-3% jarruosista

Turboahtimen osat – Nissan

(löytyi 3 tulosta)

Sijoituskriteerit
Cartridge / CHRA / Core Assy EVORON EVCH0381
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0381
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Cartridge Core Assy EVORON EVCH0351
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0351
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Cartridge Core Assy EVORON EVCH0321
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0321
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin - toiminta ja komponentit

Turboahtimet puristavat moottorin syöttämää palamisilmaa, jolloin sylinterit täyttyvät paremmin. Tämä sylinterien korkeampi täyttöaste takaa suuremman moottorin suorituskyvyn ja pienemmän polttoaineenkulutuksen. Myös päästöarvot ovat paljon paremmat. Osa pakokaasun energiasta käytetään turbiinin käyttämiseen pakokaasuturbolaturin lataamiseen. Kompressori on asennettu turboahtimen akselille turbiinia vastapäätä, joka imee palamisilman ja siirtää paineilman moottoriin.

Turboahdin koostuu kompressorista ja turbiinista. Ne on liitetty toisiinsa mekaanisesti yhteisen akselin avulla. Turbiinia pyörittävät moottorin pakokaasut. Yleisimmin käytetään keskipakokompressoreita ja keskipakoturbiineja.

Keskipakokompressori

Keskipakokompressorit koostuvat kolmesta osasta: kompressoripyörästä, diffuusorista ja kierukkakotelosta. Pitkittäisakselin suunnassa kompressoripyörä imee ilmaa heti, kun sitä pyöritetään. Tämän seurauksena se lisää nopeutta sekä lämpötilan ja paineen nousua. Kierukkakotelossa ilma kerätään ja sen nopeutta alennetaan, kunnes se poistuu kompressorista.

Keskipakoturbiini

Keskipakoturbiineja on esimerkiksi teollisuusmoottoreissa, hyötyajoneuvojen moottoreissa ja henkilöautojen moottoreissa. Niitä kutsutaan myös säteittäisiksi turbiineiksi. Sentripetaaliturbiinit muuttavat pakokaasun paineen kierrekotelossa liike-energiaksi, joka muunnetaan akselin pyörimisenergiaksi. Turbiinipyörä on suunniteltu siten, että liike-energia muunnetaan kokonaan ulostulossa.

Turboahtimien edut

Turboahdettu moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin imumoottori, koska osa pakokaasun energiasta, joka muuten jäisi käyttämättä, lisää moottorin tehoa. Turboahdin voidaan siis suunnitella siten, että se tuottaa saman tehon kuin imumoottori. Lisäksi turboahdin vähentää polttoaineenkulutusta merkittävästi mukavuudesta tai suorituskyvystä tinkimättä.

Edut yhdellä silmäyksellä

  • Pienempi kulutus
  • Korkeampi suorituskyky

Viallinen turboahdin - syyt

Turboahdin on suunniteltu ikääntymään aivan kuten moottori. Siksi erityistä hoitoa tai huoltoa ei tarvita. Turboahtimet tarkastetaan vain määräaikaiskatsastuksen yhteydessä. Käyttöikä pitenee, jos öljynvaihtovälejä noudatetaan, öljynsuodatinjärjestelmä huolletaan, öljynpaine tarkistetaan ja ilmansuodatinjärjestelmä puhdistetaan.

Turboahtimen vikojen klassiset syyt ovat:

  • Saastunut öljy
  • Vieraat kappaleet kompressorissa tai turbiinissa
  • Riittämätön öljyn saanti
  • Pakokaasujen liian korkea lämpötila, joka johtuu vioista ruiskutus- tai sytytysjärjestelmässä)

Viallisen turboahtimen oireet

Viallisen turboahtimen oireet ovat selvät:

  1. Turboahtimen vihellys: Jos turboahtimesta kuuluu viheltävä ääni moottorin kierrosluvun kasvaessa, akseli on kulunut tai vaurioitunut. Melu johtuu metallisesta kitkasta. Tässä tapauksessa ainoa ratkaisu on turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  2. Sinertävä savu: Jos näkyy sinertävää savua, syynä voi olla öljyvuoto turboahtimessa. Tämä voi johtua kuluneesta laturin akselista. Öljyvuodon sattuessa akselin jäähdyttämiseen ja tukemiseen käytetty öljy pääsee pakokaasuun ja palaa. Tämän seurauksena ulos tulee sinertävää savua. Ainoa keino on tässäkin tapauksessa turboahtimen kunnostaminen tai korjaaminen.
  3. Suurempi öljynkulutus: Jos turboahtimen laakerit ovat vaurioituneet tai öljynsyöttölinjat ovat viallisia tai tukkeutuneet, öljynkulutus voi kasvaa. Tässä tapauksessa riittää, että tarkistat turboahtimen öljylinjat ja vaihdat ne tarvittaessa.
  4. Musta savu: Jos ilmansyöttö on liian vähäistä, polttoainekomponentti voi olla epätasapainossa. Tämän seurauksena syntyy mustaa savua. Ennen turboahtimen vaihtamista liitännät ja letkut on tarkistettava vuotojen varalta.
  5. Tehon menetys: Jos teho menetetään pysyvästi, syynä voi olla vaurioitunut kompressorin pyörä, koska rikkoutuneet siivet eivät enää pakota riittävästi ilmaa sylintereihin. Uusi kompressoripyörä tai turboahtimen peruskorjaus voi auttaa korjaamaan vaurion. Toinen syy on nokeentunut VTG-yksikkö, joka aiheuttaa ohjaussiipien jumiutumisen. Kompressori ei pysty enää muodostamaan painetta tai se on viivästynyt. Vauriot voidaan poistaa purkamalla ja puhdistamalla ahtimen.

Oireista riippumatta: Heti kun ne ilmenevät, turboahdin on tutkittava. Koska uusi turboahdin on hyvin kallis, korjaus on usein halvempi. Motointegratorin verkkokaupasta löydät edullisia turboahtimen osia, joilla voit korjata komponenttisi kohtuulliseen hintaan. Nopea toimitus kotiisi on taattu. Katso itse