- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Standardi
- SAE-viskositeettiluokka
- API-spesifikaatio
- Tilavuus [litraa]
- Linja
- Hinta
Vaihteistoöljyt LIQUI MOLY
(löytyi 1 tulosta)
Tilaa vaihteistoöljyt verkossa
Motointegratori-verkkokaupasta löydät helposti oikean tuotteen ajoneuvoosi. Meillä on laaja valikoima voiteluaineita tunnetuilta valmistajilta. Valitse meidän huipputarjouksemme ja anna meidän vakuuttaa sinut korkealla laadulla ja lyömättömillä hinnoilla.
Huomautuksia jäteöljyn hävittämisestä
Käytetty öljy on vaarallista jätettä. Koska se saastuttaa ympäristöä, on tärkeää antaa se sellaisen yrityksen haltuun, joka kerää ja/tai käsittelee jäteöljyä. Jäteöljyn päästäminen ympäristöön tai sen polttaminen ulkona on lainvastaista.
Ympäristön suojelemiseksi säilytä käytetty öljy sopivassa tiiviissä astiassa ennen sen viemistä keräyspisteeseen. Voit jättää jäteöljyn maksutta kunnan vaarallisen jätteen vastaanottopisteeseen, joita on yleensä huoltamoiden yhteydessä ja öljyjätehuollon järjestävän yrityksen toimipaikoissa.
Valmistaja: | LIQUI MOLY |
Valmistajan numero: | P000232 |
SAE-viskositeettiluokka: | 75W90 |
Vaihteiston tehtävä
Vaihdelaatikoita tarvitaan sovittamaan moottorin pyörimistehonopeudesta riippuvan pyörän nopeuteen. Moottori- ja nopeusriippuvaisia pyörien nopeuksia harmonisoivien vaihteiden lisäksi tasauspyörästö kompensoi erilaisia pyörien nopeuksia, jotka johtuvat alhaisemmista sisäpyörän nopeuksista ja suuremmista ulkopyörien nopeuksista. Vaihteistoissa, jotka säätävät moottorin vääntömomenttia ja nopeutta, erotetaan automaattivaihteisto ja manuaalivaihteisto. Lisäksi oli niin sanottu DSG-vaihteisto.
Automaattivaihteiston ja manuaalivaihteiston välinen ero
Manuaali- ja automaattivaihteistoja verrattaessa käy selväksi, että vaihteistoöljyillä voi olla täysin erilaisia tehtäviä. Yksinkertaisesti sanottuna manuaalivaihteistoissa lukitaan erikokoiset ja siten eri nopeudet vaihteet. Tätä varten kytkettävien hammaspyörien pyörimisliike on mahdollista synkronointirenkaiden avulla. Yhdessä nämä prosessit viittaavat siihen, että hammaspyörien ja myös ajoitusrenkaiden välillä on paljon mekaanista kitkaa. Siksi manuaalisten vaihteistojen vaihteistoöljyjä käytetään pääasiassa voiteluun. Lisäksi ne myös haihduttavat kitkan synnyttämää lämpöä.
Mitkä ovat hydrauli- ja vaihteistoöljyjen tekniset tiedot?
Vaihteistoöljyt manuaalivaihteistoille
Spesifikaatiossa yhdysvaltalaiset "American Petroleum Instituten", lyhennettynä API:n, määritykset ovat vallinneet. Nämä eivät ole laatuominaisuuksia, vaan teknisiä tietoja. Tällä hetkellä se on pääasiassa jaettu API GL-1:stä API GL-5:een. API GL-1 vaihteistoöljyt soveltuvat kierrekartiovaihteisiin, kierrevaihteisiin (ohjaus) ja yleensä alhaisiin luistonopeuksiin. API GL-2 soveltuu hammaspyörille, joissa esiintyy korkeampia lämpötiloja, esimerkiksi lisääntyneen liukukosketuspaineen vuoksi.
Vaihteistoöljyt
API GL-3 sopivat spiraalikartiohammaspyörille, joiden nopeuden, kuormituksen ja lämpötilan vaatimukset ovat melko keskisuuret. API GL-4:ää käytetään transaksiaalisissa vaihteistoissa, joissa on offset-akselit, joihin kohdistuu suurempi kuormitus. API GL-5 pääasiassa hypoidivaihteisiin. Nykyään merkitykselliset vaihteistoöljyt edustavat määrityksiä API-GL-3 - API GL-5. Tämän spesifikaation lisäksi on myös ilmoitus viskositeetista. Ajoneuvojen valmistajien hyväksyntää on noudatettava.
Hydrauliöljyt automaattivaihteistoille
Automaattivaihteistoöljyjen (Autotransmission Fluid ATF) on täytettävä täysin erilaiset vaatimukset. Nämä ovat hydrauliöljyjä, jotka kytkevät hydraulisesti vaihteiston liukulevyn venttiilejä. Vaadittu suuri leikkauslujuus näkyy kuitenkin erityisen selvästi muuntimen hydraulisesta voimansiirrosta. Vaihteiston ja moottorin välinen kitkayhteys syntyy muuntimessa olevasta automaattivaihteistoöljystä. Automaattivaihteiston rakenteesta ja toiminnasta johtuen näiden vaihteistoöljyjen on kestettävä korkeita lämpötiloja.
Spesifikaatio on tässä hieman erilainen. Erityisesti Ford (Mercon) ja General Motors (Dexron) ovat määrittäneet vaatimuksensa autoöljyille ja määritellyt ne sisäisesti käyttäen lueteltuja teknisiä tietoja. Muut vaihteistovalmistajat ja autonvalmistajat ovat omaksuneet nämä tiedot ja täydentäneet niitä omilla tiedoillaan. Siksi tekniset tiedot ovat hieman epäselvempiä. Automaattivaihteistoöljyjen osalta on noudatettava ajoneuvon valmistajan hyväksyntöjä ja ilmoituksia.
Voidaanko erilaatuisia vaihteistoöljyjä sekoittaa?
Nyt autonomistajille herää luonnollisesti kysymys, voidaanko hydrauliöljyihin sekoittaa esimerkiksi erilaisia API-määrityksiä tai erilaisia Mercon- ja Dexron-spesifikaatioita. Vastaus on selvästi ei! Lisäksi valmistajan hyväksymiä öljyjä ei voi vaihtaa vain erilaatuisiin öljyihin. Riippuen siitä, mitä API-öljyä on täytetty väärin, mekaaninen kuluminen lisääntyy, mutta päinvastoin, kitka voi olla myös liian alhainen. Tämä tarkoittaa, että vain hyväksyttyjä öljyjä voidaan täyttää.
Milloin manuaali- tai automaattivaihteiston öljy tulee vaihtaa?
Tässä autonvalmistajat itse ovat aiheuttaneet eniten hämmennystä. Useiden vuosien ajan uusien autojen ostajille on kerrottu, että heidän ajoneuvojensa vaihteistot vaativat vain vähän tai ei ollenkaan huoltoa (öljynvaihtoa). Tämä on harhaanjohtava vastaus, koska sen sanotaan olevan täynnä öljyä koko elämäksi. Ajoneuvon elinkaari on kuitenkin rajallinen.
Useimpien autojen elinkaari on kahdeksan ja enintään 15 vuoden välillä. Väitetty elintarvikkeiden vapaus również viittaa siis rajoitettuun ajanjaksoon. Tämä väite tulee erityisen ongelmalliseksi, koska oletetaan myös keskimääräinen kilometriviiva. 1990-luvulla syntyi tämä myyntistrategia, jonka mukaan ylläpitokustannukset pienenevät merkittävästi, jos niillä ei olisi huoltoa tai ne rajoitetaan maksimiin. Erityisen hyvä esimerkki on Mercedes-Benzin automaattivaihteistot, joita tarjottiin 1990-luvun puolivälistä alkaen.
Tästä öljyn mittatikku puuttui ja korvattiin sokealla korkilla. Sen jälkeen vaihteistoissa oli usein sytytyskatkoja ja ongelmia. Asia on varsin yksinkertainen, sillä mikä tahansa rasittava öljy kärsii myös materiaalin väsymisestä. Joko hiukkasten kerääntymisestä, korkeista lämpötiloista johtuvista leikkausominaisuuksien heikkenemisestä jne. Aikaisemmin vaihteistoöljyn vaihdot tehtiin seuraavasti: Oli iso ja pienempi huoltoaikataulu. Vaihteistoöljy uusittiin joka ison huoltosuunnitelman yhteydessä ja öljytaso tarkastettiin jokaisessa pienessä huollossa.
Joten tässä on vaikea antaa yleistä vastausta. Jo mainituilla Mercedes-automaattivaihteistoilla öljyt tulisi vaihtaa 80 000 - 100 000 km:n jälkeen. Tarvittaessa he voivat kertoa sinulle oman ajoneuvosi vaatimuksista Internetin foorumeilla. Mallikohtaisilla Internet-foorumeilla näet todennäköisemmin, johtaako öljyhuollon puute muihin vaurioihin huomattavan usein. Muussa tapauksessa suosittelemme öljytason tarkistamista 50 000 km:n välein ja öljyn vaihtoa 80 000 - 100 000 km:n jälkeen, vaikka myös ajoneuvon yksilölliset vaatimukset vaikuttavat.
Miten mittaat ja lisäät vaihteistoöljyä?
Manuaalivaihteiston menettelyt
Tässäkin on tehtävä ero automaatti- ja manuaalivaihteiston välillä. Käsivaihteistoissa öljyn tyhjennystulppa (yleensä ulkoinen kuusio- tai kuusiokoloavain) on vaihteistokotelon pohjassa ja täyttötulppa sivussa. Täyttötulpan alareuna on yleensä vaadittu öljytaso. Tyhjennystulppaan voidaan rakentaa magneetti metallilastuille.
Automaattivaihteiston menettely
Öljyn täyttö ja tarkastus on hieman erilaista automaattivaihteistolla. Automaattivaihteistossa on mittatikku, joka ulottuu moottoritilaan. Moottorin on oltava käynnissä vaihteiston valitsimen asennossa "N" tai "P". Öljynmittatikun merkit on huomioitava. Huomaa, että öljytason lukemalla moottorin ollessa sammutettuna ei ole merkitystä! Vaihteiston pohjassa on tyhjennystulppa. Joskus muuntimessa on myös tyhjennystulpat. Myös vaihteistoöljynsuodatin löytyy automaattivaihteistoista.
Tätä varten vaihteiston öljypohja on purettava. Huomioi öljypohjan kiristyksen erityispiirteet (pulttien poikittais- tai kierrekiristys useissa työvaiheissa ja momenteissa, kuvattu vastaavassa korjaamon käsikirjassa). Uudelleentäytön yhteydessä lisäämme ensin tietyn määrän öljyä. Sitten moottori käynnistetään ja öljytaso tarkastetaan. Vielä puuttuva öljy täytetään. Automaattinen öljyn täyttö tapahtuu mittatikun akselin kautta.
Kuinka kauan voit ajaa ilman vaihteistoöljyä?
Automaattivaihteisto
Jos öljytaso on liian korkea, öljy voi vaahtoaa. Autoöljyllä jarrunauhat kastetaan nyt tarvittaessa öljyyn. Jos öljytaso on liian alhainen, liukukotelon venttiilit eivät välttämättä enää voi kytkeytyä tarkasti eikä muuntimen kitkaliitäntää saavuteta. Olemassa olevasta elektroniikasta riippuen nyt mitattu öljynpaine voi johtaa hätäajo-ohjelman kytkemiseen päälle. Ilman öljyä automaattivaihteisto ei toimi ollenkaan.
Manuaalivaihteisto
Manuaalisissa vaihteistoissa, jos öljytaso on liian alhainen, ketjupyörät ja synkronointirenkaat sekä vetoakselin laakerit ovat huonosti voideltuja. Jos öljytaso on liian alhainen, kuluminen lisääntyy huomattavasti. Ilman vaihteistoöljyä ei kannata ajaa, kuten ei ilman moottoriöljyä. Koska silloin vaihteistoon voi sattua merkittäviä vaurioita milloin tahansa.
Differentiaalivaihde
Jopa tasauspyörästöillä, on toistuvasti ehdotettu, että ne ovat huoltovapaita. On kuitenkin suositeltavaa tarkistaa öljytaso säännöllisesti ja vaihtaa öljyä pitkiin välein, jotka riippuvat ajokilometristä. Tai pienellä kilometrimäärällä kiinteän aikajakson jälkeen.