-3% jousituksesta

Vaihteiston kiinnitys – Mercedes-Benz

(löytyi 93 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3126
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-3126
34,80 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys LEMFÖRDER 42679
Valmistaja:   LEMFÖRDER
Valmistajan numero:   42679
176,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys AKUSAN PS 0057
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   PS 0057
81,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys HANS PRIES 410 171
Moottorin kiinnitys HANS PRIES 410 171
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   410 171
90,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys SASIC 2706717
Valmistaja:   SASIC
Valmistajan numero:   2706717
47,24 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumirunko, moottorin jousitus FEBI 101883
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   101883
102,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 49218
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   49218
65,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3159
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3159
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-3159
73,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3140
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-3140
44,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 21938
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   21938
14,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3160
Moottorin kiinnitys REINHOCH RH11-3160
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-3160
54,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 19470
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 19470
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   19470
47,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys HANS PRIES 410 828
Moottorin kiinnitys HANS PRIES 410 828
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   410 828
71,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Kumirunko, moottorin jousitus FEBI 108761
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   108761
117,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 05864
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   05864
28,20 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihteiston laakerin rakenne

Vaihteiston kiinnitys ja moottorin kiinnitys koostuvat molemmat tukivarresta, eristävästä osasta ja liitososasta. Kumijousi vähentää tärinää, tukee käyttövoiman vääntömomenttia ja vaimentaa melua käynnistettäessä. Toisin kuin moottorin kiinnitys, vaihteiston kiinnitys on kuitenkin vähemmän tuttu termi henkilöautoissa.

Useimmat vaihteiston kiinnikkeet on siksi valmistettu metalliosista ja muoviosista, jotka toimivat tärinänvaimentimina pääjousien päällä tarjotakseen sekä vakautta ajoneuvoon nähden että vaimentavaa vaikutusta. Lisäksi on olemassa erityisiä hydrokiinnikkeitä, sähköisesti tai pneumaattisesti kytkettäviä kiinnikkeitä tai myös vääntömomenttitukia.

Klassisten, mekaanisesti tärinää vaimentavien, metallista ja kumista valmistettujen vaihteiston kiinnikkeiden lisäksi on olemassa erityisiä hydromount-kiinnikkeitä sekä elastisesta muovista valmistettuja tavallisia kiinnikkeitä, joita voidaan käyttää sekä perinteisellä tavalla että hydromount-kiinnikkeinä ja jotka tarjoavat maksimaalisen joustavuuden jäykkyytensä ja vaimennusominaisuuksiensa mukautuvuuden ansiosta.

Vaihteiston kiinnityksen toiminnot

Henkilöauton vaihteiston kiinnikkeellä on moottorin kiinnikkeen tavoin tärkeitä tehtäviä. Se kompensoi tärinää, vähentää käyntiääntä ja lisää lisäksi turvallisuutta asettamalla moottorilohkon tukevasti paikoilleen törmäystilanteessa.

Laakerit vaimentavat moottorin staattista kuormitusta ja vaimentavat ajon aikana syntyvää tärinää, joka tulee sekä moottorista että voimansiirrosta. Voimansiirtotelineet vaimentavat siten tärinän siirtymistä tasaisesti molempiin suuntiin. Lisäksi kiinnikkeet vaimentavat ääntä ja estävät siten koko auton koria altistumasta kovalle pauhulle ajon aikana.

Erityisesti uusiin voimansiirtokonsepteihin on räätälöity innovatiivisia voimansiirtokiinnikkeitä, jotka vähentävät polttoainetaloudellisuutta silmällä pitäen suunniteltujen voimansiirtojen melua ja tärinää. Nykyaikaiset ratkaisut mahdollistavat jopa yksittäisten taajuusalueiden erityisen virittämisen, jotta ajoneuvon sisäistä melua voidaan vähentää optimaalisesti.

Vaihteiston kiinnikkeen sijainti moottorissa

Vaihteiston kiinnikkeellä on samanlainen tehtävä kuin kahdella moottorin kiinnikkeellä, mutta ainoa ero on se, että kaksi moottorin kiinnikettä sijaitsevat moottoritilan etuosassa, kun taas vaihteiston kiinnike tai sen kaksi kiinnityspistettä sijaitsevat paljon kauempana takana. Tämä tarkoittaa, että moottorin kiinnikkeet vaimentavat todennäköisemmin palamis- ja vääntövärähtelyjä, kun taas vaihteiston kiinnike vaimentaa myös kuormanvaihtoliikkeitä, joihin kohdistuu suurempi vipuvaikutus.

Vaihteiston laakerit - vikojen oireet

Koska auton vaihteiston kiinnitys varmistaa yhdessä moottorin kiinnityksen kanssa, että moottorilohko on tukevasti kiinnitetty, vaihteiston kiinnityksen vika ilmenee moottorin ja vaihdevivun vivun lievänä heilahteluna. Tämä on havaittavissa nopeudesta riippumatta, kun ajoneuvo on paikallaan ja kiihdytettäessä, mutta ennen kaikkea kuormituksen muuttuessa. Joskus tässä yhteydessä esiintyy myös kolinaa tai kolahtelua.

Usein pelkkä silmämääräinen tarkastus riittää havaitsemaan rikkoutuneen vaihdelaakerin. Jos vaihteiston laakerin kumi on huokoinen tai halkeillut, se on aika vaihtaa.

Vikojen syitä voivat olla esimerkiksi liiallinen tärinä tai suuret kuormitukset käynnistyksen ja vaihteiden vaihtamisen aikana. Vuotavasta vaihteistosta tulevan öljyn aiheuttama saastuminen edistää osan kulumista, samoin kuin kosteus, tiesuola tai lämpörasitus.

Vaihteiston laakereiden vaihtaminen

Vaihteiston laakerit kuuluvat moottorin kuluviin osiin. Ne altistuvat suurille rasituksille, mutta materiaali uhkaa myös väsyä ajan myötä. Erityisesti kumi haurastuu ja menettää vaimennusvaikutuksensa.

Asiantuntijat kehottavat vaihtamaan vaihteiston ja moottorin kiinnikkeet noin 150 000 kilometrin jälkeen, jotta vältytään vioilta ja kalliilta seurannaisvahingoilta. Muuten on olemassa vaara, että pakojärjestelmä vuotaa tai jopa moottorin kiinnitys rikkoutuu pitkällä aikavälillä.

Vaihdelaatikon kiinnike ei ole varaosana merkittävästi kalliimpi kuin moottorin kiinnike - mutta sitä on hieman vaikeampi saada. Sen vuoksi henkilöauton vaihteiston kiinnikkeen vaihtokustannukset ovat jonkin verran korkeammat. Vaihteiston kiinnikkeen korjaaminen on tuskin mahdollista ilman korjaamoa, sillä se edellyttää moottorilohkon irrottamista. Tämä edellyttää moottorisiltaa tai muuta erikoistyökalua.

Ajoneuvon vaihteiston kiinnikkeiden ostaminen

Vaihteiston kiinnitys eroaa huomattavasti mallista riippuen. Siksi on tärkeää, että etsit sopivaa tuotetta ostaessasi. Samalla laakerin kovuus on tärkeää, jotta tärinän siirtyminen auton koriin vähenee. Tunnettuja valmistajia, jotka tarjoavat vaihteiston kiinnikkeitä eri merkkeihin, ovat esimerkiksi Febi Bilstein, Sasic tai Yamato. Löydät nämä sekä lukuisia muita laadukkaita varaosia ja tarvikkeita edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Voit myös hyötyä nopeasta toimituksestamme ja maksuttomasta palautuksesta, jos tuote ei sovi sinulle.