- Pusty
- SAATAVUUS
- Hinta
Vaihteiston laakerit – Ford – KUORMA-AUTOT
(löytyi 5 tulosta)
Valmistaja: | INA |
Valmistajan numero: | 712 0694 10 |
Valmistaja: | INA |
Valmistajan numero: | 712 0604 10 |
Valmistaja: | NSK |
Valmistajan numero: | TM305A4-A-27E27-08 |
Valmistaja: | INA |
Valmistajan numero: | 712 1296 10 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Valmistaja: | INA |
Valmistajan numero: | 712 2148 10 |
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Miten vaihteisto toimii?
Vaihteisto on yksi ajoneuvon tärkeimmistä yksiköistä; se on osa voimansiirtoa ja suoraan yhteydessä moottoriin. Vaihteisto muuntaa moottorin kierrosluvun vääntömomentiksi, joka puolestaan vastaa pyörien liikuttamisesta. Vaihteiston vaihteenvaihto ohjaa moottorin kierroslukua. Sen tulisi pysyä mahdollisimman alhaisena moottorin suojelemiseksi ja polttoaineen säästämiseksi. Yleisiä vaihteistoja ovat 5- tai 6-vaihteiset käsivaihteistot ja automaattivaihteistot. Valmistajan VW:n vuonna 2003 kehittämä kaksoiskytkinvaihteisto (DSG) on sekoitus manuaalista ja automaattista toimintaa. Voimansiirto tapahtuu kahden kytkimen välityksellä. DSG-vaihteisto optimoi polttoaineenkulutuksen yhtä tehokkaasti kuin manuaalivaihteisto ilman, että sinun tarvitsee luopua automaattivaihteiston mukavuudesta. Muita vaihteistotyyppejä ovat mm:
- Hydraulisella kytkimellä varustettu vaihdelaatikko
- Portaaton automaattivaihteisto (CVT)
- Sekventiaalivaihteisto (puoliautomaattinen)
Rakenteesta riippumatta vaihteisto koostuu monista yksittäisistä osista, jotka toimivat saumattomasti yhteen vain, jos ne ovat toimivia ja oikein asennettuja. Näihin kuuluvat akselit, hammaspyörät (hammaspyörät ja vaihdepyörät) ja voimansiirron laakerit. Käsikäyttöiset vaihteistot koostuvat käynnistys- ja irrotuskytkimestä, synkronoidusta hammaspyörävaihteistosta ja voimansiirron toimilaitteesta. Tämä siirtää kytkentävaiheen vaihteistoon. Automaattivaihteistoissa irrotuskytkin korvataan momentinmuuntimella; muita tärkeitä komponentteja ovat siirtoelementit, planeettapyörästöt, mekatroniikka, vaihteiston öljypumppu, seisontalukko ja vaihdevipu, jota kuljettaja käyttää. Tulo- ja lähtöakselit, jotka painon säästämiseksi on usein suunniteltu onttoiksi akseleiksi, on tuettu voimansiirtolaakereilla kytkin- tai vaihteistokotelon alku- ja loppupäässä.
Pitkän käyttöiän varmistamiseksi vaihteisto on tarkistettava säännöllisesti. Tärkeitä huoltotöitä ovat:
- Tarkista vaihteistoöljyn taso ja tarvittaessa vaihda vaihteistoöljy
- Poista vaihteisto-ongelmat varhaisessa vaiheessa
- Vaihda vaihteita oikein (manuaalivaihteistolla) ja aja ennakoivasti
- Noudata tarkastusvälejä
Jos vaihteistossa on ongelmia, sitä ei aina tarvitse vaihtaa kokonaan. Olemassa oleva yksikkö voidaan usein kunnostaa vaihtamalla yksittäiset vialliset osat, kuten vaihteiston laakeri. Korjauksen onnistumisen varmistamiseksi on ratkaisevan tärkeää, ettet jatka ajoneuvon ajamista, jos on merkkejä vaihteistovauriosta, jotta vältytään peruuttamattomilta vaurioilta.
Miten vaihteiston laakeri on rakennettu?
Vaihteiston laakerit on rakennettu eri tavoin ajoneuvon valmistajan, vaihteistomallin, vaihteistotyypin (manuaali- tai automaattivaihteisto), ajoneuvomallin ja käyttöalueen mukaan. Esimerkiksi vaihteiston koteloa pehmentävät vaihteiston laakerit valmistetaan kumista tai kumi-metalli laakereina. Kuulalaakerit tiivistävät tulo- ja lähtöakselit. Ajoneuvomallista riippuen vaihteistossa on vähintään kuusi laakeria. Näistä kaksi sijaitsee ensiöakselilla, kaksi toisioakselilla ja kaksi tasauspyörästössä. Nykyaikaisissa vaihteistotyypeissä, kuten automaattisessa kaksoiskytkinvaihteistossa (DSG), laakereiden määrä kasvaa, kun toinen ensiöakseli ja kaksoiskytkin asennetaan.
Voimansiirron laakerit ohjaavat komponenttien liikkumisaluetta, vähentävät liikkuvien osien välistä kitkaa ja parantavat nopeutta ja tehokkuutta. Koska voimansiirtotyyppejä ja asennustilanteita on monia erilaisia, on erittäin tärkeää määrittää tarkka ajoneuvomalli. BMW e46:n vaihteiston laakeri on rakenteeltaan täysin erilainen kuin Audi 80:n vaihteiston laakeri tai Golf 1 Cabrio -vaihteiston laakeri. Myös laakerin sijainnissa vaihteistossa voi olla eroja, jotka on otettava huomioon varaosia tilattaessa.
Miten tunnistan viallisen vaihteiston laakerin?
Useimmissa tapauksissa vaihteiston laakerin vaurioituminen johtuu voitelun puutteesta. Tämä voi johtua saastuneesta tai väärästä vaihteistoöljystä tai liian alhaisesta öljytasosta. Muita syitä vaihteiston laakerin vikaantumiseen ovat virheellinen asennus tai materiaalivirheet. Ensimmäinen merkki viallisesta vaihteiston laakerista on yleensä lisääntyvä tärinä, joka välittyy moottorista vaihdevipuun.
Vaihda vaihdelaatikon laakeri
Vaihteiston laakereiden vaihtaminen edellyttää, että suuri osa vaihteistosta on purettava. Pääsääntöisesti kaikki kuluvat osat ja tiivisteet vaihdetaan joka tapauksessa vaihteiston peruskorjauksen yhteydessä. Koska vaihteisto on monimutkainen osa, jossa on monia yksittäisiä komponentteja, sen purkamisessa ja kokoamisessa on noudatettava suurta huolellisuutta ja tarkkuutta. Vaihteistoöljyn vaihtaminen on joka tapauksessa pakollista.
Vaihteiston irrottamiseen ja purkamiseen on aina oltava oikeat työkalut. Ajoneuvomallista riippuen voidaan tarvita myös erikoisavaimia tai muita erikoistyökaluja. On myös tärkeää, että sinulla on riittävästi tilaa yksittäisten vaihteiston osien järjestettyyn säilytykseen.
Noin 5 miljoonasta varaosasta ja tarvikkeesta löydät myös ajoneuvoosi sopivan vaihteiston laakerin sekä muita vaihteistoon sopivia mallikohtaisia osia. Jos sinulla on kysyttävää, asiantunteva asiakaspalvelumme auttaa mielellään.