MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Turboahdin – VW

(löytyi 869 tulosta)

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Laturi, lataus 3K 53039880205 W/O CORE
Laturi, lataus 3K 53039880205 W/O CORE
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880205 W/O CORE
860,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 785448-9005S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   785448-9005S
719,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 792290-5004S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   792290-5004S
723,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 700960-9012
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   700960-9012S
641,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen BV43 KKK 5303 988 0207
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880207
1.032,22 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 729325-9004
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   729325-9004S
712,25 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 760698-9005
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   760698-9005S
666,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen K14 KKK 5314 988 7018
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53149887018/R
480,28 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK REMAN BV39 5439 988 0072
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880072/R
560,75 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 803955-9007W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   803955-9007W
835,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin KKK 54399880048/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880048
623,18 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin KKK 54399880029/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880029/R
564,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus 3K 54399880020 W/O CORE
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880020 W/O CORE
831,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 454205-9007
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   454205-9007S
740,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 54399880098/R
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880098/R
636,53 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.