-4% autojen varaosista

Turboahdin – GMC

(löytyi 889 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Turboahdin.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle GMC
Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Turboahdin KKK 53039900105
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039900105
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VT10
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VT10
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880389
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880389
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93274
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93274
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VL35
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VL35
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 854379-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   854379-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen IHI VB37
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VB37
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93245
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93245
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880291
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880291
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53049880162
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049880162
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93251
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93251
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen IHI VB36
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VB36
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen IHI VL18
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VL18
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 753708-0005
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   753708-5005S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93282
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93282
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.