- Pusty
- SAATAVUUS
- Valmistaja
- Hinta
Takasumuvalot TYC – KUORMA-AUTOT
(löytyi 71 tulosta)
Sakeassa sumussaolet iloinen kaikesta avusta, joka tekee muiden autojen näkemisen mahdollisimman helpoksi. Takasumuvalo on tärkeä apu tässä suhteessa. Se loistaa erityisen kirkkaasti kaikkien muiden takavalojen välissä, ja sen tarkoituksena on tehdä takaosa erityisen näkyväksi myös kovassa sumussa. Tällä sivulla selvitämme, milloin takasumuvalo voidaan tai pitää kytkeä päälle ja mitä ongelmia valon ympärillä voi esiintyä.
Mitä väärin voi tehdä takasumuvalojen kanssa? (Sakot)
Takasumuvalojen väärästä käytöstä voi hyvin nopeasti seurata varoitussakko. Jos ne on esimerkiksi kytketty päälle, vaikka näkyvyys on reilusti yli 50 metriä, autoilija voi saada 20 euron varoitussakon. Vielä pahempaa on, jos muita tienkäyttäjiä vaarannetaan tai jopa tapahtuu onnettomuus esimerkiksi häikäisemällä seuraavia tienkäyttäjiä. Tällöin sakko voi nousta nopeasti 25 tai 35 euroon. Valojen sytyttäminen ei sen sijaan ole pakollista. Ajaminen tiheässä sumussa, kun takasumuvalot pitäisi oikeastaan kytkeä päälle, ei ole hallinnollinen rikkomus tai vastaava. Sakkoja ei siis tarvitse pelätä.
Kuinka nopeasti voit ajaa, kun takasumuvalo on päällä?
Jos näkyvyys on sumun vuoksi alle 50 metriä, on olemassa toinen sääntö. Takasumuvalo voidaan tai sen pitäisi olla päällä tällaisissa sääolosuhteissa. Vähintään yhtä tärkeää on kuitenkin noudattaa suurinta sallittua nopeutta 50 kilometriä tunnissa. Tätä nopeutta ei sovelleta ainoastaan tiheässä sumussa ja alle 50 metrin näkyvyydessä, vaan myös rankkasateessa tai lumisateessa, jos myös nämä sääolosuhteet rajoittavat näkyvyyttä samalla tavalla. Enimmäisnopeus on siis voimassa kaikissa tapauksissa.
Missä ja milloin takasumuvalot saa kytkeä päälle?
Tieliikennelaissa säädetään tarkasti, milloin takasumuvalot saa kytkeä päälle. Näin on vain silloin, kun näkyvyys on sumun vuoksi alle 50 metriä. Takasumuvaloja ei saa kytkeä päälle, jos näkyvyyttä rajoittaa samalla tavalla sade tai lumisade, koska valot säteilevät valoa, joka on noin 12-20 kertaa voimakkaampaa kuin tavanomaiset takavalot. Niitä saa käyttää vain ajoneuvon näkyvyyden parantamiseen kovassa sumussa. Perävaunullisissa ajoneuvoissa on muuten sytytettävä vain (viimeisen) perävaunun takasumuvalaisimet.
Mistä lähtien takasumuvalo on ollut pakollinen?
Takasumuvalot ovat pakolliset vain ajoneuvoissa, joiden ensirekisteröinti on tehty vuonna 1991 tai sen jälkeen. Vanhemmissa autoissa ei välttämättä tarvitse olla takasumuvaloja. Niitä kuitenkin suositellaan. Loppujen lopuksi lisävalolaitteet voivat edistää valtavasti turvallisuutta tiellä äärimmäisissä sääolosuhteissa. Joissakin muissa moottoriajoneuvoissa, kuten moottoripyörissä tai traktoreissa sekä perävaunuissa, joiden enimmäisnopeus on alle 60 kilometriä tunnissa, voi olla takasumuvalot, mutta niitä ei tarvitse olla. Muuten takasumuvaloilla varustetuissa ajoneuvoissa on oltava keltainen merkkivalo kytkentävalona kojelaudassa, jotta lisävalojen sammuttaminen ei unohdu.
Takasumuvalojen jälkiasennus - mitä minun on tiedettävä?
Takasumuvalaisimet voidaan asentaa jälkiasennuksena myös ennen vuotta 1991 rakennettuihin ajoneuvoihin, jos niitä ei ole jo asennettu vakiona. Jälkiasennus voi olla tarpeen sellaisten maiden ajoneuvoihin, joissa ei ole lisävarusteena takasumuvaloja. Oikeiden valojen valintaan ei ole erityisiä määräyksiä. Tärkeää on vain, että valot ovat punaiset, koska takasumuvalo saa lähettää vain punaista valoa. Muut värit eivät ole sallittuja. Lisäksi takasumuvalot on tietenkin asennettava ajoneuvon takaosaan. Jälkiasennuksen yhteydessä myös kojelaudassa oleva keltainen merkkivalo on asennettava uudelleen.