-3% suodattimista ja öljyistä

Termostaattikotelot – VW

(löytyi 10 tulosta)

Sijoituskriteerit
Termostaattikotelo TRICLO 463.820
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   463820
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Termostaattikotelo HANS PRIES 116 594
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   116 594
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnesteen laippa TRICLO 465.469
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   465469
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Termostaattikotelo TRICLO 463.200
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   463200
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Termostaattikotelo TRICLO 463.810
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   463810
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnesteen laippa TRICLO 463484
Valmistaja:   TRICLO
Valmistajan numero:   463484
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Termostaattikotelo HANS PRIES HP120 114
Valmistaja:   HANS PRIES
Valmistajan numero:   120 114
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnesteen laippa CALORSTAT BY VERNET WF0094
Valmistaja:   CALORSTAT BY VERNET
Valmistajan numero:   WF0094
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Jäähdytysnesteen laippa FEBI BILSTEIN 29791 Vasen
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   29791
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Termostaattikotelo FEBI BILSTEIN 103334
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   103334
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Jäähdytysjärjestelmä

Auton moottori tuottaa paljon lämpöä. Palaminen, suuri liike tai kitka aiheuttavat lämpötilan nopean nousun käynnistyksen jälkeen. Moottori tarvitsee tietyn lämpötilan toimiakseenkunnolla ja tehokkaasti. Samalla se ei kuitenkaan saa ylikuumentua. Jäähdytysjärjestelmä varmistaa, että näin ei tapahdu. Nykyaikaiset jäähdytysjärjestelmät perustuvat ihanteelliseen säätöön kahdella piirillä, joita ohjataan muun muassa termostaatin avulla.

Pieni jäähdytyspiiri

Pieni jäähdytyspiirilähettää jäähdytysnesteen suoraan moottorilohkon läpi lämmönvaihtimeen. Jälkimmäinen käyttää jäähdytysnesteen (nousevaa) lämpöä sisätilojen lämmittämiseen. Käynnistyksen jälkeen pieni jäähdytyspiiri auttaa aluksi jopa lämmittämäänmoottorin mahdollisimman nopeasti ja tasaisesti. Koska neste tekee vain pienen kierroksen piirissä, se ei aluksi jäähdy merkittävästi ja pitää siten lämmön aluksi moottorissa. Tämä muuttuu, kun tietty lämpötila on saavutettu.

Suuri jäähdytyspiiri

Ratkaiseva lämpötila vaihtelee automallin mukaan, mutta noin 85 asteen lämpötilasta alkaen myös suuri jäähdytyspiiriaktivoituu. Kun näin tapahtuu, kuuma neste poistuu moottorilohkon ja lämmönvaihtimen välisestä edellisestä piiristä. Sen sijaan se menee nyt paisuntasäiliöön, jäähdyttimeen ja takaisin moottoriin. Paisuntasäiliö antaa nesteelle sen tarvitseman tilan, kun se laajenee lämmössä. Lopuksi jäähdytin ja jäähdyttimen tuuletin varmistavat, että kuuma neste jäähtyy jälleen. Jäähdytetty neste voi sitten jäähdyttää moottorin uudelleen, jolloin siitä tulee jälleen kuuma, ja koko peli alkaa alusta.

Termostaatin kotelon rooli

Mikä on termostaatin rooli kotelossaan tässä kaikessa? Tavallaan termostaatti valvoojäähdytysnesteen lämpötilaa. Heti kun edellä mainittu lämpötila ylittyy, termostaatti avaa tien suureen jäähdytyspiiriin. Tarkemmin sanottuna: Termostaatin sisällä on erityinen vaha. Lämpötilan noustessa vahamuuttuu nestemäiseksija laajenee, jolloin työmäntä aktivoituu, mikä puolestaan avaa tien suureen jäähdytyspiiriin.

Nykyaikaisissa autoissa termostaatti lämmitetäänusein myös sähköisesti. Näin moottorinohjaus voi aktivoida suuren jäähdytyspiirinmuina aikoina. Näin moottorin lämpötilaa voidaan säätää tarkemmin, mikä puolestaan vaikuttaa myönteisesti päästöihin ja polttoaineen kulutukseen. Kaikki nämä asiat tapahtuvat termostaattikotelon sisällä. Mutta miten asuminen voi aiheuttaa ongelmia?

Termostaatin ja termostaattikotelon viat

Termostaatin kotelontai jopa itse termostaatin ongelmatvoivat johtaa huonoon jäähdytystehoon. Tämä voi aiheuttaa moottorin ylikuumenemisenja vaurioittaa komponentteja, kuten sylinterin päätä tai moottorin mekaniikkaa. Jos termostaatti on tukkeutunut, suuri jäähdytyspiiri ei voi enää aktivoitua. Tämä tarkoittaa, että termostaatti on vaihdettava. Usein on järkevää vaihtaa termostaatin kotelo samalla kertaa. Tämä sijaitsee yleensä suoraan moottorissa ja on erillinen komponentti.

Kuitenkin myös itse kotelo voi aiheuttaa ongelmia, vaikka termostaatti ei olisikaan täysin kunnossa. Useimmissa tapauksissa ongelmia on jonkin letkuliitännän tiiveydessä tai kohdassa, jossa termostaattikotelo on kiinnitetty moottoriin. Tämä aiheuttaa jäähdytysjärjestelmän nestehukan, eikä se voi ajan mittaan enää toimia kunnolla. Nesteen menetys on havaittavissa eniten paisuntasäiliön kohdalla. Vuotovoi esiintyä monessa jäähdytyspiirin kohdassa - termostaatin kotelo on yksi niistä. Lisäksi voi olla vaikeaa huomata todellista menetystä lainkaan. Usein se tapahtuu vain vähitellen tai hyvin vaihtelevalla voimakkuudella.

Termostaatin kotelon vaihtaminen

Viallinen termostaattikoteloei ole suuri asia, ainakaan taloudellisesti. Varaosia on suhteellisen halvalla saatavissa. Irrotuksen ja asennuksen laajuus vaihteleekuitenkin automallin mukaan. Joissakin autoissa termostaatin kotelon paljastaminen ja irrottaminen onnistuu muutamalla yksinkertaisella toimenpiteellä. Toisilla se on laajempi toimenpide, jota vain ammattilaistentulisi yrittää. Jäähdytysjärjestelmän tärkeyden vuoksi termostaattikotelon vaihtaminen on kuitenkin tehtävä vain osaavissa ja kokeneissa käsissä.

Päätelmä

Viallisella jäähdytysjärjestelmälläei yleensä pääse pitkälle. Mahdollinen vika voi johtua monista syistä. Jos termostaatti tai termostaattikotelo osoittautuu syylliseksi, on aika vaihtaa se. Automallista riippuen tämä voi olla työlästä. Joka tapauksessa vain ammattilaisten tulisi olla mukana. Varaosavalinnan ammattilaiset odottavat sinua palkitussa verkkokaupassamme. Motointegratorista löydät varmasti oikean termostaattikotelon yli 5 miljoonan varaosan joukosta.