- Pusty
Tasauspyörästön laakerit
(löytyi 12 tulosta)
Tasauspyörästön laakeri on tasauspyörästön olennainen osa, ja se on jokaisessa henkilöautossa. Ajat sitten Ferrarilla tai Fiat Pandalla. Ilman tätä auton osaa - erityisesti kaarreajossa - pyörien eri vääntömomentit eivät ole tasapainossa. Tavallisesti "diff" on yksi pitkäikäisimmistä varaosista, vaikka säännöllinen huolto on myös täällä tarpeen. Tasauspyörästön hammaspyörä on jatkuvassa liikkeessä ja kuluu jonkin verran. Yleisin vaurion aiheuttaja on henkilöauton tasauspyörästön laakeri.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Tasauspyörästön laakerit.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
Tämän oppaan pääaiheet ovat, miksi näin on ja miten voit tunnistaa rikkoutuneen tasauspyörästön laakerin. Lisäksi Motointegratorin autoalan ammattilaiset kertovat yksityiskohtaisesti tasauspyörästön toiminnasta, rakenteesta ja korjauskustannuksista.
Tasauspyörästön rakenne ja toiminta laakerit mukaan luettuina
Tasauspyörästö - jota kutsutaan myös tasauspyörästöksi - sijaitsee lähes kaikissa moottoriajoneuvoissa takavetoisten pyörien välissä. Ajoneuvoissa, joissa on neliveto, etuakselille asennetaan ylimääräinen tasauspyörästö. Jos ajat etuvetoisella autolla, diffuusori sijaitsee suoraan manuaali- tai automaattivaihteistossa. Tässä artikkelissa keskitytään takavetoisten autojen tasauspyörästön laakerointiin.
Taka-akselin tärkein osa on tasauspyörästön kori (tasauspyörästön kotelo). Siinä on yleensä kaksi tai neljä viistehammaspyörää, jotka on asennettu koriin pyörimään. Tasauspyörästön koria pyörittää niin sanottu hammas- tai rengasvaihde. Tämä on puolestaan kytketty vetoakseliin.
Kun ajat suoraan eteenpäin, tasauspyörästön kotelossa olevat viistehammaspyörät ovat paikallaan toisiinsa nähden. Tasauspyörästö aktivoituu vain ajettaessa mutkissa tai lähdettäessä liikkeelle erilaisilla tienpinnoilla. Kaarteessa sisempi pyörä pyörii hitaammin kuin ulompi pyörä. Tasauspyörästön korissa viistehammaspyörät pyörivät nyt eri nopeuksilla. Sisempi viistopyörä pyörii hitaammin saman verran kuin ulompi viistopyörä pyörii nopeammin. Sama vaikutus ilmenee myös, jos ajoneuvon toinen puoli on esimerkiksi soralla ja toinen asfaltilla. Myös tasauspyörästö tasaa pyörien välistä vääntömomenttieroa liikkeelle lähdettäessä.
Auton tasauspyörästön viallinen laakeri
Rikkinäinen tasauspyörästö vaikuttaa negatiivisesti auton käsiteltävyyteen. Sitä on vaikeampi hallita, erityisesti kaarreajossa. Jos vaurio on edennyt pitkälle, tasauspyörästö siirtää moottorin käyttövoiman vain toiselle pyörälle. Lisäksi häiritsevät äänet, kuten ulvominen, humina tai kolina ajon aikana, viittaavat vikaan. Rikkoutuneen tasauspyörästön ääni muuttuu nopeuden kasvaessa. Hankausääni voi olla merkki tasauspyörästön sisällä olevan metallin kulumisesta. Jos näin on, tarkista, ettei tasauspyörästöstä vuoda öljyä.
Tärkeää:
Henkilöauton takatasauspyörästön rikkoutuessa pääepäiltyjä ovat tasauspyörästön laakerit. Itse vaihteisiin vaikuttaa vain se, että tasauspyörästön öljytaso on liian alhainen.
Auton tasauspyörästön laakereiden täydellinen korjaus tai vaihto?
Heti kun huomaat merkkejä viallisesta tasauspyörästöstä, käy mahdollisimman pian lähimmässä autokorjaamossa. Pahimmassa tapauksessa rikkoutunut tasauspyörästö voi aiheuttaa pyörän lukkiutumisen. Jos tämä tapahtuu sinulle suurella nopeudella moottoritiellä, sillä voi olla vakavia seurauksia.
Tasauspyörästön laakerien vaihtaminen autoon itse tulisi tehdä vain asianmukaisilla erikoistyökaluilla ja tarvittavalla osaamisella. Myöskään akselivedon purkaminen ei ole helppoa. Tätä varten ajoneuvo on nostettava nostolavalle ja irrotettava useita auton osia. Ennen kuin ryhdyt tällaisiin rajuihin toimenpiteisiin, tarkista kuitenkin ensin tasauspyörästön kireys ja tasauspyörästön hammaspyörän laakereiden liikkumavara. Esimerkiksi vialliset öljytiivisteet voidaan vaihtaa ulkopuolelta joihinkin ajoneuvomalleihin. Tasauspyörästöä ei tarvitse purkaa tätä varten, mikä vähentää vaivaa huomattavasti.
Jos vika on kuitenkin itse tasauspyörästössä, tasauspyörästö on poistettava.
Viallisen tasauspyörästön korjauskustannukset
Edes Motointegratorin autoalan ammattilaiset eivät voi kaunistella asiaa: rikkoutunut tasauspyörästö on kallis tapaus. Korjaamosta ja alueesta riippuen suuri osa korjauskustannuksista voi kohdistua työtunteihin. Keskimäärin kaksi mekaanikkoa käyttää tasauspyörästön korjaamiseen kahdesta neljään tuntia.
Uusi tasauspyörästö maksaa 1000-2000 euroa. Vanhojen ajoneuvojen osalta kannattaa tutustua käytettyjen varaosien markkinoihin tai jopa mennä romuttamolle ostamaan samanlainen korvaava tasauspyörästö. Toisaalta tasauspyörästön laakereista ei pidä tinkiä. Vinkkimme on ostaa uudet laakerit auton tasauspyörästön vaihteisiin edullisesti verkosta.
Tässä kohtaa autojen varaosien verkkokauppamme astuu kuvaan. Tarjoamme sopivia tasauspyörästön laakereita lukuisiin automalleihin erittäin edulliseen hintaan. Lisäksi valikoimastamme löydät muita tasauspyörästön varaosia, kuten yksittäisiä akselitiivisteitä ja tiivistesarjoja. Toimitamme myös uudet tasauspyörästön laakerit kotiisi 2-4 arkipäivän kuluessa. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä toimivaltaiseen asiakaspalveluumme