Joulukausi 2024

Vaihteiston toiminta – Mercedes-Benz

(löytyi 9 tulosta)

Sijoituskriteerit
Vaijeri, manuaalivaihteisto HANS PRIES 117 802
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   117 802
9,50 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, manuaalivaihteisto LINEX 27.44.08
Valmistaja:   LINEX
Valmistajan numero:   27.44.08
63,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, kytkimen käyttö AKUSAN F4M001AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   F4M001AKN
39,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, manuaalivaihteisto LINEX 27.44.07
Valmistaja:   LINEX
Valmistajan numero:   27.44.07
65,05 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 40867
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   40867
5,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaijeri, manuaalivaihteisto LINEX 27.44.04
Valmistaja:   LINEX
Valmistajan numero:   27.44.04
37,43 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, manuaalivaihteisto AKUSAN K09W004AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   K09W004AKN
43,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, manuaalivaihteisto HANS PRIES 117 803
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   117 803
7,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihteenvalitsin/siirtotanko HANS PRIES 410 005
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   410 005
11,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Motointegratorista löydät kaikki vaihteiston käyttämiseen tarvittavat varaosat. Valitse hetkessä ajoneuvoosi sopivat tuotteet ja luota reiluihin hintoihin ja nopeaan toimitukseen.

Mitä on vaihteiston toimilaite?

Vaihteiston toimilaite on tärkeä osa vaihteistoa: se välittää vaihdekepin liikkeen vaihdekepin vivusta vaihteistoon. Vaihteiston käyttö on yhtä tärkeää käsivaihteistoissa kuin automaattivaihteistoissa, vaikka se onkin toteutettu hieman eri tavalla.

Henkilöautoissa, joissa on manuaalivaihteisto, jokaiselle käytettävissä olevalle vaihteelle on oma vaihteistoparinsa. Nämä hammaspyöräparit ovat kuitenkin yhteydessä kampiakseliin vain silloin, kun vastaava hammaspyörä on kytkettynä. Muuten vaihteet ovat vapaalla. Kun vaihdeparin vaihde kytketään vastaavalla vaihteenvaihtotoiminnolla, nämä vaihteet tulevat voimavirtaan, joka muuttaa moottorin energian liike-energiaksi. Kytkentäprosessin aikana moottorin ja vaihteiston välinen yhteys vapautuu hetkeksi.

Automaattivaihteistot toimivat hieman eri tavalla. Tässä tapauksessa moottorin ja vaihteiston välinen yhteys ei katkea. Moottorin teho välittyy myös vaihdetta vaihdettaessa. Öljynpaineella on tässä tärkeä rooli. Se säätää moottorin kierrosluvun juuri kytketyn vaihteen mukaan. Tämän manuaalivaihteiston ja automaattivaihteiston välisen eron tunnetuin seuraus on se, että kuljettajan ei tarvitse astua pois lasin päältä vaihtaessaan vaihteita.

Tärkeitä voimansiirron käyttöosia

Voimansiirron käyttöjärjestelmään on asennettu lukuisia komponentteja. Esimerkiksi manuaalivaihteistoissa on vaihdelaatikon kanteen asennettu vaihdevipu, joka käynnistää vaihteiston vapaapyörän.

Muiden komponenttien luettelo on pitkä. Vaihteiston toiminnan tärkeitä osia ovat vaihdeiston kannatin, vaihdetanko, vaihteet, vaijeri, haarukka, lenkki ja vaihdevipu. Kaikki nämä komponentit sisältävät puolestaan useita muita komponentteja.

Vaihdetankoa varten on holkit, tapit ja kiertokanget. Vaihdetangossa käytetään holkkeja, jousia, putkia, kuulakuppeja, sormiliittimiä ja tappeja. Vaihdekepin nuppi on kuljettajan istuimelta näkyvin osa vaihteiston toimintaa, ja se on harvoin suurten ongelmien syy.

Vaihteenvaihtajan linkkiin asennetaan holkit, holkit, laakerit ja äänettömät lohkot. Lisäksi peruutuslukko on osa vaihteiston toimintaa.

Vaihdehaarukassa käytetään kuulaa ja jousia ja vaihdevaijerissa säätölaitteita ja tärinänvaimentimia. Tarvitaan myös vaihteenvaihtokannattimen holkit, tapit vaihteenvaihtotankoa varten ja muutama muu osa.

Vaihteisto-ongelmat: yleiset oireet

Nämä oireet viittaavat voimansiirtovaurioon, johon voi sisältyä voimansiirron toimiminen:

  • Kun ajoneuvo on pysäköity pysäköintipaikalleen tai autotalliin, öljytahroja voi näkyä. Öljyvahinko tulee yleensä autosta tai vaihteistosta - molemmissa tapauksissa on hyödyllistä tehdä tarkempi tarkastus itse tai käydä korjaamolla.
  • Vaihteita kytkettäessä ilmenee yhä uudelleen ongelmia. Vaihteet, jotka on jo kytketty, hyppäävät yhtäkkiä taas esiin. Jos tämä ei johdu ajovirheestä (esimerkiksi kytkin ei ole täysin painettuna), se on merkki vaihteiston tai vaihteiston käyttöalueen vauriosta.
  • Täällä on polttava haju.
  • Ajon aikana esiintyy yhä enemmän tärinää, jonka ei voida katsoa johtuvan muista syistä (esim. tieolosuhteista).

Vaihteiston käyttöjärjestelmän vikojen syyt

Periaatteessa vaihdelaatikon toimilaite, kuten koko vaihdelaatikko, on ajoneuvon kestävä osa, jonka voidaan olettaa tuottavan pitkät ajomatkat. Kuluminen kuitenkin nopeutuu huomattavasti, jos voimansiirron ohjauslaite altistuu säännöllisesti suurille kuormituksille. Näin on esimerkiksi silloin, kun vaihdetaan usein alemmille vaihteille korkeilla moottorin kierrosluvuilla. Riittämättömät huoltovälit voiteluaineiden, kuten vaihteistoöljyn, vaihtamiseksi voivat myös lyhentää vaihteiston käyttöikää.

Vaihteiston käyttö: Korjaus ja vaihto

Etenkin voimansiirron toiminta-alueella olevien komponenttien suuren määrän vuoksi on suuri määrä mahdollisia vikoja. Yksi vaihteisto-ongelmien ongelmista on tarkan syyn tunnistaminen.

Käytännössä syntyy toinenkin ongelma: useimmissa ajoneuvoissa, joissa on suuria ongelmia vaihteistossa, on jo nyt korkeampi ajokilometrimäärä. Tällöin vaihteiston korjaaminen ei välttämättä kannata. Sen sijaan tulee harkittavaksi täydellinen vaihto. Tämä puolestaan ei enää kannata, jos ajoneuvon kokonaisarvo on jo romahtanut.

Jos voimansiirron käyttöjärjestelmän yksittäiset, selvästi tunnistettavat osat ovat vaurion syynä, ne voidaan vaihtaa. Voit joko ostaa osat yksitellen tai ostaa korjaussarjan, jossa on eri osia. Voit tehdä työn itse. Sinulla on kuitenkin oltava tarvittava osaaminen ja laitteet. Muuten voit mennä työpajaan.

Jos päätät korjauttaa vaihteiston korjaamon kanssa, se tehdään useassa vaiheessa. Ensin tarkistetaan vaihteiston kaikki toiminnot. Tämä tarkistus on vian analysoinnin perusta. Tämä viananalyysi puolestaan tunnistaa vaihteiston viallisen komponentin tai vaihteiston toimilaitteen. Sen jälkeen vaihteisto puretaan ja vauriot tarkastetaan silmämääräisesti. Tämän jälkeen korjaamo puhdistaa vaihteiston, vaihtaa kaikki vialliset osat ja uusii tiivisteet ja muut kuluvat osat.

Tilaa voimansiirron komponentit verkossa Motointegratorilta

Motointegratorista voit helposti tilata vaihteiston osia verkossa. Valitse ajoneuvoosi sopivat tuotteet ajoneuvohaun avulla, ja saat näkyviin sopivat osat

Tarjoamme komponentteja kaikkiin suosittuihin merkkeihin ja malleihin ja takaamme korkean laadun ja kilpailukykyiset hinnat koko valikoimassa.

Meillä on yli 5 miljoonaa varaosaa ja lisävarustetta, joten meiltä saat yhden luukun ratkaisun autoteollisuudelle. Hyödy asiantuntevasti koulutetusta asiakaspalvelustamme.