Joulukausi 2024

Turboahtimen osat – VW

(löytyi 118 tulosta)

Sijoituskriteerit
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0129
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0129
162,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0152
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0152
162,73 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauspyörä, muuttuva turbogeometria EVORON EVNR0039
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVNR0039
109,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0138
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0138
141,66 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0202
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0202
209,44 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0259
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0259
151,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Ohjauspyörä, muuttuva turbogeometria EVORON EVNR0037
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVNR0037
109,46 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH032
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH032
228,47 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0220
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0220
176,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0248
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0248
255,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0216
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0216
185,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin KKK 5439 710 0511
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54397100511
264,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0209
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0209
142,87 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0219
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0219
161,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0226
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0226
151,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin - toiminta ja komponentit

Turboahtimet puristavat moottorin syöttämää palamisilmaa, jolloin sylinterit täyttyvät paremmin. Tämä sylinterien korkeampi täyttöaste takaa suuremman moottorin suorituskyvyn ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Myös päästöarvot ovat paljon paremmat. Osa pakokaasun energiasta käytetään turbiinin käyttämiseen pakokaasuturbolaturin lataamiseen. Kompressori on asennettu turboahtimen akselille turbiinia vastapäätä, joka imee palamisilman ja siirtää paineilman moottoriin.

Turboahdin koostuu kompressorista ja turbiinista. Ne on liitetty toisiinsa mekaanisesti yhteisen akselin avulla. Turbiinia pyörittävät moottorin pakokaasut. Yleisimmin käytetään keskipakokompressoreita ja keskipakoturbiineja.

Keskipakokompressori

Keskipakokompressorit koostuvat kolmesta osasta: kompressoripyörästä, diffuusorista ja kierukkakotelosta. Pitkittäisakselin suunnassa kompressoripyörä imee ilmaa heti, kun sitä pyöritetään. Tämän seurauksena se lisää nopeutta sekä lämpötilan ja paineen nousua. Kierukkakotelossa ilma kerätään ja sen nopeutta alennetaan, kunnes se poistuu kompressorista.

Keskipakoturbiini

Keskipakoturbiineja on esimerkiksi teollisuusmoottoreissa, hyötyajoneuvojen moottoreissa ja henkilöautojen moottoreissa. Niitä kutsutaan myös säteittäisiksi turbiineiksi. Sentripetaaliturbiinit muuttavat pakokaasun paineen kierrekotelossa liike-energiaksi, joka muunnetaan akselin pyörimisenergiaksi. Turbiinipyörä on suunniteltu siten, että liike-energia muunnetaan kokonaan ulostulossa.

Turboahtimien edut

Turboahdettu moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin imumoottori, koska osa pakokaasun energiasta, joka muuten jäisi käyttämättä, lisää moottorin tehoa. Turboahdin voidaan siis suunnitella siten, että se tuottaa saman tehon kuin imumoottori. Lisäksi turboahdin vähentää polttoaineenkulutusta merkittävästi mukavuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä.

Edut yhdellä silmäyksellä

  • Pienempi kulutus
  • Korkeampi suorituskyky

Viallinen turboahdin - syyt

Turboahdin on suunniteltu ikääntymään aivan kuten moottori. Siksi erityistä hoitoa tai huoltoa ei tarvita. Turboahtimet tarkastetaan vain määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Käyttöikä pitenee, jos öljynvaihtovälejä noudatetaan, öljynsuodatinjärjestelmä huolletaan, öljynpaine tarkistetaan ja ilmansuodatinjärjestelmä puhdistetaan.

Turboahtimen vikojen klassiset syyt ovat:

  • Saastunut öljy
  • Vieraat kappaleet kompressorissa tai turbiinissa
  • Riittämätön öljyn saanti
  • Pakokaasujen liian korkea lämpötila, joka johtuu vioista ruiskutus- tai sytytysjärjestelmässä)

Viallisen turboahtimen oireet

Viallisen turboahtimen oireet ovat selvät:

  1. Turboahtimen vihellys: Jos turboahtimesta kuuluu viheltävä ääni moottorin kierrosluvun kasvaessa, akseli on kulunut tai vaurioitunut. Melu johtuu metallisesta kitkasta. Tässä tapauksessa ainoa ratkaisu on turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  2. Sinertävä savu: Jos näkyy sinertävää savua, syynä voi olla öljyvuoto turboahtimessa. Tämä voi johtua kuluneesta laturin akselista. Öljyvuodon sattuessa akselin jäähdyttämiseen ja tukemiseen käytetty öljy pääsee pakokaasuun ja palaa. Tämän seurauksena ulos tulee sinertävää savua. Ainoa keino on tässäkin tapauksessa turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  3. Suurempi öljynkulutus: Jos turboahtimen laakerit ovat vaurioituneet tai öljynsyöttölinjat ovat viallisia tai tukkeutuneet, öljynkulutus voi kasvaa. Tässä tapauksessa riittää, että tarkistat turboahtimen öljylinjat ja vaihdat ne tarvittaessa.
  4. Musta savu: Jos ilmansyöttö on liian vähäistä, polttoainekomponentti voi olla epätasapainossa. Tämän seurauksena syntyy mustaa savua. Ennen turboahtimen vaihtamista liitännät ja letkut on tarkistettava vuotojen varalta.
  5. Tehon menetys: Jos teho menetetään pysyvästi, syynä voi olla vaurioitunut kompressorin pyörä, koska rikkoutuneet siivet eivät enää pakota riittävästi ilmaa sylintereihin. Uusi kompressoripyörä tai turboahtimen peruskorjaus voi auttaa korjaamaan vaurion. Toinen syy on nokeentunut VTG-yksikkö, joka aiheuttaa ohjaussiipien jumiutumisen. Kompressori ei pysty enää muodostamaan painetta tai se on viivästynyt. Vauriot voidaan poistaa purkamalla ja puhdistamalla ahtimen.

Oireista riippumatta: Heti kun ne ilmenevät, turboahdin on tutkittava. Koska uusi turboahdin on hyvin kallis, korjaus on usein halvempi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät edullisia turboahtimen osia, joilla voit korjata komponenttisi kohtuulliseen hintaan. Nopea toimitus kotiisi on taattu. Katso itse