetoakselin välilaakereita ja vetojärjestelmän niveliä moniin automalleihin varaosaluettelostamme, jossa on yli miljoona varaosaa ja tarviketta. Tilaa ensiluokkaiset vetoakselit nyt valmistajilta, kuten SKF, MEYLE ja CEI, ja asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa mahdollisissa kysymyksissä.