-3% jarruosista

Turboahdin – Fiat

(löytyi 65 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Turboahdin, ahtaminen KKK 53049880052
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   53049880052
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 54359880037
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54359880037
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin IHI VL35
Valmistaja:   IHI
Valmistajan numero:   VL35
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93281
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93281
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KP35 KKK 5435 988 0018
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   54359880018
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93142
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93142
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 701796-5001S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   701796-5001S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen KKK 57439880002
Valmistaja:   3K
Valmistajan numero:   57439880002
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93491
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93491
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93424
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93424
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93094
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93094
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 860518-5002S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   860518-5002S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 857278-5003S
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   857278-5003S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 716665-9003
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   716665-9003S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen GARRETT 712766-9003
Valmistaja:   GARRETT
Valmistajan numero:   712766-9003S
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.