-3% jarruosista

Turboahdin – Mercedes-Benz

(löytyi 293 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen KKK 53049900057
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049900057
802,34 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0133
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0133
484,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 826830-5003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   826830-5003S
1.901,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 850282-0012/NC
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   850282-0012/NC
788,85 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0271
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0271
249,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 853548-5004S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   853548-5004S
1.657,36 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen IHI 9V121
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   9V121
2.052,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Pakokaasuturboahdin 3K KKK10009880076
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   10009880076
1.607,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen KKK 18559880013
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   18559880013
2.875,68 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen IHI 9V110
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   9V110
1.810,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 850282-5012S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   850282-5012S
1.093,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 765155-0008
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   765155-5008S
1.192,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 882740-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   882740-5001S
1.509,32 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus EVORON EVTC0397
Laturi, lataus EVORON EVTC0397
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0397
308,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen IHI 9V104
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   9V104
1.634,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.