MOTUL 8100 X-Cess 5W40

Turboahdin – KIA – KUORMA-AUTOT

(löytyi 20 tulosta)

Varaosat SACHS
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93042
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93042
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93224
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93224
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53049880084
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049880084
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin MEAT & DORIA 9227
Valmistaja:   MEAT & DORIA
Valmistajan numero:   9227
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Asennussarja, ahdin AJUSA JTC11356
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11356
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 16389880014
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   16389880014
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93203
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93203
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus EVORON EVTC0420
Laturi, lataus EVORON EVTC0420
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0420
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93223
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93223
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 740611-9002W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   740611-9002W
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Asennussarja, ahdin AJUSA JTC11766
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11766
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, aktiivihiilisuodatin ACKOJA A52-77-0019
Valmistaja:   ACKOJA
Valmistajan numero:   A52-77-0019
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, (kaasu-)läpänasennon säädin PIERBURG 7.03294.02.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.03294.02.0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, pakoputki ELRING 075.300
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   075.300
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, kuormaaja AJUSA JTC12079
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC12079
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.