-4% autojen varaosista

Turboahdin – Nissan – KUORMA-AUTOT

(löytyi 50 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93093
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93093
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93089
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93089
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 720244-0004/R
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   720244-0004/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93275
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93275
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 705306-0001/R
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   705306-0001/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VN4
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VN4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93477
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93477
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 725864-9002W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   725864-9002W
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 5435 988 0002
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54359880002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 724639-9006W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   724639-9006W
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin KKK 54359900029
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54359900029
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin MEAT & DORIA 9227
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   9227
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili HANS PRIES 701 210
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   701 210
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
EGR-venttiili MAGNETI MARELLI 571822112126
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   571822112126
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93150
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93150
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.