-3% jarruosista

Turboahdin – Ford

(löytyi 61 tulosta)

Sijoituskriteerit
Turboahdin GARRETT 806498-9003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   806498-9003S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 773098-9008S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   773098-9008S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 758226-9014W
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   758226-5014S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880634
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880634
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin GARRETT 812971-5006S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   812971-5006S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 53039880444
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53039880444
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 802419-5003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   802419-5003S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93077
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93077
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ohjauslaatikko, laturi VEMO V25-40-0002
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V25-40-0002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Vaihdeventtiili, pakokaasuläppä VEMO V10-63-0017
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V10-63-0017
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Cartridge / CHRA / Core Assy KKK 53047100500
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53047100500
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin ENGITECH ENT830035
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT830035
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus EVORON EVTC0381
Valmistaja:   EVORON
Valmistajan numero:   EVTC0381
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laturi, lataus ** ENSIMMÄINEN FIT ** NISSENS 93451
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93451
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ahdin 3K 54359880019/R W/O CORE
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54359880019/R W/O CORE
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.