Joulukausi 2024

Tukivarret SKF – KUORMA-AUTOT

(löytyi 2 tulosta)

Osta tukivarren verkossa Motointegratorista

Etsitpä sitten tukivarsien pultteja, tukiniveliä, ohjausniveliä tai muita auton jousituksen varaosia - Motointegrator tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita varaosia kaikkiin yleisiin ajoneuvotyyppeihin ja automalleihin. Vakuutu itse tuotteidemme korkeasta laadusta. Tunnetut valmistajat, nopeat toimitusajat ja edulliset hinnat - Motointegratorin verkkokaupalla on monia etuja!

Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia SKF kategoriasta Tukivarret.

Kaikki valmistajat

  • Abarth
  • Acura
  • Aixam
  • Alfa Romeo
  • Andoria
  • ARO
  • Aston Martin
  • Audi
  • Austin
  • Avia
  • Bedford
  • Bentley
  • BMW
  • Buick
  • Cadillac
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Daewoo
  • DAF
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Elaris
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Ford USA
  • FSO
  • GAZ
  • GEO
  • GMC
  • Great Wall
  • Honda
  • Hummer
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Innocenti
  • Isuzu
  • Iveco
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • LDV
  • Lexus
  • Lincoln
  • Lotus
  • MAN
  • Maserati
  • Maybach
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Plymouth
  • Pontiac
  • Porsche
  • Renault
  • Renault Trucks
  • Rover
  • Saab
  • Seat
  • Sevic
  • Skoda
  • Smart
  • Ssangyong
  • Steyr
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tata
  • Tesla
  • Toyota
  • Trabant
  • UAZ
  • Volvo
  • VW
  • Wartburg
  • Zastava
  • ZAZ
  • ZIL

Mikä on tukivarren tehtävä?

Tukivarsien tehtävänä on vaimentaa ajon aikana esiintyviä poikittais- ja pitkittäisvoimia (kuormituksen muutokset, kiihdytykset, jarrutukset, kaarreajot, töyssyt) ja säätää pyörää dynaamisesti. Tukivarret vakauttavat pyörän ja toimivat myös jousituksena tai kiinnikkeenä, kun taas iskunvaimentimet ja alustan jouset pehmentävät edelleen nyt heikentyneitä iskuja ja varmistavat turvallisen käsittelyn kaikissa tilanteissa.

Tukivarret ovat osa alustaa, ja ne ovat välttämättömiä nykyaikaisissa ajoneuvoissa käytetyssä erillisjousituksessa. Nivelakselit ovat kuitenkin vain yksi osa alustaa. Yleiskielessä termi viittaa myös muihin alustan osiin. Alustan jousitukseen kuuluvat seuraavat osat:

  • - tukivarret
  • - vetovarsi
  • - vääntövarsijouset, joita kutsutaan myös vetovarreiksi.
  • - (jäykän) taka-akselin suuntaiset sauvajouset (Panhard-tanko).
  • - kytkentätangot
  • - vakaajat

Miksi poikittaiset ja pitkittäiset tukivarret taipuvat?

Koska kuormituksen muutoksista, tieolosuhteista jne. aiheutuvat voimat vaikuttavat ja vaimentuvat näiden nivelten kautta, syntyy mekaanista kitkaa. Siksi kiinnityksessä on seuraava rakenne:

Korin puolella:

  • - ulompi laakeriholkki, joka on pultattu tai hitsattu kiinni toispuoleiseen ohjaustankoon.
  • - kumikerros ulommassa holkissa
  • - laakeriholkki kumilaakerin päällä
  • - tappi

 

Pyörän puolella:

  • - pallomainen laakeri, jonka pultti on ylöspäin suuntautuvalla puolella (tukivarsi alas) tai alaspäin suuntautuvalla puolella (tukivarsi ylös).
  • - kumiholkki, joka pitää rasvan laakerissa ja toimii pölysuojana.
  • - pultti painetaan akselin navan vastaavan holkin läpi ja ruuvataan kiinni (pultissa on kierre).

 

Pyörän puoleista kuulalaakeria voidaan liikuttaa kaikkiin suuntiin, ja se voi myös pyöriä oman akselinsa ympäri.

Korin puolella olevat kumilaakerit toimivat myös tapin voiteluaineena. Pyörän puolella akselin navan ohjaustappi on suojattu kumitulpalla, pölysuojuksella. Tämä pitää myös voiteluun tarvittavan rasvan laakerissa.

Laadukkaiden merkkituotteiden kohdalla, koska ne asennetaan myös tehtaalla, ajoneuvon omistaja voi luottaa siihen, että pultit ja holkit on valmistettu yhtä laadukkaista ja erikoiskarkaistuista teräksistä tai valuraudasta. Normaaleissa käyttöolosuhteissa pikemminkin kumiset pölysuojat ja kumiset laakerit huokostuvat ikääntymisen vuoksi. Lika tunkeutuu pyörän sisään ja rasva karkaa. Silloin laakeri kuluu massiivisesti. Pysyvästi huonoissa tieolosuhteissa kuluminen kiihtyy vastaavasti.

Voidaanko tukivarret vaihtaa yksitellen?

Sen mukaan, miten pitkälle kuluminen on edennyt, tukivarsien korjaussarjat ovat yhä suositumpia. Varsinaista tukivartta ei vaihdeta, vaan ainoastaan laakeriholkit, laakeripultit ja kumilaakerit.

Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista kaikkien ohjausvarsien kohdalla. Lisäksi ohjaustanko voi myös deformoitua, jos sen vaihtamista odotetaan liian kauan. Tästä syystä kunkin automerkin valtuutetuilla korjaamoilla on myös ohjausvarren mittalaitteet. Lisäksi laakereiden ja holkkien vaihtamiseen kuluva aika tekee usein säästöt verrattuna siihen, että ohjaustanko vaihdetaan kokonaan, mitättömiksi tai jopa ylittää ne.

Koska tukivarret ovat melko kalliita, ne vaihdetaan usein yksitellen. Kuten iskunvaimentimien kohdalla, on kuitenkin suositeltavaa, että ne vaihdetaan pareittain (vasen/oikea). Ylempiin ja alempiin tukivarsiin kohdistuu kuitenkin erilainen kuormitus. Jos alemmat tukivarret vaihdetaan, ylemmät tukivarret voivat säilyä hyvänä vielä useita tuhansia kilometrejä. On kuitenkin auton omistajia, jotka vaihtavat koko alustan eli poikittaiset ja pitkittäiset tukivarret, vetotangot, vakaajan laakerit, taka-akselin laakerit jne.

Miten havaitset vialliset tukivarret?

Tukivarsi ei enää istu tukevasti laakereissaan. Siksi pyörässä on jossain vaiheessa jonkin verran pelivaraa. Tämä vaikuttaa renkaan kulutuspintaan, joka on nyt kulunut toiselta puolelta. Tyypillistä on myös kulutuspinnan huuhtoutuminen. Tämän jälkeen kulutuspinta kuluu aaltomaisesti, koska pyörä värähtelee sivuttain ajon aikana. Ohjattaessa tai varovasti reunakivelle ajettaessa voi kuulua myös urisevaa tai halkeilevaa ääntä. Lisäksi ohjauspyörässä voi tuntua epätasainen heilahtelu (jota ei pidä sekoittaa viallisen pyöränlaakerin aiheuttamaan tärinään kaarreajossa).

Myös ajokäyttäytyminen voi olla epävakaata. Kuljettaja ei useinkaan huomaa tätä, koska ajokäyttäytyminen muuttuu hyvin hitaasti kuukausien tai vuosien kuluessa. Siksi voi käydä niin, että muuttunutta ajokäyttäytymistä ei aluksi juuri huomaa. Aina ei kuitenkaan tarvitse olla kyse tukivarsien viasta. Usein myös huomattavasti halvemmat vetotangot tai vakaajien kumilaakerit ovat kuluneet.

Mitä tehdä, jos ajokäyttäytyminen muuttuu?

Ei ole harvinaista, että kokenutkaan mekaanikko ei pysty heti tunnistamaan kulunutta tukivartta. Poikittaisten ja pitkittäisten tukivarsien, iskunvaimentimien, vakaajien, vetotankojen ja jopa pyöränlaakereiden ja raidetankojen välinen vuorovaikutus on niin monimutkaista, että vaurioita ei aina ole helppo tunnistaa selvästi. Siksi kytkinvarsien vaihtaminen auttaa jo monissa tapauksissa. Näitä aliarvioidaan täysin, koska ne näyttävät aina ulkoisesti "ehjiltä".

Mitä muuta on otettava huomioon, kun vaihdetaan nivelakseleita ja muita jousituksen osia?

Vaihdettuaan nivelakselit on tarkistettava myös kaista. Tämä edellyttää kuitenkin myös, että renkaiden kulutuspinta on puhdas ja että muut osat, kuten pyöränlaakerit, eivät ole vaurioituneet. Missään tapauksessa ei pidä tilata internetistä halpoja tukivarsia, joiden alkuperä ja valmistus ovat epäselviä. Ne saattavat olla halvalla valmistettuja, eikä tukivarsien laatua tarkasteta säännöllisesti. Jos tällainen halpa tukivarsi rikkoutuu, se aiheuttaa vaaran matkustajille ja kolmansille tienkäyttäjille. Laadukkaat merkkitavarana myytävät tukivarret takaavat lisäksi pitkän käyttöiän.