- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Vakaajan yhdystangot – Nissan – KUORMA-AUTOT
(löytyi 258 tulosta)
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 21815 |
Valmistaja: | YAMATO |
Valmistajan numero: | J61003YMT |
Materiaali: | Teräs |
Valmistaja: | MEYLE |
Valmistajan numero: | 36-16 060 0052/HD |
Valmistaja: | FEBI BILSTEIN |
Valmistajan numero: | 42599 |
Materiaali: | Teräs |
Mikä on vakaajatangon tarkoitus?
Vakaajatanko on tukijalka, joka yhdistää pyörän jousituksen koriin. Useimmissa autoissa vakaajatanko on etuakselilla, joissakin autoissa myös taka-akselilla.
Vakaajatanko on erittäin tärkeä. Ilman vakaajatankoa ajoneuvot voivat epätasapainottua kaarteissa ja kaatua. Vakaajatangon vakauttava vaikutus ei kuitenkaan rajoitu kaarteisiin, vaan se on tehokas myös kaikissa muissa tilanteissa.
Vakaajatanko estää ajoneuvoa heilumasta voimakkaasti. Tätä tarkoitusta varten akselin pyörät jousitetaan eriasteisesti kaarteessa ajettaessa. Lisäksi ajoneuvon paino jakautuu optimaalisesti yksittäisten pyörien kesken. Tämän seurauksena ajoneuvo pysyy paremmin ajoradalla.
Minkälaisia vakaajatankoja on olemassa?
Vakaajatankoja on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa: passiivinen ja aktiivinen.
Passiivisessa vaihtoehdossa se on yksinkertainen metallista valmistettu jousi, joka on kiinnitetty pyöränkannattimiin. Tämä on yleisin vaihtoehto.
Aktiiviset vakaajatangot on lisäksi varustettu vahvistimella. Vahvistin tukee vakautuspalkkia prosessin vakauttamiseksi tarvittavissa liikkeissä. Tämä mahdollistaa ajokäyttäytymisen entistä tarkemman optimoinnin. Vakautustangon vahvistinta käytetään joko sähkömoottorilla tai hydraulisesti.
Oireet: Miten tunnistaa viallinen vakaajatanko?
On olemassa erilaisia oireita, joiden perusteella voit epäillä vakaajan vikaa. Kaikki oireet eivät ole aina selviä. Näissä tapauksissa on kuitenkin syytä miettiä vakaajan tankoa:
- Ajat epätasaisella maalla ja kuulet jyriseviä ääniä.
- Käsiteltävyys kaarteissa vaikuttaa epäselvältä, ajoneuvo tuntuu "kelluvan".
- Kun vaihdat kaistaa moottoritiellä, huomaat, että ohjaus on rajoittunut.
- Jarrutettaessa ajoneuvoa on vaikea pitää radalla.
- Ajoneuvo menettää vakauden. Huomaat tämän erityisesti suuremmilla nopeuksilla ja samanaikaisen sivutuulen yhteydessä.
Ongelmaa ei aina voi tunnistaa selvästi katsomatta suoraan vakaajatankoon. Itse tangon lisäksi myös siihen liittyvät osat, kuten päätylaakerit tai jouset, voivat aiheuttaa vian.
Pääsääntöisesti sinun ei tarvitse pelätä, että vika aiheuttaa uusia ongelmia moottorissa, vaihteistossa tai alustassa. Jos diagnoosia ei kuitenkaan voida koskaan taata, kannattaa käydä korjaamolla melko pian. Kannattaa myös muistaa, että suuremmilla vioilla on merkitystä myös turvallisuuden kannalta - esimerkiksi jos jarrutus tai seuranta on heikentynyt.
Vikojen syyt
Vakaajatangon ongelmiin voi olla useita syitä. Äärimmäisissä tapauksissa tanko katkeaa. Tämä on kuitenkin melko harvinaista, koska kyseessä on vakaa osa.
Paljon todennäköisempää ovat kulumisen merkit. Nämä vaikuttavat erityisesti laakereihin, joilla tanko on kiinnitetty akseliin. Tässä on muovista valmistettuja osia. Nämä puolestaan voivat ajan myötä menettää ominaisuuksiaan lämpötilaerojen ja mekaanisten kuormitusten vuoksi. Jos kyseessä on aktiivinen vakaajatanko, myös hydraulinen tai sähköinen vahvistus voi olla viallinen.
Joskus myös vakaajatangon laakerit ovat kuluneet.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä seikkana on se, että erittäin jyrkkä ajotapa voi nopeuttaa vakaajan kulumista. Vältä ajamista, johon autosi ei ole suunniteltu - kuten avointa maastoa, reunakivien yli ajamista jne.
Vakaajatangon vaihto: Näin se toimii
Vahingon sattuessa viallinen komponentti vaihdetaan. Jos esimerkiksi laakerit aiheuttavat ongelmia materiaalin väsymisen vuoksi, vaihdetaan yleensä kaikki laakerit.
Periaatteessa voit tehdä korjauksen itse. Tarvitset kuitenkin tarvittavan osaamisen ja välineet, kuten nostolavan.
Sinun on mentävä auton alle ja irrotettava renkaat ja muut jousitukeen liitetyt osat. Sinun on myös irrotettava alleajosuoja. Sen jälkeen voit irrottaa laakerit ja yhdystangot ja siten vaihtaa vaurioituneet osat.
Jos käyt erikoiskorjaamolla, he tarkistavat myös vakaajatanko laakerien vaihdon yhteydessä ja päinvastoin.
Mitkä ovat vaihtokustannukset? Vakaajatangon kustannukset ovat noin 10 eurosta ylöspäin. Jos laakerit kärsivät, materiaalikustannukset ovat noin 20-70 euroa akselia kohti. Lisäksi voit odottaa korjaamolla noin 100-150 euron työkustannuksia.
Osta vakaajatanko Motointegratorin verkkokaupasta
Motointegratorista voit helposti tilata vakaajatankoja verkossa. Verkkokaupastamme löydät useiden eri valmistajien tuotteita korkeimmalla laadulla ja edulliseen hintaan. Jos tarvitset Opel Sintra -vakaajatankoa, löydät etsimäsi, samoin kuin VW:n, BMW:n ja muiden merkkien vakaajatangot.
Motointegratorissa voit luottaa testattuun laatuun. Verkkokauppamme on nauttinut korkeasta asiakastyytyväisyydestä jo vuosien ajan. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä tähän vaikuttaa asiantunteva ja ammattitaitoinen asiakaspalvelumme.
Meiltä saat 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta salamannopeasti 2-4 arkipäivän kuluessa. Hyödy monista muista eduista, kuten ilmaisesta palautuslähetyksestä.