-3% jousituksesta

Tärinänvaimentimet – Fiat

(löytyi 1 tulosta)

Sijoituskriteerit
Kiristysrulla, moniurahihna SNR GA359.01
Valmistaja:   SNR
Valmistajan numero:   GA359.01
45,61 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

Moottorin värähtelyt

Niin hiljaisesti ja tehokkaasti kuin nykyaikainen moottori kulkeekin ulkoisesti, sisäpuolella tapahtuu edelleen monia villejä prosesseja. Palamisprosessit, räjähdykset, äärimmäinen kuumuus ja vielä suurempi paine, raskaat metalliosat, jotka joutuvat liikkeelle - kaikki tämä tuottaa valtavia värähtelyjä ja tärinöitä. Moottori on suunniteltu näitä tärinöitä varten, ja se selviää niistä yleensä erinomaisesti. Tämä ei kuitenkaan päde muihin auton osiin. Erityisesti vaihdelaatikko on erittäin herkkä, ja se tarvitsee mahdollisimman tasaisen pyörimisen toimiakseen kunnolla.

Tätä tarkoitusta varten moottorista vaihteistoon tai jopa muihin toimintoihin, kuten ilmastointijärjestelmään, asennetaan erilaisia komponentteja, joiden tarkoituksena on vaimentaa näitä voimakkaita tärinöitä. Tärinänvaimentimet taistelevat edessä suoraan moottorilohkon päällä ja auttavat eri hihnojen vauhtipyörät pyörimään tasaisesti. Näiden vaimentimien lisäksi kytkimen ympärillä olevat komponentit, kuten kytkinlevyn vääntöjouset tai erityinen kaksoismassavauhtipyörä, voivat myös auttaa vaimentamaan voimakkaita tärinöitä ja epäsäännöllisiä pyörimisliikkeitä.

Kampiakselin rooli

Kampiakseli vaimentaa edestakaisin liikkuvien mäntien liikkeet yhdystankojen välityksellä. Tässä prosessissa mäntien lineaarinen liike muuttuu kampiakselin pyörimisliikkeeksi. Kampiakseli välittää tämän pyörimisliikkeen vaihteistolle ja siten pyörille. Lisäksi kampiakseliin on kiinnitetty useita muita komponentteja, jotka on yleensä liitetty kampiakseliin kiilahihnojen avulla ja joita siten käytetään. Nämä osat ja toiminnot edellyttävät myös tasaista pyörimisliikettä. Moottorin yleisten värähtelyjen vuoksi on tarpeen ryhtyä toimiin tärinänvaimentimien muodossa. Lisäksi kampiakseli ei voi pyöriä tasaisesti nelitahtimoottorin eri syklien vuoksi. Imun, puristuksen, toiminnan ja pakokaasun välillä on aivan liian paljon eroja. Nämä muuttuvat prosessit saavat kampiakselin pyörimään jatkuvasti eri nopeuksilla.

Eri hihnojen tehtävät

Yksi tai useampi hihna välittää moottorin tehon kampiakselista alkaen erilaisille apuyksiköille. Valmistajat käyttävät erilaisia hihnatyyppejä, kuten kiilahihnoja, hammashihnoja, litteitä hihnoja ja, kuten useimmissa nykyaikaisissa autoissa, moniurahihnoja. Yleensä ajetaan seuraavia yksiköitä:

- Hydraulinen pumppu

- Vesipumppu

- Jäähdytystuuletin

- Ohjaustehostin

- Generaattori / vaihtovirtageneraattori

- Ilmastointi

Kaikki nämä aggregaatit suorittavat tärkeitä tehtäviä ja muodostavat usein tärkeän virtapiirin, sillä moottori käyttää niitä ja varmistaa samalla, että moottori voi jatkaa moitteetonta toimintaa. Jotta nämä toiminnot voivat suorittaa tehtävänsä sujuvasti, ne tarvitsevat myös tasaisen ja jatkuvan pyörimisliikkeen.

Näin värinänvaimentimet toimivat kiilahihnassa

Tärinänvaimentimet on suunniteltu takaamaan tasainen ja jatkuva pyöriminen. Ne vaimentavat moottorin ja kampiakselin epävakaita liikkeitä. Näin hihna(t) voi (voivat) pyöriä sujuvasti ja pyörittää omia yksiköitään. Tärinänvaimentimia on autossa eri muodoissa. Myös paikat, joihin ne sijoitetaan, vaihtelevat sen mukaan, ovatko ne suoraan kampiakselilla vai hihnan kiristyshihnapyörällä. Jos kaikki on toimivaa ja oikeilla paikoillaan, tärinännvaimentimet voivat säilyttää ja suojata sekä apuyksiköt että hihnat.

Tärinänvaimentimien mahdolliset ongelmat

Edellä mainittujen moottorissa ja sen ympärillä olevien raskaiden kuormitusten vuoksi myös tärinänvaimentimet saavat pitkällä aikavälillä rasvansa. Monissa tapauksissa pitkän ajan kuluttua tämä johtaa kulumisen merkkeihin. Jos näin on, vaimenninten vaikutus heikkenee. Aluksi se voi olla vain vähän, mutta ajan mittaan vaimennus voi heikentyä täysin. Jos tätä ei korjata nopeasti, lähitulevaisuudessa vaimentimien lisäksi hihnat ja pahimmassa tapauksessa myös erilaiset lisäyksiköt vaurioituvat. Tärinänvaimentimet ovat siis toinen komponentti, johon aluksi kiinnitetään vähän huomiota, mutta joka voi aiheuttaa suuria ongelmia, jos se ei itse toimi kunnolla.

Korjaus ja vaihto

Tärinänvaimentimet on tarkastettava säännöllisesti, jotta mahdollinen kuluminen voidaan havaita varhaisessa vaiheessa. Noin 60 000 kilometrin jälkeen on yleensä hyvä aika tehdä ensimmäinen tarkastus. On myös suositeltavaa vaihtaa vaimentimet noin 120 000 kilometrin jälkeen varotoimenpiteenä riippumatta kulumisesta. Tällöin ja myös todellisen vian sattuessa tärinänvaimentimien vaihtaminen ei ole liian suuri asia, mutta silti usein hankala asia. Loppujen lopuksi ruuvit on usein asennettu hyvin piilotettuihin nurkkiin. Työn onnistuminen edellyttää mekaanikon ammattitaitoisia käsiä ja monissa tapauksissa nostolavaa.

Tilaa tärinänvaimentimet verkossa Motointegratorilta

Tärinänvaimentimet suojavat tärinältä tai paremminkin siltä, ettei tärinää esiinny lainkaan, kun moottorin teho siirretään eri laitteisiin ja aggregaatteihin. Useimmissa tapauksissa ne hoitavat tätä tehtävää pitkään ilman ongelmia. Ne olisi kuitenkin vaihdettava, kun ne ovat liian kuluneet tai noin 120 000 kilometrin jälkeen. Silloin kannattaa tilata oikeat tärinänvaimentimet suoraan Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta.