-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Turboahdin – MAN

(löytyi 18 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0408
Turboahdin, ahtaminen EVORON EVTC0408
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0408
790,39 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 873970-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   873970-5001S
1.093,70 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH008
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH008
88,29 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiili, (kaasu-)läpänasennon säädin PIERBURG 7.02256.00.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.02256.00.0
27,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin ELRING 795.420
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   795.420
37,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH007
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH007
158,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin AJUSA JTC11789
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11789
21,57 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Korjaussarja, ahdin ELRING 933.920
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   933.920
11,54 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH006
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH006
159,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH013
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH013
207,33 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0082
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0082
40,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0233
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0233
40,93 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, öljyn ulostuloaukko, turboahdin EVORON EVMK0212
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0212
9,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, turboahdin ELRING 473.740
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   473.740
3,13 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, turboahdin ELRING 795.400
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   795.400
2,82 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.