-4% autojen varaosista

Turboahdin – Chevrolet

(löytyi 13 tulosta)

Varaosat BOSCH
Sijoituskriteerit
Ohjauslaatikko, kuormaaja EXPERT KITS + VEMO V40-40-0007
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V40-40-0007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, EGR-pakokaasun takaisinkierrätys ACKOJA A51-63-0007
Valmistaja:   ACKOJA
Valmistajan numero:   A51-63-0007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93148
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93148
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Huohotinventtiili, polttoainetankki FEBI BILSTEIN 101967
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   101967
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, kuormaaja ELRING 749.710
Tiiviste, kuormaaja ELRING 749.710
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   749.710
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, turboahdin ELRING 564.190
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   564.190
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, EGR-pakokaasun takaisinkierrätys PIERBURG 7.02461.03.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.02461.03.0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, öljyn ulostulo (kuormaaja) ELRING 112.790
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   112.790
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, vedenliitäntä (ahdin) ELRING 938.650
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   938.650
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin ENGITECH ENT830025
Valmistaja:   ENGITECH
Valmistajan numero:   ENT830025
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Paineanturi, turboahdin MAGNETI MARELLI 571822112238
Paineanturi, turboahdin MAGNETI MARELLI 571822112238
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   571822112238
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, kuormaaja AJUSA JTC11979
Valmistaja:   AJUSA
Valmistajan numero:   JTC11979
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, imuputki HERTH+BUSS ELPARTS 70671927
Valmistaja:   HERTH+BUSS ELPARTS
Valmistajan numero:   70671927
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.