-3% jarruosista

Turboahdin – Volvo

(löytyi 46 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 875247-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   875247-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880389
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880389
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53049880162
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049880162
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turbokompressorin voiteluletku AJUSA AJUOP10542
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10542
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin ENGITECH ENT830035
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT830035
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Asennussarja, ahdin AJUSA JTC11932
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11932
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin VEMO V95-63-0036
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V95-63-0036
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus ** ENSIMMÄINEN FIT ** NISSENS 93451
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93451
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus 3K 53169880015
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53169880015
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin NISSENS 93633
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93633
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 10009880017
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880017
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 10009880331,
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880331
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus 3K 10009880331
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880331
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 10009880228
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880228
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93454
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93454
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.