-3% jarruosista

Välijäähdyttimen letkut – Volvo

(löytyi 3 tulosta)

Sijoituskriteerit
Ahdinletku IMPERGOM 226012
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   226012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdinletku MEYLE 514 036 0004 Vasen
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   514 036 0004
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Imuputki, ilmansuodatin IMPERGOM 224137
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   224137
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Motointegratorista voit helposti tilata latausilman jäähdyttimet ja niihin liittyvät johdot verkossa. Valitse monien valmistajien laajasta tuotevalikoimasta kaikkiin merkkeihin ja malleihin ja luota edullisiin hintoihin ja nopeaan toimitukseen.

Mikä on välijäähdytin ja mitä tehtäviä sillä on ajoneuvossa?

Turboahtimella tai ahtimella varustetuissa ajoneuvoissa välijäähdytin on osa moottoria. Lämpimän ilman jäähdyttimen tehtävä: imu- ja paineilman jäähdytys. Ilma jäähdytetään noin 150 °C:sta 90 °C:een. Tämä parantaa ajoneuvon suorituskykyä parantamalla kaasu-ilmaseoksen koostumusta. Polttoaineenkulutus vähenee ja vääntömomentti kasvaa. Lisäksi moottorin taipumus kolhiintua vähenee.

Tämä puolestaan vähentää mäntiin kohdistuvaa kuormitusta, jolloin niiden käyttöikä pitenee. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä typen oksidipäästöjä vähennetään välijäähdyttimen avulla. Tausta: kylmä ilma sisältää enemmän happea kuin lämmin ilma samassa tilavuudessa. Tämä tarkoittaa, että palotilassa on enemmän happea, mikä on eduksi moottorin suorituskyvylle.

Välijäähdytin koostuu laatikosta, joka täyttyy ilmalla ja jäähdytyselementillä. Siitä lähtevät erilaiset välijäähdytinjohdot.

Missä välijäähdytin ja syöttöjohdot sijaitsevat? Tuotantoajoneuvoissa on yleisesti käytössä kolme vaihtoehtoa. Ensinnäkin jäähdytin voidaan asentaa keskelle etuosaa. Se voidaan asentaa myös sivulle tai moottorin yläpuolelle.

Jäähdytys voi tapahtua kahdella eri tavalla: Veden välijäähdytys ja ilman välijäähdytys. Veden välijäähdytyksessä käytetään lämmönvaihdinta, joka ottaa jäähdytystehon ajoneuvon jäähdytysvedestä. Vesi imee lämpöä ja siirtää sen pois piirin kautta siten, että ilmavirta voi jäähdyttää sitä.

Ilma-ilma-jäähdytyksessä käytetään myös lämmönvaihdinta. Lämmönvaihdinta ei kuitenkaan ole liitetty ajoneuvon jäähdytysvesikiertoon, vaan se jäähdytetään suoraan ilmavirran avulla. Vettä ei siis käytetä. Ilman välijäähdyttimien hyötysuhde on korkeampi, koska jäähdytysvesi on ilmaa lämpimämpää.

Viat välijäähdytinlinjoissa: Nämä oireet ovat tyypillisiä

Latausilman jäähdytin ja siihen liittyvät latausilman jäähdytinjohdot ovat kestäviä komponentteja, jotka eivät yleensä kulu. Siitä huolimatta vikoja voi esiintyä tietyissä olosuhteissa. Erityisesti ilman vettä käyttämättömien ilmanjäähdyttimien tapauksessa pinnalla olevat likapartikkelit voivat johtaa ilmavirran vähenemiseen ja siten jäähdytystehon heikkenemiseen.

Täytteenvaihdon jäähdyttimen johdot ovat usein vikojen syynä vesipohjaisissa jäähdyttimissä. Linjat voivat olla hauraita tai tukkeutuneita. Tällöin jäähdytysneste ei pääse kiertämään tai edes kulkeutumaan pois linjasta.

Mitkä oireet viittaavat välijäähdyttimen vikaan? Näissä tapauksissa autoilijoiden on oltava tarkkaavaisia:

  • Moottorin teho vähenee huomattavasti.
  • Moottorin äänet muuttuvat.
  • Öljyvuodot välijäähdyttimen alueella.

Välijäähdyttimen säätäminen virityksen jälkeen

Aina ei voida kiistatta havaita latausilman jäähdyttimen putkien tai itse jäähdyttimen vaurioita. Tämän alan ongelmat voivat johtua myös pakojärjestelmästä tai turboahtimesta.

Ongelmia ilmenee usein moottorin suorituskyvyn parantamiseen tähtäävien viritystoimenpiteiden jälkeen. Näiden toimenpiteiden yhteydessä myös välijäähdytin olisi säädettävä. Muussa tapauksessa komponentti voi ylikuormittua eikä se enää pysty suorittamaan tehtäväänsä täysin.

Latausilman jäähdyttimen linjojen korjaaminen: Näin se toimii

Suurin ongelma latausilman jäähdyttimen linjojen ja itse latausilman jäähdyttimen korjaamisessa on tarkan ongelman tunnistaminen. Oireiden päällekkäisyys ongelmien kanssa, erityisesti turboahtimen kanssa, on suuri.

Asennusvirheet tai ulkoisten mekaanisten vaikutusten aiheuttamat vauriot ovat yhtä mahdollisia kuin turboahtimen järjestelmään joutuneet vierasesineet tai likapartikkeleiden tai öljyklönttien tukkimat välijäähdytinputket.

Jos turboahtimessa on vika, sinne voi syntyä pieniä metallilastuja, jotka voivat päästä välijäähdyttimeen.

Sen vuoksi on yleensä tarpeen käydä erikoisliikkeessä. Tarkan ongelman tunnistaminen vaatii jonkin verran kokemusta. Korjaamolla poistetaan mallista riippuen ensin puskuri, jotta pääsee käsiksi latausilman jäähdyttimen letku- ja pistokeliitäntöihin.

Ajoneuvomallista riippuen 1-4 tunnin työaika on realistinen. Myös materiaalikustannuksia syntyy. Vaihteluväli on noin 50-500 euroa. Korjauskustannusten kokonaismäärät vaihtelevat vastaavasti laajasti.

Tilaa välijäähdytinjohdot verkossa Motointegratorilta

Motointegratorilta voit tilata välijäähdytinputket ja niihin kuuluvat letkut ja kiinnitysklipsit nopeasti ja helposti verkossa. Käytä hakutoimintoa tai lisäksi suodatinta näyttääksesi suoraan ajoneuvoosi sopivat tuotteet. Voit luottaa koko valikoiman korkeaan laatuun ja kilpailukykyisiin hintoihin.

Motointegrator on noin 5 miljoonalla varaosalla ja tarvikkeella yksi saksankielisen maailman suurimmista autoteollisuuden verkkokaupoista.

Toimitamme tilauksesi 2-4 arkipäivän kuluessa ja tarjoamme ilmaisen palautuslähetyksen. Jos sinulla on kysyttävää tai epäselvyyksiä ennen tilausta, sen aikana tai sen jälkeen, voit aina kysyä neuvoa asiantuntevasti koulutetulta asiakaspalvelultamme sähköpostitse, live-chatissa tai puhelimitse.