Joulukausi 2024

Turboahdin – GMC

(löytyi 867 tulosta)

Kaikki tulokset kategorialle Turboahdin.
Emme löytäneet mitään tuloksia ajoneuvolle GMC
Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Turboahdin KKK 54399900071
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399900071
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin KKK 54399900113
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880113
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93503
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93503
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin 3K 53039880803
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880803
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 871794-5006S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   871794-5004S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VB19/R
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VB19/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 883777-5004S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   883777-5004S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 903682-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   903682-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen IHI VJ37
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VJ37
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 57439880002
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   57439880002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 54399880112
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54399880112
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VF54
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VF54
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 840140-5006S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   840140-5006S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VN4
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VN4
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 452283-0003/R
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   452283-0003/R
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.