-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Turboahdin – Renault Trucks

(löytyi 11 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93247
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93247
554,76 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljyletku, ahdin EVORON EVOP0046
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVOP0046
63,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, ahdin CURTY ELRING 964.390
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   964.390
18,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10740
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10740
40,99 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin ELRING 286.600
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   286.600
13,65 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0087
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0087
20,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, pakoputki REINZ 71-33958-00
Valmistaja:   VICTOR REINZ
Valmistajan numero:   71-33958-00
1,41 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiivistesarja, ahdin EVORON EVMK0075
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0075
11,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, turbiinin imusarja, turboahdin AJUSA 01179700
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   01179700
4,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin AJUSA JTC11346
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11346
13,72 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, öljyn ulostuloaukko, turboahdin AJUSA 01032500
Tiiviste, öljyn ulostuloaukko, turboahdin AJUSA 01032500
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   01032500
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.