-3% jousituksesta

Vaihteiston kiinnitys – Nissan

(löytyi 25 tulosta)

Sijoituskriteerit
Moottorin kiinnitys YAMATO I51155YMT
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I51155YMT
37,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys SASIC 2704151
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   2704151
13,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin tyyny IMPERGOM IMP25994
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   25994
85,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, moottori FORTUNE LINE FZ90636
Valmistaja:   FORTUNE LINE
Valmistajan numero:   FZ90636
9,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto YAMATO I51045YMT Oikea
Valmistaja:   YAMATO
Valmistajan numero:   I51045YMT
24,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin tyyny HERTH+BUSS JAKOPARTS J1791007
Valmistaja:   HERTH+BUSS JAKOPARTS
Valmistajan numero:   J1791007
41,16 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidike, moottorintuenta FEBI BILSTEIN 176339
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   176339
57,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kannatin, moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-5098
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-5098
27,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kannatin, moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 183676
Kannatin, moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 183676
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   183676
12,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pidike, moottorintuenta MEYLE 16-14 030 0114
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   16-14 030 0114
17,01 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihteiston laakeri FEBI BILSTEIN 29586
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   29586
19,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumirunko, moottorin jousitus CORTECO 80001376
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   80001376
15,17 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys MEYLE 36-14 030 0003
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   36-14 030 0003
37,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys SASIC 2704152
Moottorin kiinnitys SASIC 2704152
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   2704152
77,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 181120
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181120
33,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihteiston laakerin rakenne

Vaihteiston kiinnitys ja moottorin kiinnitys koostuvat molemmat tukivarresta, eristävästä osasta ja liitososasta. Kumijousi vähentää tärinää, tukee käyttövoiman vääntömomenttia ja vaimentaa melua käynnistettäessä. Toisin kuin moottorin kiinnitys, vaihteiston kiinnitys on kuitenkin vähemmän tuttu termi henkilöautoissa.

Useimmat vaihteiston kiinnikkeet on siksi valmistettu metalliosista ja muoviosista, jotka toimivat tärinänvaimentimina pääjousien päällä tarjotakseen sekä vakautta ajoneuvoon nähden että vaimentavaa vaikutusta. Lisäksi on olemassa erityisiä hydrokiinnikkeitä, sähköisesti tai pneumaattisesti kytkettäviä kiinnikkeitä tai myös vääntömomenttitukia.

Klassisten, mekaanisesti tärinää vaimentavien, metallista ja kumista valmistettujen vaihteiston kiinnikkeiden lisäksi on olemassa erityisiä hydromount-kiinnikkeitä sekä elastisesta muovista valmistettuja tavallisia kiinnikkeitä, joita voidaan käyttää sekä perinteisellä tavalla että hydromount-kiinnikkeinä ja jotka tarjoavat maksimaalisen joustavuuden jäykkyytensä ja vaimennusominaisuuksiensa mukautuvuuden ansiosta.

Vaihteiston kiinnityksen toiminnot

Henkilöauton vaihteiston kiinnikkeellä on moottorin kiinnikkeen tavoin tärkeitä tehtäviä. Se kompensoi tärinää, vähentää käyntiääntä ja lisää lisäksi turvallisuutta asettamalla moottorilohkon tukevasti paikoilleen törmäystilanteessa.

Laakerit vaimentavat moottorin staattista kuormitusta ja vaimentavat ajon aikana syntyvää tärinää, joka tulee sekä moottorista että voimansiirrosta. Voimansiirtotelineet vaimentavat siten tärinän siirtymistä tasaisesti molempiin suuntiin. Lisäksi kiinnikkeet vaimentavat ääntä ja estävät siten koko auton koria altistumasta kovalle pauhulle ajon aikana.

Erityisesti uusiin voimansiirtokonsepteihin on räätälöity innovatiivisia voimansiirtokiinnikkeitä, jotka vähentävät polttoainetaloudellisuutta silmällä pitäen suunniteltujen voimansiirtojen melua ja tärinää. Nykyaikaiset ratkaisut mahdollistavat jopa yksittäisten taajuusalueiden erityisen virittämisen, jotta ajoneuvon sisäistä melua voidaan vähentää optimaalisesti.

Vaihteiston kiinnikkeen sijainti moottorissa

Vaihteiston kiinnikkeellä on samanlainen tehtävä kuin kahdella moottorin kiinnikkeellä, mutta ainoa ero on se, että kaksi moottorin kiinnikettä sijaitsevat moottoritilan etuosassa, kun taas vaihteiston kiinnike tai sen kaksi kiinnityspistettä sijaitsevat paljon kauempana takana. Tämä tarkoittaa, että moottorin kiinnikkeet vaimentavat todennäköisemmin palamis- ja vääntövärähtelyjä, kun taas vaihteiston kiinnike vaimentaa myös kuormanvaihtoliikkeitä, joihin kohdistuu suurempi vipuvaikutus.

Vaihteiston laakerit - vikojen oireet

Koska auton vaihteiston kiinnitys varmistaa yhdessä moottorin kiinnityksen kanssa, että moottorilohko on tukevasti kiinnitetty, vaihteiston kiinnityksen vika ilmenee moottorin ja vaihdevivun vivun lievänä heilahteluna. Tämä on havaittavissa nopeudesta riippumatta, kun ajoneuvo on paikallaan ja kiihdytettäessä, mutta ennen kaikkea kuormituksen muuttuessa. Joskus tässä yhteydessä esiintyy myös kolinaa tai kolahtelua.

Usein pelkkä silmämääräinen tarkastus riittää havaitsemaan rikkoutuneen vaihdelaakerin. Jos vaihteiston laakerin kumi on huokoinen tai halkeillut, se on aika vaihtaa.

Vikojen syitä voivat olla esimerkiksi liiallinen tärinä tai suuret kuormitukset käynnistyksen ja vaihteiden vaihtamisen aikana. Vuotavasta vaihteistosta tulevan öljyn aiheuttama saastuminen edistää osan kulumista, samoin kuin kosteus, tiesuola tai lämpörasitus.

Vaihteiston laakereiden vaihtaminen

Vaihteiston laakerit kuuluvat moottorin kuluviin osiin. Ne altistuvat suurille rasituksille, mutta materiaali uhkaa myös väsyä ajan myötä. Erityisesti kumi haurastuu ja menettää vaimennusvaikutuksensa.

Asiantuntijat kehottavat vaihtamaan vaihteiston ja moottorin kiinnikkeet noin 150 000 kilometrin jälkeen, jotta vältytään vioilta ja kalliilta seurannaisvahingoilta. Muuten on olemassa vaara, että pakojärjestelmä vuotaa tai jopa moottorin kiinnitys rikkoutuu pitkällä aikavälillä.

Vaihdelaatikon kiinnike ei ole varaosana merkittävästi kalliimpi kuin moottorin kiinnike - mutta sitä on hieman vaikeampi saada. Sen vuoksi henkilöauton vaihteiston kiinnikkeen vaihtokustannukset ovat jonkin verran korkeammat. Vaihteiston kiinnikkeen korjaaminen on tuskin mahdollista ilman korjaamoa, sillä se edellyttää moottorilohkon irrottamista. Tämä edellyttää moottorisiltaa tai muuta erikoistyökalua.

Ajoneuvon vaihteiston kiinnikkeiden ostaminen

Vaihteiston kiinnitys eroaa huomattavasti mallista riippuen. Siksi on tärkeää, että etsit sopivaa tuotetta ostaessasi. Samalla laakerin kovuus on tärkeää, jotta tärinän siirtyminen auton koriin vähenee. Tunnettuja valmistajia, jotka tarjoavat vaihteiston kiinnikkeitä eri merkkeihin, ovat esimerkiksi Febi Bilstein, Sasic tai Yamato. Löydät nämä sekä lukuisia muita laadukkaita varaosia ja tarvikkeita edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Voit myös hyötyä nopeasta toimituksestamme ja maksuttomasta palautuksesta, jos tuote ei sovi sinulle.