- Pusty
Tuulettimen kytkimet – KUORMA-AUTOT
(löytyi 218 tulosta)
Tuulettimen kytkintä käytetään moottorin jäähdyttämiseen, ja sitä kutsutaan myös viskoosikytkimeksi. Kytkimessä oleva venttiili säätelee moottorin jäähdyttämisestä vastaavan erikoisöljyn vapautumista. Jäähdytystuuletin optimoi oman suorituskykynsä, jotta se säästää polttoainetta ja toimii mahdollisimman vähämeluisesti.
Motointegratorista voit helposti tilata jäähdyttimen tuulettimen kytkimen verkossa eri valmistajilta, kuten NRF, Thermotec, Mahle, Hans Pries tai Sachs. Valitse laajasta laadukkaiden tuotteiden valikoimasta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Tuulettimen kytkimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Mitä tuulettimen kytkimien muunnelmia on saatavana?
Tuulettimen kytkin sijaitsee ajoneuvosi voimansiirtojärjestelmässä. On olemassa erilaisia rakennetyyppejä. Toisaalta tuuletinkytkintä voidaan käyttää hihnalla. Toisaalta jäähdyttimen tuuletin on mahdollista asentaa suoraan kampiakselille. Tällöin sitä käyttää suoraan moottori. Puhaltimen kytkimen teho vaihtelee ja riippuu moottorin jäähdytysvaatimuksista.
Tämä jäähdytystarve mitataan anturilla. Anturi aktivoi tuulettimen kytkimen. Myös antureiden rakenteessa on eroja. On olemassa termostaattisia ja elektronisia antureita.
Elektroniset anturit mittaavat esimerkiksi moottorin ja vaihteiston öljyn lämpötilaa, ulkoilman lämpötilaa ja jäähdytysnesteen lämpötilaa. Tätä vaihtoehtoa käytetään useimmiten raskaissa hyötyajoneuvoissa ja maatalousajoneuvoissa. Termostaattisia antureita puolestaan käytetään yhä useammin henkilöautoissa.
Mikä on tuulettimen kytkimen tehtävä?
Tuulettimen kytkin jäähdyttää moottoria säätämällä tuulettimen nopeutta. Näiden komponenttien käytössä ei ole kyse vähiten tehokkuudesta. Hyvä tuuletinkytkin vähentää polttoaineen kulutusta ja pidentää moottorin käyttöikää.
Kun moottorin teho on pieni, ilmavirran tuottama jäähdytys riittää yleensä poistamaan lämmön moottorin alueelta. Tällöin riittää alhainen tuulettimen nopeus. On kuitenkin olemassa moottorin ylikuumenemisen vaara, jos moottorin teho kasvaa. Tuulettimen kytkimet reagoivat tähän hyvin nopeasti antureiden avulla ja lisäävät jäähdytystehoa.
Tuulettimen kytkin mukauttaa nopeutensa optimaalisesti jäähdytystarpeen mukaan. Näin säästetään polttoainetta ja vältetään myös tarpeettoman häiritsevä taustamelu.
Mitkä merkit viittaavat tuulettimen kytkimen vikaan?
Miten voit tunnistaa, onko tuulettimen kytkimessä ongelma? On olemassa erilaisia oireita, jotka viittaavat tähän.
- Moottorin lämpötila nousee dramaattisesti. Tämä pätee erityisesti suurella kuormituksella (esim. ylämäkeen ajettaessa) ja hitaasti liikkuvassa liikenteessä kesällä korkeissa lämpötiloissa.
- Huomaat epätavallisia ääniä tai tärinää.
- Polttoaineen kulutus kasvaa ilman muuta selitystä.
Mitä korkeammaksi moottorin lämpötila nousee, sitä enemmän tuulettimen kytkin toimii. Mallista riippuen voit tarkistaa toimivuuden. Kun moottori on kuuma, astu kaasupolkimelle ja kuuntele ääntä, joka kasvaa moottorin kierrosluvun myötä ja muistuttaa hieman turbiinia.
Sinun pitäisi myös pystyä havaitsemaan voimakkaampi ilmavirta. Jos molemmat ovat totta, tämä osoittaa, että tuulettimen kytkin on ehjä. Jos et voi tehdä tällaisia havaintoja, kyseessä voi olla vika.
Aina ei ole mahdollista määrittää tarkasti, onko vika jo olemassa. Erityisesti piilossa olevat äänet ja tärinät voivat myös viitata vaurioon jo varhaisessa vaiheessa.
Vian syynä voi olla myös viallinen termostaatti. Se ei ehkä rekisteröi moottorin lämpötilaa oikein ja lähettää vääriä signaaleja jäähdyttimen tuulettimelle.
Vaikka autosi sisätilat eivät lämpenisikään, syy voi olla jäähdyttimen tuulettimessa. Viasta johtuen tuuletin voi käydä jatkuvasti täydellä nopeudella, mikä aiheuttaa liiallista jäähdytystä.
Korjaus: menettely ja kustannukset
Voit vaihtaa jäähdyttimen tuulettimen kytkimen itse, jos sinulla on paljon asiantuntemusta ja välineitä. Tämä ei kuitenkaan ole aina helppoa. Ensimmäinen vaihe on määrittää, missä ongelma tarkalleen ottaen piilee. Joskus itse jäähdyttimen tuuletin on viallinen, joskus vain termostaatti.
Tarkka menettely vaihtamiseksi vaihtuu myös valmistajasta ja mallista riippuen. Tämä koskee myös korjaamolla käynnin vaatimaa aikaa ja siihen liittyviä kustannuksia.
Parhaassa tapauksessa riittää, että tuulettimen liitin irrotetaan ja ruuvataan irti korjausta varten. Ajoneuvosta riippuen voi kuitenkin olla tarpeen irrottaa muita osia. Vastaavasti korjaamokäynnin mahdollisten kustannusten vaihteluväli on laaja. Jäähdyttimen tuulettimia saa varaosina noin 60 eurosta alkaen. Yksittäisiä osia, kuten tuulettimen moottoreita, on saatavilla noin 20 eurosta alkaen.
Tuulettimen kytkimen vikoja ei pitäisi jättää taka-alalle. Vakavan vaurion sattuessa on olemassa moottorin ylikuumenemisen vaara, josta voi aiheutua vakavia seurannaisvahinkoja.
Tilaa tuulettimen kytkin Motointegratorin verkkokaupasta
Oletko sinä tai korjaamosi havainnut vian jäähdyttimen tuulettimessa? Voit tilata varaosat helposti Motointegratorilta - verkossa ja vain muutamalla klikkauksella. Meillä on osia eri valmistajilta ja kaikkiin tärkeimpiin malleihin. Etsitpä sitten Hellan jäähdyttimen tuulettimen kytkintä tai jäähdyttimen tuuletinta Ford Granadaan - löydät sen täältä.
Motointegrator tarjoaa vertaansa vailla olevan valikoiman yli 5 miljoonaa varaosaa ja tarviketta. Löydät osat kaikkiin automerkkeihin korkealaatuisina ja edullisesti. Voit luottaa nopeaan toimitukseen 2-4 arkipäivän kuluessa.
Asiantuntijakoulutettu asiakaspalvelutiimimme on aina valmiina vastaamaan mahdollisiin kysymyksiisi. Hyödy verkkokaupastamme, jolla on erittäin hyvät asiakasarviot ja monia asiakasetuja.