-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Välilaakeri, vetoakseli – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 23 tulosta)

Vetoakselin tehtävänä on siirtää moottorin vääntömomentti vaihteiston tai tasauspyörästön välityksellä pyörille. Toinen päätehtävä on kompensoida kaikki kulmat ja pituusmuutokset, jotka johtuvat taipumasta ja puristuksesta sekä ohjausliikkeistä. Näin vetoakseli varmistaa täydellisen synkronoinnin auton nivelten välillä. Moottorityypistä riippuen on eroja.

Sijoituskriteerit
Nivelakselin laakeri, keski FEBI BILSTEIN 104644
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   104644
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 107580
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   107580
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 107581
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   107581
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 107579
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   107579
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 170231
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170231
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 170230
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   170230
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 107326
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   107326
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nivelakselin laakeri, keski TEDGUM TED45971
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED45971
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nivelakselin laakeri, keski VAICO V30-7592
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-7592
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nivelakselin laakeri, keski VAICO V30-1172
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V30-1172
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli TEDGUM TED34966
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED34966
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli TEDGUM TED81579
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED81579
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pidikkeen välilaakeri, kardaaniakseli IMPERGOM IMP38895
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   38895
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Nivelakselin laakeri, keski BTA H3M001BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   H3M001BTA
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, kardaaniakseli FEBI BILSTEIN 171934
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   171934
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Vetoakseli ja etuvaihde

Rakennetyypit eroavat toisistaan paitsi itse voimansiirron myös siihen liittyvän vetoakselin koostumuksen osalta

Esimerkiksi etuvetoisessa voimansiirtolaitteessa tällainen vetoakseli koostuu seuraavista osista:

  • Pyöränpuoleinen kiinteä nivel
  • Tärinänvaimennin
  • Liitosakseli
  • Lukkiutumisenestojärjestelmän rengas
  • Vaihteiston puoleinen vakionopeusajo

Vetoakselin pyöränpuoleinen pallonivel

Rzeppa-liitos on peräisin vuodelta 1930, ja sitä on käytetty tässä perusmallissa siitä lähtien. Useimmissa malleissa vakionopeusliitos asennetaan liukuliitoksena. Tämä tarkoittaa, että vetoakseli voi tässä mallissa seurata pyörän jousituksen liikettä. Ohjausakselin - etuakselin pyöränpuoleisen nivelen on välitettävä vääntömomentti voimakkaasti jopa 52 asteen kulmassa. Taka-akselin työkulmat ovat erikokoisia ja verrattain pienempiä. Synkroniset vetoakselit altistuvat näin ollen suurille kuormituksille jokaisen matkan aikana. Toimintateho välittyy lämpötiloissa, jotka vaihtelevat - 40° C:sta + 120° C:een. Se on alttiina jopa 2800 rpm:n kierroslukualueelle. Vain silloin, kun kaikki osat toimivat täydellisesti, on mahdollista saada aikaan luotettava synkronointi vaadittujen vääntömomenttien osalta.

Vetoakseli - TPE-asennuksen erityispiirteet

Uusissa ajoneuvomalleissa on usein TPE-nivelholkki. Sen etuna on, että se muovautuu ja mukautuu plastisesti lämmön vaikutuksesta muovipitoisuuden ansiosta. TPE-saappaita ei saa koskaan korvata kumisaappaalla; on ehdottoman välttämätöntä käyttää TPE-saappaita. Rasvatäytteen on myös sovelluttava TPE-liitosholkkiin, ja sillä on oltava tarvittavat ominaisuudet. Ero on selvä, erityisesti korkean suorituskyvyn rasvoissa, jotka kestävät jopa 160 °C:n lämpötiloja, kun taas tavanomaiset rasvat on suunniteltu vain 110 °C:n lämpötiloille. Jos tätä ei oteta huomioon, se voi johtaa toimintahäiriöön. Jos tästä ei huolehdita, se voi johtaa paitsi täydelliseen vikaantumiseen myös kaikkien komponenttien vakavaan vaurioitumiseen.

Vetoakseli - erityiset, ulkoiset vaikutukset

Ajoneuvon rakenteesta riippuen vetoakseli tai sen osat voidaan tarkastaa silmämääräisesti. Jos vetoakseli on vaurioitunut, akselin kengässä näkyy ensin rasvakerros. Vuotanut rasva ei välttämättä tarjoa riittävää voitelua ja voi vahingoittaa sisäisiä komponentteja

Vetoakseli - vikojen ja kulumisen tunnistaminen varhaisessa vaiheessa

Hiova ääni voi olla ensimmäinen merkki vetoakselissa olevasta viasta. Tähän liittyy usein myös halkeileva ääni tiukoissa mutkissa. Jousitusta puristettaessa ja vapautettaessa sekä kiihdytettäessä voidaan myös havaita säröääntä. Tällaisten oireiden ilmaantuessa on aina käännyttävä asiantuntijan puoleen, sillä moottoriajoneuvon turvallinen ajokäyttäytyminen voidaan taata vain, jos vetoakselin osat pysyvät toimintakykyisinä.

Muita vian syitä ovat:

  • Käyntiajasta johtuva kuluminen
  • Viallisten holkkien vaurioituminen ja rasvavuodot
  • Huonojen rasvojen käyttö
  • Virheet asennuksen ja poiston aikana

Yksi yleisimmistä kuluvista osista on vetoakselin niveliä lialta, säältä ja muilta ulkoisilta vaikutuksilta suojaavien kumiholkkien kuluminen. Näiden kumiholkkien vaihtaminen on kustannuksiltaan kohtuullista, kunhan kuluminen huomataan ajoissa. Jos kuluminen tai jopa vika on pidemmälle edennyt ja jopa itse vetoakselin laakeri on viallinen, se on vaihdettava erikseen

Viallinen vetoakseli ja sen seuraukset:

Pahimmassa tapauksessa viallinen vetoakseli tarkoittaa sitä, että auto ei voi enää liikkua itsestään. Vetoakseli voi jopa heilahtaa ulos heti, kun se itse tai vetoakselin nivel etu- tai takapuolella halkeaa. Yleensä tällaisista vakavista vioista ilmoitetaan ärsyttävillä äänillä, kuten naksahtelevalla äänellä, jonka voimakkuus kasvaa kaarreajossa

Kun tällaisia merkkejä ilmenee, vetoakseli on tarkastettava ja tarkistettava ammattitaidolla mahdollisimman pian. Tämä on ainoa tapa välttää moottorin ja vaihteiston kalliit seurannaisvahingot ja säilyttää ajoneuvon arvo

Osta moottoriajoneuvojen vetoakseleita Motointegratorilta

Varsinkin kun on kyse tärkeistä komponenteista ja varaosista, kuten vetoakselista, sinun ei pidä ostaa huonompilaatuisia osia, vaan valita vain parhaat valmistajat. Vetoakseli on yksi ajoneuvon tärkeimmistä osista. Ajon aikana kohdistuvien raskaiden kuormitusten ja vetoakselin toimintatavan vuoksi se on yksi turvallisuuteen eniten vaikuttavista ajoneuvon osista. Säännöllisellä huollolla ja tarkastuksilla varmistetaan polttomoottorin sekä alustan ja voimansiirron kaikkien osien luotettava ja turvallinen toiminta pitkän ajan kuluessa. Oikein toimiva vetoakseli vaikuttaa näin ollen merkittävästi moottoriajoneuvon ajodynamiikkaan, ajoturvallisuuteen ja arvon säilymiseen

Tarjoamme sinulle valitun valikoiman vetoakseleita sekä vetoakselin välilaakereita ja vetojärjestelmän niveliä moniin automalleihin varaosaluettelostamme, jossa on yli miljoona varaosaa ja tarviketta. Tilaa ensiluokkaiset vetoakselit nyt valmistajilta, kuten SKF, MEYLE ja CEI, ja asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa sinua kaikissa mahdollisissa kysymyksissä.