-3% suodattimista ja öljyistä

Turboahdin – VW – KUORMA-AUTOT

(löytyi 155 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen KKK 54399880083
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880083
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93032
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93032
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93495
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93495
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880049/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880049/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK REMAN K03 5303 988 0005
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880005/NC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 54399880020
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880020
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 907545-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   907545-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 454135-9011
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   454135-9011S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin KKK 53039900105
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039900105
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin KKK 54399900071
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399900071
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93112
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93112
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen K04 KKK 5304 988 0032
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049880032
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93079
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93079
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880290
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880290
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93222
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93222
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.