Joulukausi 2024

Turboahdin – Chevrolet

(löytyi 9 tulosta)

Sijoituskriteerit
Ohjauslaatikko, laturi VEMO V40-40-0007
Valmistaja:   VEMO
Valmistajan numero:   V40-40-0007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, EGR-pakokaasun takaisinkierrätys ACKOJA A51-63-0007
Valmistaja:   ACKOJA
Valmistajan numero:   A51-63-0007
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93234
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93234
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Turboahdin, ahtaminen NISSENS 93148
Valmistaja:   NISSENS
Valmistajan numero:   93148
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, turboahtimen vesiliitäntä ELRING 938.650
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   938.650
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Säätöventtiili, turboahdin MAGNETI MARELLI 571822112238
Säätöventtiili, turboahdin MAGNETI MARELLI 571822112238
Valmistaja:   MAGNETI MARELLI
Valmistajan numero:   571822112238
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Venttiili, EGR-pakokaasun takaisinkierrätys PIERBURG 7.02461.03.0
Valmistaja:   PIERBURG
Valmistajan numero:   7.02461.03.0
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ilmanpoistoventtiili, polttoainesäiliö FEBI BILSTEIN 101967
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   101967
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Tiiviste, öljyn ulostuloaukko, turboahdin ELRING 112.790
Valmistaja:   ELRING
Valmistajan numero:   112.790
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi




Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.


Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä. Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa. Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.

Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?


Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto! Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.