-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Turboahtimet – Hyundai

(löytyi 35 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 794097-5003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   794097-5003S
583,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen 3K KKK53039880145
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880145
799,26 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 775274-5002S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   775274-5002S
717,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 796017-5008S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   796017-5008S
686,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 784114-5003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   784114-5003S
818,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0153
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0153
480,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0420
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0420
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0420
465,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880430
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880430
1.071,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 757886-5006S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   757886-5006S
612,81 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 757886-0003
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   757886-5003S
720,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 740611-5002W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   740611-5002W
532,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin GARRETT 794097-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   794097-5001S
559,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0249
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0249
469,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 766111-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   766111-5001S
614,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0094
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0094
474,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mihin turboahdinta käytetään?

Turboahtimilla on selkeästi määritelty tehtävä. Käytännössä niitä kutsutaan myös pakokaasuturboiksi, ja niiden tarkoituksena on lisätä polttomoottoreiden tehoa. Tätä varten niiden on puristettava moottoriin syötettyä palamisilmaa. Suuremman moottoritehon lisäksi turboahdin voi parantaa päästöarvoja ja vähentää polttoaineen kulutusta.

Turboahdin käyttää pakokaasun energiaa. Yhdessä raikkaan lisäilman kanssa moottori ahdetaan ja näin teho kasvaa. Se koostuu yleensä kahdesta turbiinista, turbiinipyörästä ja niin sanotusta kompressoripyörästä. Molemmat pyörät on yhdistetty toisiinsa akselilla. Ne on kuitenkin asennettu kahteen toisistaan erilliseen koteloon.

Se, että pakokaasujen energia käytetään turbiinin käyttövoimana, on myös ympäristön kannalta edullista, koska pakokaasuja pääsee ulos vähemmän. Tähän tarkoitukseen käytetty kompressori sijaitsee turboahtimen akselilla turbiinia vastapäätä. Se imee palamisilman ja lähettää sen sitten puristettuna moottoriin. Moottorin ja turboahtimen välillä ei kuitenkaan ole mekaanista kytkentää.

Missä turboahdin sijaitsee ajoneuvossa?

Turboahdin sijaitsee ajoneuvossa moottorin välittömässä läheisyydessä. Turboahtimen turbiinipyörä sijaitsee yleensä moottorin pakosarjassa, tarkemmin sanottuna pakosarjassa. Kuumat pakokaasut synnyttävät korkean paineen ja saavat siten turbiinin liikkeelle. Tämä alkaa pyöriä jopa 300 000 kierrosta minuutissa. Akselin toisessa päässä, jossa kompressoripyörä sijaitsee, se pyörii täsmälleen samalla nopeudella. Kompressoripyörä on liitetty moottorin imuputkeen.

Onko jokaisessa ajoneuvossa turboahdin?

Nykyajan ajoneuvojen sukupolvessa turboahdin on vakiovaruste bensiini- ja dieselmoottoreissa. Nykyään ei asenneta enää vain yhtä suurta turboahtimesta, vaan kaksi pienempää. Nämä jakavat sylintereiden pakokaasuvirran. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi kuusisylinterisen moottorin kaksi turboahdinta käyttävät kumpikin kolmen sylinterin pakokaasuvirtaa.

Turboahtimien tyypit

Autoteollisuudessa käytetään erilaisia turboahtimia. Nämä ovat:

  • Single-turbo: Single-turbot ovat yleensä suorituskykyisempiä. Tämä pätee erityisesti suuremmalla tehoalueella.
  • Twin-turbo: Twin-turbo on turboahdin, joka lisätään moottoriin toisena turboahtimena. Yleensä jokainen sylinteririvi saa oman turboahtimen.
  • Twin-Scroll Turbo: Twin-Scroll Turboa käytetään aina, kun tarvitaan parempaa suorituskykyä korkeissa lämpötiloissa.
  • Variable geometry turbo: Tässä turboahtimessa on aerodynaamisesti muotoiltujen ohjainsiipien rengas turbiinin sisääntulossa turbiinikotelosta. Tämä takaa huipputehon.
  • Variable Twin Scroll Turbo: Tässä turboahtimessa yhdistyvät twin scroll -turbon ja muuttuvan geometrian turbon edut. Tätä varten tarvitaan kuitenkin ylimääräinen venttiili. Tämä muunnos soveltuu erityisesti bensiinimoottoreihin.
  • Sähköinen turbo: Sähköistä turboahdinta käytetään aina, kun turboviive on vältettävä. Yleensä tämä tapahtuu silloin, kun normaalisti asennettu turboahdin ei ole kovin tehokas.

Viallisen turboahtimen vaihto

Käytäntö on osoittanut, että turboahtimessa on hyvin vähän vikoja; tavanomainen kuluminen on usein syynä vaihtoon. Turboahtimen vaurioita voi kuitenkin syntyä myös seuraavista syistä:

  • Kompressoriin tai turbiiniin on päässyt vieraita esineitä.
  • Riittämätön öljynpaine tai viallinen suodatinjärjestelmä aiheuttaa riittämättömän öljynsyötön.
  • Öljyssä on likapartikkeleita.
  • Pakokaasujen lämpötilat ovat liian korkeat sytytys- tai ruiskutusjärjestelmässä olevien vikojen vuoksi.
  • Voimakas saastuminen turbiinissa.

On monia syitä, jotka voivat johtaa turboahtimen vikaan. Siksi on melko vaikeaa tunnistaa syy suoraan. Jos turboahdin on viallinen, ota yhteys erikoiskorjaamoon tai ammattilaiseen.

Suositut turboahtimen valmistajat

Kuten monien muidenkin valikoimissamme olevien varaosien kohdalla, myös turboahtimelle on olemassa joitakin tunnettuja ja suosittuja valmistajia. Nämä ovat seuraavat:

  • Mahle
  • Hitachi
  • Febi Bilstein
  • Hella
  • Garrett
  • Stark

Osta turboahtimia Motointegratorin verkkokaupasta

Jos etsit uutta turboahdinta, löydät varmasti etsimäsi. Motointegratorilla takaamme salamannopean toimituksen. Valitse turboahdin yli viiden miljoonan varaosan ja lisävarusteen joukosta ja hyödy halvoista autonosista lähes kaikkiin automerkkeihin ja -malleihin.