- Pusty
Tasauspyörästö PASCAL – KUORMA-AUTOT
(löytyi 4 tulosta)
Tasauspyörästö on tärkeä osa autoa, joka tasapainottaa vetävien akselien pyörien nopeuseroja. Jos tasauspyörästössä on vika, se voi johtaa ulvoviin ääniin, vaikeaan ohjaukseen ja jopa pyörän lukkiutumiseen. Pahimmassa tapauksessa vakava onnettomuus on lähellä. Viallinen tasauspyörästö on sen vuoksi aina korjattava tai vaihdettava. Korjaus voi olla kallis. Voit säästää rahaa ostamalla tasauspyörästön verkossa. Motointegrator-verkkokaupasta löydät laadukkaat tasauspyörästöt eri ajoneuvotyyppeihin merkkivalmistajilta.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia PASCAL kategoriasta Tasauspyörästö.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
Tasauspyörästön tehtävä
Paras tapa selittää tehtävä on käyttää yksinkertaista polkupyörän perävaunua. Voit kääntää polkupyörän perävaunua ympyrää siten, että sisempi pyörä pysyy samassa asennossa, mutta ulompi pyörä piirtää ympyrän säteen tämän "keskipisteen" ympärille. Jos molemmat pyörät on nyt yhdistetty toisiinsa jäykällä akselilla ja jos yrität väkisin kääntää perävaunua ympyrää kuvatulla tavalla, jäykkä akseli teoriassa katkeaa. Nyt ei ole toisin autojen kohdalla. Kun mennään mutkaan, mutkan sisäpuolella olevaa pyörää käännetään harvemmin kuin mutkan ulkopuolella olevaa pyörää. Kiertoeroa kompensoidaan akselin tai vaihteiston tasauspyörästöllä.
Kuinka suuri on tasauspyörästön kunnossapitovaatimus?
Todella yhdenmukainen vastaus ei ole mahdollinen. Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, että huoltovaivaa on erittäin vähän. Valitettavasti tämä johtaa siihen, että alhaisesta kunnossapitoponnistuksesta huolimatta tasauspyörästö joutuu suhteellisen usein huoltorästeihin. Kun ajoneuvon ikä on 5-10 vuotta, tasauspyörästön vaurioitumistiheys kasvaa.
Jotkin ajoneuvovalmistajat jopa väittävät, että huoltoa ei tarvita. Tämä meni niin pitkälle, että erityisesti 1990-luvulla nämä valmistajat jopa ilmoittivat automaattivaihteistojen olevan huoltovapaita. Sitä kutsutaan myös elinikäiseksi täytteeksi. Se oli harhaluulo. Siksi meiltä löytyy myös mittatikkuja koteloineen erilaisiin automaattivaihteistoihin esimerkiksi eri Mercedes-malleihin. Näitä ei enää asennettu. Myöhemmin kävi ilmi, että huolto ei ole vähäistä.
Miten tasauspyörästön öljy vaihdetaan? Mitä on noudatettava?
Ajokilometreistä ja iästä tai tarkastusten välisestä ajasta riippuen akseliöljyn koostumus, väri ja öljytaso on ainakin tarkistettava. Uudemmissa ajoneuvoissa öljynvaihto on edelleen suositeltavaa, koska tasauspyörästö koostuu hammaspyöristä. Mekaanisen työn aikana kulumista tapahtuu kaikkialla. Tästä syystä monissa vaihteiston tyhjennystulpissa (myös tasauspyörästössä) oli ennen magneetti.
Öljy on vaihdettava vähintään muutaman vuoden välein. Viime kädessä ratkaisevaa on öljyn ikä sekä ajokilometrit, mutta tietysti myös käytetyn öljyn laatu. Suosittelemme öljyn tarkistamista 20 000 kilometrin välein tai kahden vuoden kuluttua, jos sitä ei ole saavutettu. Sen jälkeen öljy on vaihdettava 50 000-100 000 km:n tai viimeistään 5-10 vuoden kuluttua, jos valmistajan vaihtoväliä ei ole. Useimmissa akselivälitasauspyörästöissä täyttöaukon (tulo- ja tyhjennystulppa) alareuna on määrätty öljytaso. Öljytason varmistamiseksi on kuitenkin joka tapauksessa käytettävä korjaamokäsikirjassa olevia valmistajan tietoja.
Mitä öljyä tulisi käyttää?
Se riippuu valmistajasta. Valikoima ulottuu automaattivaihteistoöljystä (ATF) hypoidiöljyyn vastaavassa eritelmässä. Tasauspyörästön rakenteesta riippuen on suuria eroja. Akselisto, jossa on rajoitetun luiston tasauspyörästö, kuten monilevyinen tasauspyörästö (BMW:ssä LSD), vaatii erityisen spesifikaation. Siksi ajoneuvon valmistajan hyväksymiä öljyjä koskevat taulukot on otettava huomioon kunkin ajoneuvon osalta.
Mitä tehdä, jos tasauspyörästö vinkuu?
Takavetoisten mallien kuljettajat tuntevat tietysti parhaiten ulvovan tai vinkuvan tasauspyörästön. Tämä tarkoittaa lähinnä Mersun tai BMW:n omistajia. Syyt voivat olla erilaisia. Monet eivät tiedä, että tasauspyörästöä pitää säätää. Väärin säädetty tasauspyörästö on hyvin usein syynä. Kaikki korjaamot eivät kuitenkaan osaa tehdä tätä, koska tarvitaan erikoistyökaluja tai asianmukaisia mittareita.
Myös vaurioituneet osat, kuten kuluneet hammaspyörät tai rikkinäiset välikappaleet, voivat olla syynä. Myös akseliston laakerit (öljytiivisteiden tai tiivisterenkaiden kohdalla) voivat aiheuttaa vinkuvan tai ulvovan äänen. Tietenkin usein tapahtuvien huoltoseisokkien vuoksi käytetty öljy tai liian vähäinen öljyn määrä on toinen mahdollinen syy tarkistettavien mahdollisuuksien luettelossa.
Mitä tehdä, jos öljyä häviää?
Jotkin edellä mainituista vaurioista voivat johtaa myös öljynmenetykseen. Jos tasauspyörästön hammaspyörän alla on öljytahroja, kotelo on täysin öljyinen tai öljytaso on huomattavasti liian alhainen, myös öljytiivisteet on katsottava syyksi ja vaihdettava. Koska on kuitenkin jo tehty selväksi, että kaikki korjaamot eivät osaa säätää tasauspyörästöä, myös tiivisteiden vaihtomääräys on annettava varovaisesti.
Tilaa vara- ja kulutusosia sekä tasauspyörästööljyjä verkossa laadukkaasti ja edullisesti.
Laajasta varaosien verkkokaupastamme voit hankkia kaikki yleiset varaosat ja kulutusosat akseliston tasauspyörästöön lähes kaikkiin ajoneuvoihin. Suosittelemme, että tilaat kaikki tarvitsemasi osat eli esimerkiksi uudet tiivisteet tai laakerit sekä valmistajan hyväksymän akseliöljyn. Kaikki täällä tarjotut ajoneuvon osat tulevat vakiintuneilta laatuvalmistajilta. Näin varmistetaan alkuperäisvarusteiden laatu. Siitä huolimatta voimme tarjota sinulle pysyviä edullisia hintoja. Tasauspyörästön varaosat lähetetään heti onnistuneen tilauksen jälkeen. Jos sinulla on lisäkysymyksiä, asiantunteva asiakastiimimme on valmis auttamaan sinua.