-3% jarruosista

Turboahdin – Mercedes-Benz

(löytyi 62 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Turboahdin IHI VV11
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VV11
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93255
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93255
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93272
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93272
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 716111-0001/R
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   716111-0001/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880171
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880171
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VV13
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VV13
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI REMAN AL0072/NC
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   AL0072/NC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdin 3K 10009880167
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880167
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakokaasuturboahdin 3K KKK53039880020/NC
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880020/NC
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI REMAN VV11/R
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VV11/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039887000
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039887000
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 720477-0001
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   720477-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93273
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93273
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin VEMO V30-63-0039
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V30-63-0039
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Cartridge / CHRA / Core Assy KKK 53047100519
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53047100519
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.