- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Turboahdin – KIA – KUORMA-AUTOT
(löytyi 114 tulosta)
Osta laadukkaita turboahtimia verkossa
Haluatpa sitten Turboahdin turboahdin, koska et ole tyytyväinen moottorisi suorituskykyyn, tai haluatko kunnostaa tai vaihtaa autosi turboahtimen, koska se ei enää toimi kunnolla - Motointegrator-myymälästä saat taatusti täydelliset turboahtimen osat Varaosat ! Myymälästämme löydät turboahtimet kaikkiin automerkkeihin. Pienestä Smartista VW Golfiin, Audi A4:ään tai BMW 320d:hen, jos turboahdin voidaan asentaa, löydät oikean täältä! Laadukkaat varaosamme tulevat poikkeuksetta tunnetuilta valmistajilta, kuten Garret, Pierburg, IHI, Topran, Meat&Doria ja monet muut. Valitse eri malleja parhaalla laadulla ja huippuhinnoin. Vakuuta itsesi Motointegratorin ylivoimaisesta valikoimasta ja erinomaisesta palvelusta!
Valmistaja: | GARRETT |
Valmistajan numero: | 715924-5004S |
Valmistaja: | GARRETT |
Valmistajan numero: | 824168-5001S |
Valmistaja: | GARRETT |
Valmistajan numero: | 757886-5003S |
Turboahdin lisää tehoa ajoneuvoosi
Moottoriajoneuvon turboahtimen perustoiminto selitetään nopeasti. Yksi suurimmista moottorin tehoon vaikuttavista tekijöistä on moottorin iskutilavuus: mitä suurempi iskutilavuus on, sitä enemmän ilmaa pääsee palotilaan eli sitä enemmän on käytettävissä polttoaineen palamiseen. Suuremmissa moottoreissa on siis yleensä enemmän tehoa.
Turboahdin tarjoaa nyt keinon kiertää tämä periaate: Puristamalla ilmaa voimakkaasti on mahdollista saavuttaa suurempi teho samalla tilavuudella. Tästä on tulossa yhä tärkeämpää myös moottoriurheilun ja tuningin ulkopuolella, sillä nykyään moottoriajoneuvoja ja niiden moottoreita rakennetaan yhä pienempiä ympäristösyistä.
Turboahdin koostuu periaatteessa pakokaasuturbiinista ja kompressorista. Pakokaasuvirta saa turbiinin liikkeelle ja käyttää siten pakokaasujen jäännöspainetta energian tuottamiseen. Tämä energia siirretään yhteisen akselin kautta turboahtimen imuosan kompressoripyörään. Niin kauan kuin turbiinin nopeus on riittävä, mikä tapahtuu vain moottorin suuremmilla kierrosluvuilla, imukanavaan syntyy ylipaine, joka puristaa sisältämänsä ilman voimakkaasti. Suurempi happimäärä mahdollistaa suuremman polttoaineen palamisen, mikä lisää moottorin maksimivääntöä ja tehoa.
Turboahtimesta on tullut myös dieselmoottoreiden vakiovaruste, sillä se on ainoa tapa saavuttaa bensiinimoottoreiden tehoa vastaava teho polttoainelitraa kohden ilman, että moottorin iskutilavuus kasvaa merkittävästi.
Mitä tehdä, jos turboahdin on viallinen?
Turboahtimen vian voi tietenkin tunnistaa välittömästi moottorin tehon jyrkästä laskusta, mutta myös savunmuodostus voi olla merkki siitä. Jos jokin viittaa turboahtimen vaurioitumiseen, se on joko korjattava tai vaihdettava mahdollisimman pian. Vaikka moottori teoriassa jatkaa toimintaansa ilman turboahdinta, vain pienemmällä teholla, vaurioituneet osat voivat aiheuttaa moottorille lisävahinkoja. Pahimmassa tapauksessa se johtaa moottorivaurioon, jonka korjaaminen maksaa valtavasti. Turboahtimen vaihtaminen tai korjaaminen on aina halvempi ja ennen kaikkea turvallisempi vaihtoehto!
Kokenut harrastaja voi korjata tai vaihtaa turboahtimen itse, kunhan hänellä on tarvittavat tiedot ja työkalut. Jos osaat tunnistaa vian selkeästi ja sinulla on tarvittava osaaminen, mikään ei ole esteenä.
Selvitä etukäteen, minkä tyyppinen turboahdin sopii ajoneuvotyypillesi ja moottorillesi sekä käyttötarkoitukseesi. Huomaa myös, että kun asennat jälkiasennuksena turboahtimen ajoneuvoon, johon ei ole aiemmin asennettu turboahtimia, sinun on yleensä saatava TÜV:n hyväksyntä.