- Pusty
Tuulilasinpyyhkimen moottorit BOSCH – KUORMA-AUTOT
(löytyi 6 tulosta)
Ajoneuvon tuulilasinpyyhin on ehdottomasti turvallisuuden kannalta tärkeä ajoneuvon osa. Hyvä näkyvyys on välttämätön ajettaessa. Sen lisäksi, että itse tuulilasinpyyhin on vaihdettava, kun se kuluu loppuun, myös tuulilasinpyyhkimen moottori on vaihdettava mahdollisimman pian, jos se ei enää toimi kunnolla. Motointegratorista löydät alkuperäislaatuisen tuulilasinpyyhkimen moottorin lähes jokaiseen ajoneuvomalliin. Lisäksi voit odottaa edullisia hintoja ja salamannopeaa toimitusta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia BOSCH kategoriasta Tuulilasinpyyhkimen moottorit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Tuulilasinpyyhkimen moottorin toimintaperiaate
Tuulilasinpyyhin kuuluu nykyaikaisen ajoneuvon vakiovarusteisiin. Rakenteesta riippuen ajoneuvoissa on etulasinpyyhin ja takalasinpyyhin. Keskeinen osa on aina tuulilasinpyyhkimen moottori.
Tuulilasinpyyhkimen moottori on yksinkertainen sähkömoottori, joka pyörittää akselia aina samaan suuntaan. Akselissa on hampaita, joihin on kiinnitetty sisäisesti hammastettu tanko. Tämä taipumistanko on kytketty toisella puolella olevaan varsinaiseen tuulilasinpyyhkimen linkkiin. Tämä saa aikaan pyyhkimen ylös- ja alaspäin suuntautuvat liikkeet. Mercedes-Benz-ajoneuvomallien pyyhkijämoottorit, joissa on yksivarsinen pyyhin, poikkeavat tästä.
Mitä vikoja tuulilasinpyyhkimen moottorissa voi olla?
Tuulilasinpyyhkimessä on koko joukko yksinkertaisia vikamahdollisuuksia. Varsinkin jos joitakin kohtia ei huomioida käytön aikana:
- - jäätyneet pyyhkijänsulat
- - lumi tai lehdet, joita ei ole poistettu
- - korroosio johdoissa
- - pyyhkimen moottorin tavanomainen kuluminen
Jäätyneet pyyhkijänsulat tai runsas lumi (tai lehdet) tuulilasilla muodostavat riskin. Vaadittava voima voi olla niin suuri, että pyyhkijämoottorin sulake räjähtää tai pahimmassa tapauksessa hampaat luistavat (moottorin akselilla, nivelessä tai pyyhkijänvarressa). Näin ollen on tarkistettava, mitä vaurioita on olemassa.
Missä on tuulilasinpyyhkimen moottorin sulake?
Tietenkin herää nopeasti kysymys, missä tuulilasinpyyhkimen moottorin sulake on. Tähän kysymykseen ei ole yleistä vastausta. Useimmilla valmistajilla se on joko kuljettajan jalkatilassa tai moottoritilassa. Takalasinpyyhkimien tapauksessa sulake voi olla myös tavaratilassa.
Tuulilasinpyyhkimen sulake palaa kesällä
Jos sulake on palanut kesällä, esimerkiksi ilman raskaita syksyn lehtiä tai lunta, syy voi olla itse tuulilasinpyyhkimen nivelessä. Voi olla, että se muuttuu vuosien mittaan hitaammaksi. Tarkista siksi aina ennen tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihtamista, pyöriikö moottori ilman linkousta. Jos kaikki on kuitenkin tässä kunnossa, myös pistokeliitännät on tarkistettava korroosion varalta ja kaapeli kaapelin katkeamisen varalta.
Muita syitä epätavalliseen pyyhkimen toimintaan
Voi myös käydä niin, että moottori pyörii yhtäkkiä aivan liian hitaasti. Tähänkin voi olla useita syitä. Yksi on jo mainittu, hidas tuulilasinpyyhkimen linkous. Silloin se räjäyttää sulakkeen. Mutta se voi myös vaurioittaa pyyhkimen moottoria. Voi olla myös maadoitusongelma (korroosio, löysä maadoitushihna). Tällöin koko pyyhin ja muut toiminnot saattavat jopa pettää. Tällaisen ongelman voi löytää vain asiantuntija laajalla etsinnällä. Tämä voi olla ongelma erityisesti vanhemmissa ajoneuvoissa.
Tuulilasinpyyhkimen moottorin vaihtaminen
Takalasinpyyhkimen tapauksessa on irrotettava oviverhoilu; etupyyhkimen tapauksessa se on yleensä konepellin ja tuulilasin välinen kansi (usein myös konepellin alla tuulilasin ja laipion välissä). Mallista riippuen pyyhkimen moottori voidaan sitten irrottaa ja tulpat vetää ulos. Nivel on usein kiinnitetty tai varmistettu varmistuspiikillä. Linkki on irrotettava aina, kun pyyhin on pois päältä -asennossa eli alaspäin. Näin myös uusi moottori liitetään linkkiin.
Tuulilasinpyyhkimen linkityksen säätäminen
Lisäksi pyyhkijänvarret on nyt tarvittaessa löysättävä (taita alemman pään suojukset ylös ja löysää mutteri). Kun uusi pyyhkijämoottori on ruuvattu paikalleen ja kytketty uudelleen, pyyhkijänsulkien asento voidaan nyt tarkistaa käytön aikana. Uusien pyyhkijämoottoreiden asento on yleensä myös "Off". Mahdollisesti tarvittava hienosäätö tehdään siirtämällä pyyhkimen varren asentoa yhdellä tai kahdella hampaalla. Jos moottori tai akseli on kuitenkin vääntynyt, voi olla tarpeen tehdä säätö ensin pyyhkimen moottorin akselille.
Muita huomioitavia seikkoja tuulilasinpyyhkimen käytössä
Tuulilasinpyyhkimen käyttö on todella sallittua vain silloin, kun tuulilasi on märkä. Kuivalla tai kuivuneella tuulilasilla pyyhkimen kumin ja tuulilasin välinen vastus kasvaa niin suureksi, että se rasittaa paljon enemmän tuulilasinpyyhkimen moottoria. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös käyttöikään. Lisäksi tämä aiheuttaa myös pyyhkijänsulkien huomattavaa kulumista. Talvella irrota jäätyneet pyyhkimet joko sisätilan tuuletuksen kautta (älä revi pois) tai nosta pyyhkijänvarret ylös auton pysäköinnin jälkeen. Lakaise lehdet ja vastaavat pois etukäteen.