-3% jarruosista

Turboahdin – MAN

(löytyi 19 tulosta)

Varaosat CONTINENTAL
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 873970-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   873970-5001S
1.052,31 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laturi, lataus EVORON EVTC0408
Laturi, lataus EVORON EVTC0408
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0408
835,06 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH007
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH007
153,71 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH006
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH006
149,23 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0082
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0082
34,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH013
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH013
196,30 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turboahtimen kotelo EVORON EVTH008
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTH008
85,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, turboahdin ELRING 473.740
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   473.740
3,09 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, öljyn sisäänstulo (ahdin) EVORON EVMK0212
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0212
8,58 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiili, ohjauselementti (kaasuläppä) MAGNETI MARELLI 571822112174
Venttiili, ohjauselementti (kaasuläppä) MAGNETI MARELLI 571822112174
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   571822112174
20,14 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0233
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0233
34,49 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Turbokompressorin asennussarja ELRING 934.010
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   934.010
27,35 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Asennussarja, ahdin EVORON EVMK0163
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVMK0163
30,04 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Tiiviste, turboahdin ELRING 795.400
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   795.400
2,97 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Venttiili, (kaasu-)läpänasennon säädin PIERBURG 7.02256.00.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.02256.00.0
27,10 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.