-7€ autojen varaosista -10€ autojen varaosista -15€ autojen varaosista

Tasauspyörästö – VW

(löytyi 7 tulosta)

Sijoituskriteerit
Väliakseli MEYLE 100 498 0247
Valmistaja:   MEYLE
Valmistajan numero:   100 498 0247
55,60 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaspyörän akseli AKUSAN G8M005AKN
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   G8M005AKN
117,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Akselitiiviste, tasauspyörästö CORTECO 01029803B
Valmistaja:   CORTECO
Valmistajan numero:   01029803B
5,64 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaspyörän akseli BTA H2M026BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   H2M026BTA
160,02 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Laakeri, tasauspyörästön akseli AKUSAN LCC 9202
Valmistaja:   AKUSAN
Valmistajan numero:   LCC 9202
20,63 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaspyörän akseli BTA H2M025BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   H2M025BTA
162,37 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Hammaspyörän akseli BTA H2M027BTA
Valmistaja:   BTA
Valmistajan numero:   H2M027BTA
159,95 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Mikä on tasauspyörästö?

Jokaisessa ajoneuvossa on vähintään yksi tasauspyörästö. "Differentiaalivaihde" on vaihtoehtoinen nimi sille. Tämä nimi perustuu tasauspyörästön toimintaan, sillä kun auto kulkee kaarteessa, ulompi ja sisempi pyörä kulkevat eri etäisyyksiä. Tästä johtuva ero on korvattava. Tämä tapahtuu tasauspyörästön avulla, joka koostuu suuresta rengasvaihteesta, useista viistopyöristä ja hammaspyörästä. Jos tasauspyörästöä ei olisi, tiukoissa mutkissa joutuisi ajamaan vinkuvilla ja pyörivillä renkailla.

Miten tasauspyörästö toimii?

Kuten aiemmin kuvattiin, akselin pyörien on kuljettava eri etäisyyksiä kaarteessa - ulompi pyörä kulkee pidemmän matkan kuin sisempi pyörä. Tämä saa pyörät pyörimään eri nopeuksilla. Tasauspyörästö kompensoi tämän nopeuseron ja jakaa vääntömomentin tasaisesti vetopyörille.

Jos tietyt tieolosuhteet aiheuttavat pitoeroja ulko- ja sisäpyörien välillä, se pyörä, jonka kitkakerroin on pienempi, määrittää vetävän akselin molempien pyörien välitettävän työntövoiman. Pyörä, jonka kitka on pienempi, pyörii jo valmiiksi pienellä vääntömomentilla esimerkiksi ajettaessa jäällä tai irtomaalla, ja varmistaa, että myös toinen pyörä saa tämän pienen vääntömomentin. Rajoitetun luiston tasauspyörästö tarjoaa tähän ratkaisun. Se voidaan aktivoida automaattisesti tai kytkeä päälle manuaalisesti. Jos tasauspyörästö on lukittu, voit ajaa vain suoraan eteenpäin. Nelivetoisissa ajoneuvoissa on kahden vetoakselin välissä tasauspyörästö, jota kutsutaan pitkittäis- tai keskitasauspyörästöksi.

Yleisimpiä ovat viistopyöräiset tasauspyörästöt - niin sanottu viistopyöräinen tasauspyörästö - johon kuuluu tasauspyörästön häkki, kaksi ulostuloakselia ja kaksi planeettapyörästöä. Ratkaisevaa tässä periaatteessa on se, että kaksi planeettavaihdetta muodostavat yhteyden kahden ulostuloakselin ja moottorin käyttövoiman välille eri tavoin:

Kun ajat suoraan: Tässä tapauksessa moottori pyörittää tasauspyörästön häkkiä, kun taas planeettavaihteet pysyvät samaan aikaan paikallaan. Tämän seurauksena molemmat ulostuloakselit ja häkki pyörivät samalla nopeudella. Käänteisesti tämä tarkoittaa, että myös akselin molemmat pyörät pyörivät samalla nopeudella.

Kaarreajossa: Tällöin akselin ulomman pyörän on kuljettava pidempi matka, mikä tarkoittaa, että kahden ulostuloakselin on pyörittävä eri nopeuksilla. Kun tasauspyörästön planeettavaihteet pyörivät oman akselinsa ympäri eri nopeuksilla, pyörien välinen nopeusero kompensoidaan.

Miten differentiaali muodostetaan?

Tasauspyörästö koostuu yleensä kahdesta tai neljästä viistopyörästöstä, jotka on asennettu pyörivästi sisälle, ja pyörivästä tasauspyörästökorista. Tasauspyörästön koria pyörittää hammaspyörä. Kun ajetaan suoralla linjalla, pyörät ovat paikallaan; kun ajetaan kaarteessa, tasauspyörästö pyörii niiden mukana.

Miten voit tunnistaa viallisen tasauspyörästön?

Tasauspyörästön ansiosta vetoakselit kuormittuvat vähemmän ja renkaat kuluvat vähemmän kaarreajossa. Jos ilman tasauspyörästöä ajettaisiin, renkaat luiskahtaisivat ja kireys olisi huomattava, erityisesti tiukoissa mutkissa. Ohjaaminen olisi vaikeampaa. Lisäksi vakavia onnettomuuksia voi tapahtua, jos pyörät lukkiutuvat viallisen tasauspyörästön vuoksi. Tästä syystä viallinen tasauspyörästö on korjattava tai vaihdettava välittömästi.

Viallisen tasauspyörästön tunnistaa yleensä ulvovasta äänestä ylikierroksilla, esimerkiksi ajon aikana. Tässä tapauksessa sinun on syytä käydä korjaamolla mahdollisimman pian ja tarkastuttaa tasauspyörästö. Jos vaurio havaitaan varhaisessa vaiheessa, se voidaan usein vielä korjata ja korjauskustannukset pitää alhaisina. Kaikissa muissa tapauksissa ainoa keino on vaihtaa tai korjata tasauspyörästö.

Oireet yhdellä silmäyksellä:

  • ulvova ääni yliajossa
  • raskas ohjaus
  • renkaiden vinkuminen ja pyöriminen
  • Pyörien lukitus

Osta tasauspyörästöt verkossa

Viallinen tasauspyörästö voi tulla kalliiksi. Jos haluat välttää vakavia onnettomuuksia, älä säästele kustannuksia. Pahimmassa tapauksessa suurilla nopeuksilla ajaminen, esimerkiksi moottoritiellä, aiheuttaa pyörien lukkiutumisen, mikä voi johtaa vakaviin onnettomuuksiin.

Voit säästää huomattavia kustannuksia ostamalla tasauspyörästön halvalla verkosta ja antamalla sen ammattilaisten korjattavaksi. Monimutkaisuuden ja turvallisuusriskin vuoksi korjaus tai vaihto on annettava vain ammattilaisten tehtäväksi.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät laadukkaat tasauspyörästöt eri malleihin merkkivalmistajilta. Huippulaatu kohtuulliseen hintaan on meille itsestäänselvyys. Erittäin hyvät asiakasarviot puhuvat autojen varaosien ja tarvikkeiden laadusta. Vakuuta itsesi ja selaa valikoimaamme. Asiakaspalvelumme, joka on saanut arvosanan "erittäin hyvä", auttaa sinua mielellään. Saat toimituksen yhden tai kolmen arkipäivän kuluessa siitä, kun olet tehnyt tilauksen verkkokaupassamme.