Joulukausi 2024

Vaihteiston kiinnitys – Ford

(löytyi 48 tulosta)

Sijoituskriteerit
Laakeri, manuaalivaihteisto REINHOCH RH11-4036 vasen
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-4036
27,77 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 44922 oikea
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   44922
35,83 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys IMPERGOM 34718
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   34718
65,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys DT Spare Parts 13.88202
Valmistaja:   DT SPARE PARTS
Valmistajan numero:   13.88202
131,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, jakovaihteisto LEMFÖRDER 39446 01
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   39446 01
49,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 05764
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   05764
4,84 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaihteiston laakeri FEBI BILSTEIN 22163
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   22163
21,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto IMPERGOM 37043
Valmistaja:   IMPERGOM
Valmistajan numero:   37043
59,92 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, jakovaihteisto FEBI BILSTEIN 181125
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   181125
56,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto REINHOCH RH11-4076
Laakeri, manuaalivaihteisto REINHOCH RH11-4076
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH11-4076
82,19 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 184585
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 184585
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   184585
99,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto MEYLE 714 130 0005
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   714 130 0005
20,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakerointi, jakovaihteisto LEMFÖRDER 39445 01 vasen
Valmistaja:   LEMFOERDER
Valmistajan numero:   39445 01
46,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, manuaalivaihteisto FEBI BILSTEIN 180020
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   180020
68,21 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Moottorin kiinnitys FEBI BILSTEIN 183363
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   183363
88,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Vaihteiston laakerin rakenne

Vaihteiston kiinnitys ja moottorin kiinnitys koostuvat molemmat tukivarresta, eristävästä osasta ja liitososasta. Kumijousi vähentää tärinää, tukee käyttövoiman vääntömomenttia ja vaimentaa melua käynnistettäessä. Toisin kuin moottorin kiinnitys, vaihteiston kiinnitys on kuitenkin vähemmän tuttu termi henkilöautoissa.

Useimmat vaihteiston kiinnikkeet on siksi valmistettu metalliosista ja muoviosista, jotka toimivat tärinänvaimentimina pääjousien päällä tarjotakseen sekä vakautta ajoneuvoon nähden että vaimentavaa vaikutusta. Lisäksi on olemassa erityisiä hydrokiinnikkeitä, sähköisesti tai pneumaattisesti kytkettäviä kiinnikkeitä tai myös vääntömomenttitukia.

Klassisten, mekaanisesti tärinää vaimentavien, metallista ja kumista valmistettujen vaihteiston kiinnikkeiden lisäksi on olemassa erityisiä hydromount-kiinnikkeitä sekä elastisesta muovista valmistettuja tavallisia kiinnikkeitä, joita voidaan käyttää sekä perinteisellä tavalla että hydromount-kiinnikkeinä ja jotka tarjoavat maksimaalisen joustavuuden jäykkyytensä ja vaimennusominaisuuksiensa mukautuvuuden ansiosta.

Vaihteiston kiinnityksen toiminnot

Henkilöauton vaihteiston kiinnikkeellä on moottorin kiinnikkeen tavoin tärkeitä tehtäviä. Se kompensoi tärinää, vähentää käyntiääntä ja lisää lisäksi turvallisuutta asettamalla moottorilohkon tukevasti paikoilleen törmäystilanteessa.

Laakerit vaimentavat moottorin staattista kuormitusta ja vaimentavat ajon aikana syntyvää tärinää, joka tulee sekä moottorista että voimansiirrosta. Voimansiirtotelineet vaimentavat siten tärinän siirtymistä tasaisesti molempiin suuntiin. Lisäksi kiinnikkeet vaimentavat ääntä ja estävät siten koko auton koria altistumasta kovalle pauhulle ajon aikana.

Erityisesti uusiin voimansiirtokonsepteihin on räätälöity innovatiivisia voimansiirtokiinnikkeitä, jotka vähentävät polttoainetaloudellisuutta silmällä pitäen suunniteltujen voimansiirtojen melua ja tärinää. Nykyaikaiset ratkaisut mahdollistavat jopa yksittäisten taajuusalueiden erityisen virittämisen, jotta ajoneuvon sisäistä melua voidaan vähentää optimaalisesti.

Vaihteiston kiinnikkeen sijainti moottorissa

Vaihteiston kiinnikkeellä on samanlainen tehtävä kuin kahdella moottorin kiinnikkeellä, mutta ainoa ero on se, että kaksi moottorin kiinnikettä sijaitsevat moottoritilan etuosassa, kun taas vaihteiston kiinnike tai sen kaksi kiinnityspistettä sijaitsevat paljon kauempana takana. Tämä tarkoittaa, että moottorin kiinnikkeet vaimentavat todennäköisemmin palamis- ja vääntövärähtelyjä, kun taas vaihteiston kiinnike vaimentaa myös kuormanvaihtoliikkeitä, joihin kohdistuu suurempi vipuvaikutus.

Vaihteiston laakerit - vikojen oireet

Koska auton vaihteiston kiinnitys varmistaa yhdessä moottorin kiinnityksen kanssa, että moottorilohko on tukevasti kiinnitetty, vaihteiston kiinnityksen vika ilmenee moottorin ja vaihdevivun vivun lievänä heilahteluna. Tämä on havaittavissa nopeudesta riippumatta, kun ajoneuvo on paikallaan ja kiihdytettäessä, mutta ennen kaikkea kuormituksen muuttuessa. Joskus tässä yhteydessä esiintyy myös kolinaa tai kolahtelua.

Usein pelkkä silmämääräinen tarkastus riittää havaitsemaan rikkoutuneen vaihdelaakerin. Jos vaihteiston laakerin kumi on huokoinen tai halkeillut, se on aika vaihtaa.

Vikojen syitä voivat olla esimerkiksi liiallinen tärinä tai suuret kuormitukset käynnistyksen ja vaihteiden vaihtamisen aikana. Vuotavasta vaihteistosta tulevan öljyn aiheuttama saastuminen edistää osan kulumista, samoin kuin kosteus, tiesuola tai lämpörasitus.

Vaihteiston laakereiden vaihtaminen

Vaihteiston laakerit kuuluvat moottorin kuluviin osiin. Ne altistuvat suurille rasituksille, mutta materiaali uhkaa myös väsyä ajan myötä. Erityisesti kumi haurastuu ja menettää vaimennusvaikutuksensa.

Asiantuntijat kehottavat vaihtamaan vaihteiston ja moottorin kiinnikkeet noin 150 000 kilometrin jälkeen, jotta vältytään vioilta ja kalliilta seurannaisvahingoilta. Muuten on olemassa vaara, että pakojärjestelmä vuotaa tai jopa moottorin kiinnitys rikkoutuu pitkällä aikavälillä.

Vaihdelaatikon kiinnike ei ole varaosana merkittävästi kalliimpi kuin moottorin kiinnike - mutta sitä on hieman vaikeampi saada. Sen vuoksi henkilöauton vaihteiston kiinnikkeen vaihtokustannukset ovat jonkin verran korkeammat. Vaihteiston kiinnikkeen korjaaminen on tuskin mahdollista ilman korjaamoa, sillä se edellyttää moottorilohkon irrottamista. Tämä edellyttää moottorisiltaa tai muuta erikoistyökalua.

Ajoneuvon vaihteiston kiinnikkeiden ostaminen

Vaihteiston kiinnitys eroaa huomattavasti mallista riippuen. Siksi on tärkeää, että etsit sopivaa tuotetta ostaessasi. Samalla laakerin kovuus on tärkeää, jotta tärinän siirtyminen auton koriin vähenee. Tunnettuja valmistajia, jotka tarjoavat vaihteiston kiinnikkeitä eri merkkeihin, ovat esimerkiksi Febi Bilstein, Sasic tai Yamato. Löydät nämä sekä lukuisia muita laadukkaita varaosia ja tarvikkeita edullisesti Motointegrator-verkkokaupastamme. Voit myös hyötyä nopeasta toimituksestamme ja maksuttomasta palautuksesta, jos tuote ei sovi sinulle.