-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Tukivarren kiinnitysosat – Mercedes-Benz – KUORMA-AUTOT

(löytyi 19 tulosta)

Varaosat VALEO
Sijoituskriteerit
Laakerointi, tukivarsi MOOG ME-SB-14707
Valmistaja:   MOOG
Valmistajan numero:   ME-SB-14707
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, tukivarsi FEBI BILSTEIN 17272
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   17272
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, tukivarsi FEBI BILSTEIN 01693
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01693
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, tukivarsi FEBI BILSTEIN 01129
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   01129
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, tukivarsi FEBI BILSTEIN 47930
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   47930
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Ruuvi, tukivarsi TEDGUM TED45993
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED45993
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, tukivarsi TEDGUM TED86361
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   TED86361
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, tukivarsi FEBI BILSTEIN 17271
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   17271
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakeri, tukivarsi DELPHI TD816W
Valmistaja:   DELPHI
Valmistajan numero:   TD816W
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, tukivarsi MEYLE KIT 014 033 0012
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   014 033 0012
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, pyörän jousitus TEDGUM 00419239
Valmistaja:   TEDGUM
Valmistajan numero:   00419239
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Kiinnityssarja, tukivarsi FEBI BILSTEIN 23459
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   23459
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, tukivarsi FEBI BILSTEIN 44171
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   44171
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Korjaussarja, tukivarsi REINHOCH RH14-3058
Valmistaja:   REINHOCH
Valmistajan numero:   RH14-3058
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Laakerointi, tukivarsi FEBI BILSTEIN 10404
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   10404
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Pyöräntuennan tehtävä

Pyöräntuenta muodostaa yhteyden pyörän kosketuspinnan ja ajoneuvon korin välille. Se siirtää kaikki liikkeet ja voimat pyöränkannattimelta koriin ja varmistaa siten pyörän optimaalisen ohjauksen. Pyöräntuenta on siten vastuussa myös vakaasta käsittelystä ja ajoneuvon matkustajien turvallisuudesta.

Pyöräntuennan toiminta

Pyöräntuenta on osa auton alustaa. Se koostuu useista osista, kuten pyörät, pyöränkannatin, pyöränlaakeri, jarru, akselinkannatin, jousitus (mukaan luettuna vakaajat), vaimennus, ohjausvaihde, ohjauspylväs, yksikkölaakeri, esim. moottorin ja voimansiirron laakerit, sivuakselit, akselinvaihde ja alustan ohjausjärjestelmät. Nämä toiminnalliset ryhmät ovat itsenäisiä järjestelmiä, jotka on koordinoitava tarkasti keskenään. Vain näin voidaan varmistaa koko alustan optimaalinen toiminta.

Alustan sisällä pyöräntuenta varmistaa pyörän optimaalisen ohjauksen ja siirtää kaikki liikkeet ja voimat pyöränkannattimelta koriin. Jotta ajokäyttäytyminen olisi turvallista, tämän prosessin on tapahduttava välittömästi. Tähän tarkoitukseen käytetään nivelillä varustettuja ohjausvarret.

Pyöräntuennan tukivarsi

Pyöräntuennan tukivarret välittävät jousi-, vaimennus- ja vakauttamisvoimat sekä pyöränohjaustehtävät. Ne on valmistettu joko alumiinista (taottu, painevalettu) tai teräksestä (taottu, valettu, pelti). Suunnitteluvaatimuksista riippuen käytetään kaksi-, kolmi- tai nelipisteisiä tukivarsia. Pisteiden lukumäärä viittaa tukivarren liitoskohtiin.

Etu- ja taka-akselin tukivarsien lukumäärä

Aina käytetään pallonivelillä varustettuja tukivarsia, joilla pyöränkannatin liitetään etuakselin koriin. Ne mahdollistavat pyörän ohjaamiseen tarvittavan liikkumisvapauden. Pyörän ohjaukseen tarvitaan vähintään kolme tukivarsi: alempi tukivarsi, ylempi tukivarsi ja raidetanko. Jos akselirakenteissa on jousijalat, pyörän ohjaukseen riittää myös kaksi tukivartta ja vaimennin. Joissakin akselirakenteissa käytetään jopa viittä tukivartta. Tällöin kohdistuvat voimat jakautuvat varsien kesken.

Pallonivelet eivät ole aivan välttämättömiä taka-akselissa. Tästä syystä täällä käytetään yleensä kumilaakereita tai holkkiniveliä. Taka-akselin erinomaiseen ohjaukseen tarvitaan viisi kaksipistetukivartta ja viisi niveltä.

Tukivarsien tyypit

Asennussuunnasta riippuen varret jaetaan seuraavasti:

  • Pyörätasoon nähden poikittain sijoitetut tukivarret
  • Ajosuuntaan nähden sijoitetut varret
  • ja yhdistysvarret - kaksi poikkipalkilla yhdistettyä takatukivartta

Tukivarret jaetaan kolmeen eri tyyppiin niiden tehtävien mukaan: Ohjausvarret, tukivarret ja apuvarret.

Ohjausvarret huolehtivat pyörän ohjauksesta tukematta ajoneuvon painoa. Ohjausvarsien niveliin kohdistuu pääasiassa vaakasuoria voimia.

Tukivarret ovat varsia, joissa on lisävoiman kohdistuspisteitä vaimennin- ja jousivoimia varten. Nämä vaikuttavat pystysuoraan ja ovat suurempia kuin vaakasuorat voimat. Tästä syystä tukivarret ovat suurempia ja vakaampia kuin ohjausvarret. Periaatteessa myös ohjausvarsia on mahdollista käyttää tukivarsina.

Apuvarret yhdistävät ohjaus- ja tukivarret toisiinsa. Erikoisakselimallissa ne yhdistävät ne myös pyöränkannattimeen.

Tukivarren nivelet

Jokaisessa tukivarressa on vähintään kaksi niveltä. Ne jaetaan korin puoleisiin ja pyörän puoleisiin niveliin. Korin puoleisissa nivelissä käytetään kumilaakereita, jotka painetaan tukivarressa oleviin reikiin. Tällöin liikkeet tapahtuvat kumissa. On tärkeää, että kumilaakerin sisempi holkki tai ulompi rengas ei saa pyöriä. Tämä on mahdollista vain, jos metallin ja kumin välinen yhteys on virheetön. Näissä liitoksissa pyörimisliike rajoittuu noin ± 20 asteen kulmaan ja ylöspäin tai poikittaissuunnassa tapahtuva liike ± 1 millimetrin etäisyydelle. Tämäntyyppisen liitoksen etuja ovat kumin tärinän- ja äänenvaimennus..

Pyöränpuoleiset nivelet yhdistävät tukivarren pyöränkannattimeen pallonivelillä, jotka on pultattu tai niitattu tukivarteen tai puristettu kuppikoteloon. Jos pallonivelet on kiinnitetty laippaan, ne voidaan vaihtaa ilman tukivarren vaihtamista, mikä voi vähentää korjauskustannuksia. Jos kyseessä ovat varteen integroidut pallonivelet, ne on vaihdettava kokonaan tukivarren kanssa. Etuina ovat pienempi paino, asennustilan pienentyminen ja parempi toiminnallinen turvallisuus.

Pyöräntuennan tyypit

Pyöräntuentaa on erityyppisiä. Tyyppejä ovat riippumattomat pyöränripustukset, komposiittiakselit ja jäykät akselit. Ne ovat osa ajoneuvon alustaa ja tärkeä osa ajoneuvotekniikkaa.

Pyöräntuennan korjaussarjojen valmistaja

Pyöräntuennan korjaussarjojen markkinat ovat laajat. Silloin voi olla vaikea pitää kirjaa kaikesta. Alan huippuvalmistajia ovat Tedgum, Reinhoch, Moog, Monroe, Meyle, Lemfoerder, Febi Bilstein ja 4Max. Palkitusta verkkokaupastamme löydät uuden pyöränripustuksen korjaussarjan seuraavilta valmistajilta.

Osta pyöräntuennan korjaussarja edullisesti verkossa

Pyöräntuenta on ajoneuvon turvallisuuden kannalta tärkeä osa. Jousitusta korjattaessa korjaamon henkilökunnan on tarkistettava kaikki jousituksen osat. Tähän kuuluu muun muassa se, ovatko nivelten kumipalkeet kireällä ja onko kuulatappien säädetty taipumavara (aksiaalipeli) oikea. Kun vaihdat jousituksen osia, käytä vain vakiintuneiden OE-toimittajien tuotteita.

Kustannusten säästämiseksi voit ostaa pyöräntuennan korjaussarjan premium-valmistajilta ja huippumerkeiltä edullisesti verkkokaupastamme. Näin säästät rahaa ja samalla varmistat, että tilaamasi tuote on laadukas. Tilaa jo tänään.