Joulukausi 2024

Turboahdin – Mitsubishi

(löytyi 10 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93113
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93113
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI REMAN VV15
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VV15/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili MEAT & DORIA 9466
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   9466
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin MEAT & DORIA 9481
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   9481
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI RHV5-VT13
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   RHV5-VT13
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0334
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Öljyletku, ahdin AJUSA OP10858
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   OP10858
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Cartridge/CHRA/Core Assy, turboahdin EVORON EVCH0299
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0299
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Runkokokoonpano, turboahdin EVORON EVCH0385
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVCH0385
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Asennussarja, ahdin ELRING 465.630
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   465.630
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.