Joulukausi 2024

Vaihteiston osat – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 55 tulosta)

Mikä on vaihteisto?

Jokaisessa moottorilla varustetussa ajoneuvossa on vaihteisto, jonka tehtävänä on ottaa vastaan ja välittää moottorin teho. Tätä kutsutaan myös vääntömomentin siirtämiseksi. Nopeus on tärkeä parametri, koska jokainen vaihde vaatii eri välityssuhteen. Tämä on ainoa tapa pitää nopeus alueella, jolla moottori tuottaa optimaalisen tehon. Dieselmoottoreiden tyypillinen käyttökelpoinen kierroslukualue on noin 1500-5500 kierrosta ja bensiinimoottoreiden 1500-8000 kierrosta

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Laakeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 37930
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   37930
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pidike, moottorintuenta SASIC 2706172
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   2706172
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, manuaalivaihteisto LUK 462 0396 10
Valmistaja:   LUK
Valmistajan numero:   462 0396 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaijeri, manuaalivaihteisto HANS PRIES 117 853 vasen
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   117 853
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, jakovaihteisto LEMFÖRDER 39960 01 vasen
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   39960 01
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vääntömomentin muunnin SACHS 0700 374 901
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   0700 374 901
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaihteenvalitsin/siirtotanko VAICO V10-6202
Valmistaja:   VAICO
Valmistajan numero:   V10-6202
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, jakovaihteisto FEBI BILSTEIN 173622, vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   173622
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, manuaalivaihteisto INA 462 0382 10
Valmistaja:   INA
Valmistajan numero:   462 0382 10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, manuaalivaihteisto SWAG 30 94 7562
Valmistaja:   SWAG
Valmistajan numero:   30 94 7562
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaijeri, manuaalivaihteisto HANS PRIES 118 518
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   118 518
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Akselitiiviste, manuaalivaihteisto CORTECO 01034079B
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   01034079B
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, manuaalivaihteisto 4MAX 4512-12-0023
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   4512-12-0023
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, manuaalivaihteisto SKF VKT 1001
Valmistaja:   SKF
Valmistajan numero:   VKT 1001
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, automaattivaihteisto REINHOCH RH12-0019
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH12-0019
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä kuuluu vaihteistoon?

Vaihteiston laakerit, Nopeusmittarin akselivaihteet, vaihteiston tiivisteet, Vaihteiston holkit, Synkronointilaitteet, Vaihteiston laakerit tai muut vaihteiston osat - Motointegratorista löydät kaikkien tunnettujen valmistajien vaihteiston osat edulliseen hintaan. Valikoimassamme on voimansiirron osia Cortecolta, FEBI:ltä, Hans Priesiltä, Korealta, Scantechilta ja monilta muilta huippumerkeiltä. Kun tilaat Motointegratorilta, voit luottaa ensiluokkaiseen palveluumme ja nopeaan, mutkattomaan toimitukseen.

Osta voimansiirron osia ja säästä Motointegratorissa

Motointegrator on kumppanisi, kun etsit laadukkaita ja edullisia vaihteiston osia netistä! Meiltä löydät juuri sen vaihteiston osan, jonka tarvitset autoosi, aina nopeusmittarin akseleista käsivaihteistoihin. Hyödy verkko-ostosten lukuisista eduista ja tilaa voimansiirron osat, autojen lisävarusteet ja muut tarvikkeet mukavasti kotoa käsin. Nopeat toimitusaikamme ja asiantuntevan palveluhenkilöstömme antamat neuvot vakuuttavat sinut

Etsitpä sitten vaihteiston toimilaitteita, vaihteiston holkkeja tai vaihteiston laakereita - Motointegratorin verkkokaupasta löydät laajan valikoiman tuotteita ajoneuvosi vaihteistoon. Tarjoamme edullisia varaosia kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin

Vaihteistojen tehtävä

Vaihteistoja tarvitaan siirtämään moottorin tuottama pyörimisenergia pyörän kierrosnopeudesta riippuvan pyörännopeuden mukaan. Moottorin ja pyörän nopeudesta riippuvan pyörän nopeuden yhdenmukaistavien vaihteistojen lisäksi tasauspyörästöt kompensoivat sisäpuolisen pyörän alhaisesta nopeudesta ja ulkopuolisen pyörän suuremmasta nopeudesta johtuvia pyörän nopeuseroja. Moottorin vääntömomenttia ja kierroslukua säätävät vaihteistot jaetaan automaattivaihteistoihin ja käsivaihteistoihin. Lisäksi on olemassa myös kaksoiskytkinvaihteisto.

Automaattivaihteiston ja manuaalivaihteiston välinen ero

Kun verrataan manuaalivaihteistoa ja automaattivaihteistoa, käy selväksi, että vaihteistoöljyillä voi olla täysin erilaiset tehtävät. Manuaalivaihteistoissa erikokoiset ja siten eri nopeuksilla toimivat hammaspyörät on kytketty toisiinsa. Tätä varten yhdistettävien hammaspyörien pyörimisliikkeen mahdollistavat synkronointirenkaat. Nämä prosessit kokonaisuudessaan viittaavat siihen, että hammaspyörien ja myös synkronointirenkaiden välillä on paljon mekaanista kitkaa. Tästä syystä voiteluun käytetään ensisijaisesti manuaalivaihteistojen vaihteistoöljyjä. Lisäksi ne myös haihduttavat kitkan tuottamaa lämpöä.

Mitkä ovat hydrauliikka- ja voimansiirtoöljyjen eritelmät?

Manuaalivaihteistojen vaihteistoöljyt

Eritelmistä puhuttaessa amerikkalaisen "American Petroleum Institute" -järjestön (lyhennettynä API) eritelmät ovat olleet vallitsevia. Nämä eivät ole laatuominaisuuksia vaan pikemminkin teknisiä eritelmiä. Tällä hetkellä ne jaetaan pääasiassa API GL-1:stä API GL-5:een. API GL-1 -vaihteistoöljyt soveltuvat kierukkavaihteille, madonvaihteille (ohjaus) ja yleensä alhaisille liukunopeuksille. API GL-2 soveltuu matopyörille, joissa esiintyy korkeampia lämpötiloja esimerkiksi suuremman liukukosketuspaineen vuoksi.

API GL-3 -vaihteistoöljyt soveltuvat kierukkavaihteille, joihin kohdistuu melko keskimääräisiä nopeuteen, kuormitukseen ja lämpötilaan liittyviä rasituksia. API GL-4 -öljyjä käytetään transaksiaalivaihteisiin, joissa on korkeampi kuormitus ja offset-akselit. API GL-5 -vaihteita käytetään pääasiassa hypoidivaihteissa. Nykyisin käytössä olevat vaihteistoöljyt edustavat spesifikaatioita API-GL-3-API GL-5. Tämän eritelmän lisäksi ilmoitetaan myös viskositeetti. Ajoneuvon valmistajan hyväksynnät on ehdottomasti otettava huomioon.

 Automaattivaihteistojen hydrauliöljyt

Automaattivaihteistoöljyjen (ATF, Autotransmission Fluid) on sitä vastoin täytettävä täysin erilaiset vaatimukset. Nämä ovat hydrauliöljyjä, jotka kytkevät hydraulisesti venttiileitä vaihteiston liukulevyssä. Vaadittu korkea leikkauslujuus on kuitenkin erityisen ilmeinen hydraulisessa voimansiirrossa momentinmuuntimessa. Voimansiirron ja moottorin välisen voimayhteyden muodostaa automaattivaihteistoöljy momentinmuuntimessa. Automaattivaihteistojen rakenteen ja toimintatavan vuoksi näiden vaihteistoöljyjen on kestettävä korkeita lämpötiloja.

Erittely on tässä tapauksessa hieman erilainen. Erityisesti Ford (Mercon) ja General Motors (Dexron) ovat määritelleet automaattivaihteistoöljyjä koskevat vaatimuksensa ja asettaneet ne sisäisesti mainittujen eritelmien avulla. Muut vaihteistovalmistajat tai autonvalmistajat ovat omaksuneet nämä eritelmät ja joissakin tapauksissa täydentäneet niitä omilla tiedoillaan. Tämän vuoksi eritelmät ovat hieman epäselvempiä. Automaattivaihteistoöljyjen osalta on ehdottomasti noudatettava ajoneuvon valmistajan hyväksyntöjä ja ilmoituksia.

Voiko eri ominaisuuksia omaavia vaihteistoöljyjä sekoittaa keskenään?

Nyt auton omistajille herää tietysti kysymys, voiko esimerkiksi eri API-spesifikaatioita tai hydrauliikkaöljyjen tapauksessa eri Mercon- ja Dexron-spesifikaatioita sekoittaa keskenään. Vastaus on selvästi ei! Myöskään valmistajan hyväksymiä öljyjä ei voi korvata vain niillä öljyillä, joilla on erilainen spesifikaatio. Riippuen siitä, mitä API-öljyä on täytetty väärin, mekaaninen kuluminen voi lisääntyä, mutta päinvastoin kitka voi myös olla liian alhainen. Sen vuoksi voidaan täyttää vain sellaisia öljyjä, joille on olemassa hyväksyntä.

Milloin manuaali- tai automaattivaihteiston öljy on vaihdettava?

Tässä asiassa autonvalmistajat ovat itse aiheuttaneet suurimman mahdollisen sekaannuksen. Uusien autojen ostajille on jo vuosien ajan kerrottu, että heidän ajoneuvojensa vaihteistot ovat lähes huoltovapaita (yksi öljynvaihto). Tämä on harhaanjohtava vastaus, sillä öljyn sanotaan kestävän koko eliniän. Ajoneuvon elinkaari on kuitenkin rajallinen.

Useimpien autojen elinkaari on kahdeksasta enintään 15 vuotta. Väitetty huoltovapaus viittaa siis rajoitettuun ajanjaksoon. Väitteen tekee erityisen ongelmalliseksi se, että siinä oletetaan myös keskimääräinen ajokilometrimäärä. Tämä myyntistrategia syntyi 1990-luvulla, kun väitettiin, että huoltokustannukset olisivat huomattavasti alhaisemmat huoltovapauden tai enimmäisrajoituksen ansiosta. Mercedes-Benzin automaattivaihteistot, joita tarjottiin 1990-luvun puolivälistä lähtien, ovat erityisen hyvä esimerkki tästä.

Öljynmittaustikku puuttui, ja se oli korvattu tekaistulla kannella. Sen jälkeen vaihdelaatikoiden kanssa ilmeni usein pudotuksia ja ongelmia. Asian ydin on varsin yksinkertainen, sillä kaikki öljy, johon kohdistuu rasitusta, kärsii myös materiaalin väsymisestä. Olipa kyse sitten hiukkasten kertymisestä, leikkausominaisuuksien heikkenemisestä korkeiden lämpötilojen vuoksi jne. Aikaisemmin vaihteistoöljyn vaihdot tehtiin seuraavasti: oli olemassa suuri huoltoaikataulu ja pieni huoltoaikataulu. Jokaisen suuren huollon yhteydessä vaihdelaatikon öljy uusittiin, ja jokaisen pienen huollon yhteydessä tarkistettiin ehkä öljytaso.

On siis vaikea antaa yleispätevää vastausta. Jo mainituissa Mercedeksen automaattivaihteistoissa öljy tulisi vaihtaa 80 000-100 000 km:n jälkeen. Tarvittaessa voit saada tietoa oman autosi vaatimuksista internetin foorumeilta. Mallikohtaiset internetfoorumit ovat paras paikka selvittää, johtaako öljyhuollon laiminlyönti silmiinpistävän usein muihin vaurioihin. Muuten suosittelemme öljytason tarkistamista 50 000 km:n välein ja öljynvaihtoa 80 000-100 000 km:n jälkeen, jolloin myös ajoneuvon yksilöllisellä rasituksella on merkitystä.

Miten vaihteistoöljy mitataan ja täytetään?

Menettely manuaalivaihteiston osalta

Tässäkin yhteydessä on tehtävä ero automaattivaihteiston ja manuaalivaihteiston välillä. Manuaalivaihteistossa on öljyn tyhjennystulppa vaihteistokotelon alapuolella (yleensä kuusiokolo tai kuusiokolo) ja täyttötulppa sivulla. Täyttötulpan alareuna on yleensä vaadittu öljytaso. Tyhjennystulppaan voi olla integroitu magneetti, joka pitää kiinni metallilastuista.

Automaattivaihteiston menettely

Automaattivaihteistolla öljyn täyttäminen ja öljytason tarkistaminen tehdään hieman eri tavalla. Automaattivaihteisto on varustettu mittatikulla, joka ulottuu moottoritilaan. Moottorin on oltava käynnissä, kun vaihteiston valintavipu on asennossa "N" tai "P". Mittatikun merkintöjä on noudatettava. Muista, että öljytason lukema ei ole merkityksellinen, kun moottori ei ole käynnissä! Vaihteiston alapuolella on tyhjennystulppa. Joskus myös momentinmuuntimessa on tyhjennystulppa. Automaattivaihteistoissa on lisäksi vaihteistoöljyn suodatin.

Tätä varten vaihteiston öljypohja on purettava. Huomioi öljypohjia kiristettäessä erityispiirteet (ruuvien kiristäminen ristikkäin tai spiraalimaisesti useissa vaiheissa ja vääntömomentteina, jotka on kuvattu vastaavassa korjaamokäsikirjassa). Täytön yhteydessä täytetään ensin tietty määrä öljyä. Sitten moottori käynnistetään ja öljytaso tarkistetaan. Vielä puuttuva öljy täytetään nyt. Automaattivaihteiston öljy täytetään mittatikun akselin kautta.

Kuinka kauan voin ajaa ilman vaihteistoöljyä?

Automaattivaihteisto

Liian korkea öljytaso voi aiheuttaa öljyn vaahtoamisen. Automaattivaihteistoöljyn kanssa jarruhihnat voivat nyt olla öljyn alla. Jos öljytaso on liian alhainen, ohjausventtiilikotelon venttiilit eivät ehkä enää pysty siirtymään tarkasti, eikä kitkayhteyttä momentinmuuntimessa saada aikaan. Elektroniikasta riippuen mitattu öljynpaine voi aiheuttaa hätäohjelman aktivoitumisen. Ilman öljyä automaattivaihteisto ei voi toimia lainkaan.

Manuaalivaihteisto

Manuaalivaihteistossa liian alhainen öljytaso johtaa hammaspyörien ja synkronointirenkaiden sekä vaihteistoakselin laakereiden huonompaan voiteluun. Jos öljytaso on liian alhainen, kuluminen lisääntyy merkittävästi. Ilman vaihteistoöljyä ei pidä ajaa sen enempää kuin ilman moottoriöljyä. Tämä voi milloin tahansa johtaa vakavaan vaihteistovaurioon.

Tasauspyörästön vaihteisto

Usein väitetään, että tasauspyörästövaihteet ovat huoltovapaita. Siitä huolimatta on suositeltavaa tarkistaa öljytaso säännöllisesti ja vaihtaa öljy pitkin väliajoin ajokilometreistä riippuen. Tai, jos ajokilometrit ovat alhaiset, kiinteän aikajakson jälkeen.