Joulukausi 2024

Takalokasuojat – Ford

(löytyi 8 tulosta)

Sijoituskriteerit
Lokasuoja BLIC 6504-01-2515537P, vasen
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2515537P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lokasuoja BLIC 6504-01-2515538P, oikea
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2515538P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lokasuoja BLIC 6504-01-2515533K, vasen
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2515533K
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lokasuoja BLIC 6504-01-2515534P, oikea
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2515534P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Lokasuoja BLIC 6504-01-2532512P, oikea
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2532512P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takalokasuoja BLIC 6504-01-2532511P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-01-2532511P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takalokasuoja BLIC 6504-03-2579582P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-03-2579582P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takalokasuoja BLIC 6504-03-2579581P
Valmistaja:   BLIC
Valmistajan numero:   6504-03-2579581P
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mistä termi lokasuoja tulee?

Ensimmäiset lokasuojat ovat peräisin ajalta, jolloin vaunut olivat osa jokapäiväistä katukuvaa. Näin ollen ne ovat suunnilleen yhtä vanhoja kuin ensimmäiset liikennesäännöt. Silloin tiet olivat paljon likaisempia kuin nykyään. Hevosenlannan lisäksi siellä oli monenlaista muuta likaa, pölyä ja jopa ihmisen ulosteita. Tuohon aikaan kaikki tämä yhdistettiin termiin "ulosteet". Estääkseen ulosteiden epämiellyttävän sekoittumisen vaunuihin ihmiset alkoivat asentaa erilaisia metallilevyjä pyörien päälle. Nämä saivat suuren osan ylöspäin pyörivistä ulosteista. Niiden muoto muistutti siipiä, mistä nimi "lokasuoja" sai alkunsa.

Etu- ja takalokasuojien tehtävät

Nykyään tiet ovat onneksi paljon vähemmän saastuneita. Nykyaikaisilla lokasuojilla on kuitenkin edelleen periaatteessa sama tehtävä. Pöly, lika ja ennen kaikkea vesi eivät saisi levitä hallitsemattomasti kaikkiin suuntiin heti, kun auto ajaa. Sen vuoksi lokasuojien on peitettävä etu- ja takapyörät kokonaan kaikilta sivuilta. Näin oma auto ja ennen kaikkea muut tienkäyttäjät ovat parhaalla mahdollisella tavalla suojassa lentävältä lialta ja roiskevedeltä. Sen tarkoituksena on myös vähentää kiveniskun riskiä. Kaikki tämä suojelu ei kuitenkaan tarkoita vain sitä, että tienkäyttäjät pysyvät mahdollisimman puhtaina ja vahingoittumattomina. Kyse on pikemminkin liikenneturvallisuudesta. Hallitsemattomasti pyörivä vesi rajoittaisi huomattavasti takana olevan kuljettajan näkyvyyttä.

Nykyaikaisissa autoissa myös muotoilulla on suuri merkitys. Olipa kyse sitten puhtaasti optisesta tai myös parhaasta mahdollisesta aerodynamiikasta, kehittäjät hienosäätävät auton kaikkia mahdollisia kulmia. Myös takasiivellä voi olla merkittävä osuus. Se saa yleensä auton näyttämään paremmalta. Tätä varten jokainen automalli tarvitsee aina yksittäisen takasiiven varaosana. Viritysalalla se on vieläkin yksilöllisempää. Tällöin siipien jatkeet ovat usein tarpeen erityisen leveiden renkaiden peittämiseksi tai ylipäätään vahvan visuaalisen vaikutelman luomiseksi.

Takalokasuojan mahdolliset ongelmat

Kuten alussa mainittiin, takasiiven vauriot tai muut ongelmat ovat harvoin syy estää auton jatkuva ajaminen. Tällaisetkin puutteet olisi kuitenkin korjattava mahdollisimman pian. Mahdolliset ongelmat liittyvät pääasiassa kahteen asiaan: Ruoste ja metallilevyjen vauriot.

Ruoste

Huono huolto, pienet vauriot, paljon suolavettä talvella ja ennaltaehkäisevän hoidon puute voivat luoda hyvän kasvualustan takasiiven ruostumisongelmille. Etenkin sisäpuoliset alueet joutuvat kohtaamaan kilometri toisensa jälkeen raskasta kuormitusta lian, roiskeveden ja tiesuolan muodossa. Lokasuojan reunat ja takimmaiset kiinnikkeet ovat ruostumiselle alttiimpia kohtia.

Metallilevyjen vauriot

Ruosteen kehittyminen kestää jonkin aikaa, mutta korivauriot voivat tapahtua paljon nopeammin. Pysäköinnissä menetetään hetki huolellisuutta, ja parkkipaikan seinä kaatuu, jolloin takasiipeen jää ikäviä naarmuja tai lommoja. Myös klassisten autojen onnettomuudet voivat aiheuttaa vakavia vaurioita siivelle. Mahdolliset vauriot vaihtelevat maalipinnan pienistä naarmuista vakaviin muodonmuutoksiin.

Takalokasuojan vaihtaminen

Vaurion vakavuudesta riippuen se voidaan joko vielä korjata suoraan olemassa olevaan takasiipeen tai se on vaihdettava. Ennen vaihtoa on kuitenkin aika etsiä oikea varaosa. Loppujen lopuksi lokasuojat ovat hyvin yksilöllisiä jokaisessa automallissa. Lisäksi herää kysymys, onko vaihdettava kokolokasuoja vai vain yksittäiset osat kiinnikkeestä.

Kun oikeat varaosaton löydetty, vaihto onnistuu yleensä ongelmitta. Parhaassa tapauksessa tämän tehtävän suorittavat ammattilaiset erikoisliikkeessä. Loppujen lopuksi auton korin tärkeät osat on vaihdettava ja ennen kaikkea asennettava oikein. Jos jälkimmäistä ei tapahdu, uusi lokasuoja voi pahimmassa tapauksessa irrota suuremmassa nopeudessa. Se puolestaan olisi katastrofaalista muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kannalta.

Varovaisuus

Valitettavasti onnettomuusvahinkoja ei voi estää. Ruostumista voidaan kuitenkin jossain määrin ehkäistä. Myös lokasuojien sisäpuoli voi hyötyä asianmukaisesta korin alta tai korroosiosuojauksesta. Tämä ainakin vaikeuttaa huomattavasti ruostumista.

Tilaa takalokasuojat autoosi verkossa Motointegratorilta

Takalokasuojilla on tärkeä rooli muotoilun lisäksi myös liikenneturvallisuuden kannalta. Niiden vaurioituminen ei heti lamauta autoa, mutta korjaus on kuitenkin hoidettava nopeasti. Onneksi tämä ei ole ongelma oikean takalokasuojan kanssa. Löydät ne suoraan Motointegratorin palkitusta verkkokaupasta .