Joulukausi 2024

Takaäänenvaimentimet – Nissan

(löytyi 8 tulosta)

Sijoituskriteerit
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-15137
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-15137
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01573
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01573
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01508P
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01508
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-15128
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-15128
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin 4MAX 0219-01-01561
Valmistaja:   4MAX
Valmistajan numero:   0219-01-01561
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin BOSAL 145-389
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   145-389
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Pakoputki WALKER 11141
Valmistaja:   WALKER
Valmistajan numero:   11141
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla
Takaäänenvaimennin BOSAL 145-329
Valmistaja:   BOSAL
Valmistajan numero:   145-329
Tuote ei ole tilapäisesti saatavilla

Mikä on äänenvaimennin?

Pakojärjestelmä koostuu useista eri osista. Aluksi pakosarja tai keräin sijaitsee suoraan moottorilohkossa, jossa se kerää sylintereistä tulevat pakokaasut. Pakosarja syöttää kaasut Y-putkeen, josta pakokaasut menevät katalysaattoriin. Katalysaattori suodattaa kaasun myrkyt pois päästämällä kaasut erityisesti pinnoitetun ja läpäisevän keraamisen lohkon läpi. Näin päästetään vaarattomia aineita, kuten typpeä ja vettä. Haitallisten hiilivetyjen ja typen oksidien osuus pakokaasussa vähenee. Nykyaikaisten katalysaattoreiden tehtävänä on myös vähentää moottorin melua.

Dieselajoneuvoissa on katalysaattorin takana myös nokihiukkassuodatin, joka pidättää palamisprosessin hienoimmat jäämät ja vähentää haitallisten hiukkasten päästöjä.

Suodatetut pakokaasut johdetaan katalysaattorista/hiukkassuodattimesta esi- tai keskiäänenvaimentimeen. Keskiäänenvaimentimen rakenne hidastaa pakokaasujen virtausta ja vähentää moottorin tärinää entisestään.

Lopuksi pakokaasut kulkeutuvat äänenvaimentimeen. Ajoneuvosta riippuen se on osittain näkyvissä ja koostuu useista kammioista. Takaäänenvaimennin vähentää edelleen melun kehittymistä ja siten melusaastetta. Takaäänenvaimentimen eri kammiot on eristetty ulkopuolelta. Ne jakavat pakokaasuvirran useisiin virtauksiin. Tämän seurauksena pakokaasuvirtoihin liittyvät ääniaallot kumoavat toisensa. Pakokaasujärjestelmän äänenlaatuun ja moottorin tehoon voidaan vaikuttaa takaiskunvaimentimen muodosta ja poikkileikkauksesta riippuen. Pakojärjestelmän päässä on pakoputki, jonka kautta moottorin pakokaasut johdetaan ulos.

Mitä äänenvaimentimia on saatavilla?

Pakojärjestelmän sijainnista riippuen voidaan erottaa neljä äänenvaimenninta:

  • Etuäänenvaimennin
  • Keskiäänenvaimennin
  • Takaäänenvaimennin
  • Takana oleva äänenvaimennin

Koska katalysaattori ja hiukkassuodatin vaimentavat jo suuren osan nykyaikaisten ajoneuvojen äänistä, monissa dieselmoottoreissa ei enää ole esiäänenvaimenninta. Äänenvaimentimen rakenne riippuu moottorin tyypistä ja rakenteesta, kuutiotilavuudesta, sylinterien lukumäärästä ja moottorin kierroslukualueesta sekä käytettävissä olevasta tilasta.

Milloin takaäänenvaimennin on viallinen?

Pakokaasun osien jatkuvan lämmityksen ja jäähdytyksen vaihtelun vuoksi korroosiosta johtuvat halkeamat ja reiät ovat tyypillisiä vaurioita, jotka voi nähdä. Tinamainen kolina tai jyrinä - yleensä kiihdytettäessä - on myös merkki viallisesta takaäänenvaimentimesta. Tämä voi johtua löysistä ohjauslevyistä. Läpiruostuneet kiinnityspultit voivat myös aiheuttaa ongelmia. Jos ne katkeavat tai kumikiinnikkeet puuttuvat, äänenvaimennin voi osua koriin ja pahimmassa tapauksessa pudota. Kuitenkin myös lämpösuojalevyt rikkoutuvat usein, mikä myös aiheuttaa kolinaa.

Jos takavaimennin on viallinen pienten ruostereikien vuoksi, voit jatkaa ajamista. Tällöin riittää käsittely korkean lämpötilan silikonilla, pakokaasun korjaustahnalla tai korjaussarjalla. Jos äänenvaimennin on kuitenkin vaarassa pudota, siitä voi aiheutua turvallisuusriski. Lisäksi melu voi johtaa sakkoihin. Kannattaa käydä viimeistään nyt korjaamolla ja korjauttaa takavaimennin.

Takaäänenvaimentimen vaihto

Takaäänenvaimentimet on valmistettu teräksestä tai ruostumattomasta teräksestä, ja niissä hyödynnetään heijastus- ja/tai absorptioperiaatetta. Absorptioäänenvaimentimissa on eristäviä rakenteita teräsvillan tai muiden materiaalien muodossa, jotka muuttavat äänienergian lämmöksi. Heijastava äänenvaimennin pyrkii vähentämään matalien taajuuksien äänenvoimakkuutta. Takaäänenvaimentimet voidaan suunnitella sekä heijastus- että absorptiojärjestelmiksi. Myös äänenvaimentimien yhdistelmät ovat mahdollisia. Vaihto voi olla aikaa vievää, jos käytössäsi ei ole nostolaitetta, sillä äänenvaimentimet asennetaan ajoneuvon alle osaksi pakojärjestelmää. Lisäksi äänenvaimentimen on sovittava takaäänenvaimentimeen. Jos näin ei tapahdu, tämä voi johtaa ongelmiin, esim. äänenvaimentimen katoamiseen ajon aikana. Jos et ole varma, sopivatko kaikki osat, on parempi kääntyä asiantuntijan puoleen ja viedä ajoneuvo korjaamolle.

Osta äänenvaimentimet edullisesti verkosta

Vialliset takavaimentimet aiheuttavat paljon melua, mutta myös vaarantavat ympäristön ja terveyden, koska vaarallisia myrkkyjä ja nokihiukkasia ei enää voida suodattaa ja päästää ulkoilmaan. Korjauskustannukset eivät ole merkityksettömiä ja voivat olla kalliita. Voit minimoida korjauskustannukset yksinkertaisesti ostamalla uuden äänenvaimentimen netistä.

Motointegratorin verkkokaupasta löydät noin viisi miljoonaa autojen varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin premium-valmistajilta. Näihin kuuluvat Fox-äänenvaimentimet, Golf 4:n äänenvaimentimet, Golf 7 GTI:n äänenvaimentimet ja monet muut. Suodatintoimintomme auttaa sinua löytämään oikean takaäänenvaimentimen autoosi.