- Pusty
Takaäänenvaimentimet
(löytyi 1631 tulosta)
Äänenvaimentimet ovat osa pakojärjestelmää, ja niillä varmistetaan, että moottorin kuumat pakokaasut johdetaan turvallisesti ulos. Ne ovat myös vastuussa melupäästöjen vähentämisestä. Takavaimentimia on erityyppisiä, kuten absorptio- ja heijastava äänenvaimennin.
Takavaimentimessa olevat viat, kuten reiät tai halkeamat, ovat ominaista voimakkaammalle moottorin äänelle ja kolinalle, joka johtuu rikkoutuneista kiinnitys- ja kansielementeistä. Koska viallinen takaäänenvaimennin ei ainoastaan aiheuta paljon melua, vaan on myös turvallisuusriski, se on vaihdettava välittömästi. Motointegratorista löydät huippuvalmistajien takaäänenvaimentimet edulliseen hintaan.
Valitse auto näyttääksesi vastaavia osia kategoriasta Takaäänenvaimentimet.
Kaikki valmistajat
- Abarth
- Acura
- Aixam
- Alfa Romeo
- Andoria
- ARO
- Aston Martin
- Audi
- Austin
- Avia
- Bedford
- Bentley
- BMW
- Buick
- Cadillac
- Chery
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroen
- Cupra
- Dacia
- Daewoo
- DAF
- Daihatsu
- Dodge
- Elaris
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Ford USA
- FSO
- GAZ
- GEO
- GMC
- Great Wall
- Honda
- Hummer
- Hyundai
- Infiniti
- Innocenti
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- KIA
- Lada
- Lamborghini
- Lancia
- Land Rover
- LDV
- Lexus
- Lincoln
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Maybach
- Mazda
- Mercedes-Benz
- MG
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Plymouth
- Pontiac
- Porsche
- Renault
- Renault Trucks
- Rover
- Saab
- Seat
- Sevic
- Skoda
- Smart
- Ssangyong
- Steyr
- Subaru
- Suzuki
- Tata
- Tesla
- Toyota
- Trabant
- UAZ
- Volvo
- VW
- Wartburg
- Zastava
- ZAZ
- ZIL
Mikä on äänenvaimennin?
Pakojärjestelmä koostuu useista eri osista. Aluksi pakosarja tai keräin sijaitsee suoraan moottorilohkossa, jossa se kerää sylintereistä tulevat pakokaasut. Pakosarja syöttää kaasut Y-putkeen, josta pakokaasut menevät katalysaattoriin. Katalysaattori suodattaa kaasun myrkyt pois päästämällä kaasut erityisesti pinnoitetun ja läpäisevän keraamisen lohkon läpi. Näin päästetään vaarattomia aineita, kuten typpeä ja vettä. Haitallisten hiilivetyjen ja typen oksidien osuus pakokaasussa vähenee. Nykyaikaisten katalysaattoreiden tehtävänä on myös vähentää moottorin melua.
Dieselajoneuvoissa on katalysaattorin takana myös nokihiukkassuodatin, joka pidättää palamisprosessin hienoimmat jäämät ja vähentää haitallisten hiukkasten päästöjä.
Suodatetut pakokaasut johdetaan katalysaattorista/hiukkassuodattimesta esi- tai keskiäänenvaimentimeen. Keskiäänenvaimentimen rakenne hidastaa pakokaasujen virtausta ja vähentää moottorin tärinää entisestään.
Lopuksi pakokaasut kulkeutuvat äänenvaimentimeen. Ajoneuvosta riippuen se on osittain näkyvissä ja koostuu useista kammioista. Takaäänenvaimennin vähentää edelleen melun kehittymistä ja siten melusaastetta. Takaäänenvaimentimen eri kammiot on eristetty ulkopuolelta. Ne jakavat pakokaasuvirran useisiin virtauksiin. Tämän seurauksena pakokaasuvirtoihin liittyvät ääniaallot kumoavat toisensa. Pakokaasujärjestelmän äänenlaatuun ja moottorin tehoon voidaan vaikuttaa takaiskunvaimentimen muodosta ja poikkileikkauksesta riippuen. Pakojärjestelmän päässä on pakoputki, jonka kautta moottorin pakokaasut johdetaan ulos.
Mitä äänenvaimentimia on saatavilla?
Pakojärjestelmän sijainnista riippuen voidaan erottaa neljä äänenvaimenninta:
- Etuäänenvaimennin
- Keskiäänenvaimennin
- Takaäänenvaimennin
- Takana oleva äänenvaimennin
Koska katalysaattori ja hiukkassuodatin vaimentavat jo suuren osan nykyaikaisten ajoneuvojen äänistä, monissa dieselmoottoreissa ei enää ole esiäänenvaimenninta. Äänenvaimentimen rakenne riippuu moottorin tyypistä ja rakenteesta, kuutiotilavuudesta, sylinterien lukumäärästä ja moottorin kierroslukualueesta sekä käytettävissä olevasta tilasta.
Milloin takaäänenvaimennin on viallinen?
Pakokaasun osien jatkuvan lämmityksen ja jäähdytyksen vaihtelun vuoksi korroosiosta johtuvat halkeamat ja reiät ovat tyypillisiä vaurioita, jotka voi nähdä. Tinamainen kolina tai jyrinä - yleensä kiihdytettäessä - on myös merkki viallisesta takaäänenvaimentimesta. Tämä voi johtua löysistä ohjauslevyistä. Läpiruostuneet kiinnityspultit voivat myös aiheuttaa ongelmia. Jos ne katkeavat tai kumikiinnikkeet puuttuvat, äänenvaimennin voi osua koriin ja pahimmassa tapauksessa pudota. Kuitenkin myös lämpösuojalevyt rikkoutuvat usein, mikä myös aiheuttaa kolinaa.
Jos takavaimennin on viallinen pienten ruostereikien vuoksi, voit jatkaa ajamista. Tällöin riittää käsittely korkean lämpötilan silikonilla, pakokaasun korjaustahnalla tai korjaussarjalla. Jos äänenvaimennin on kuitenkin vaarassa pudota, siitä voi aiheutua turvallisuusriski. Lisäksi melu voi johtaa sakkoihin. Kannattaa käydä viimeistään nyt korjaamolla ja korjauttaa takavaimennin.
Takaäänenvaimentimen vaihto
Takaäänenvaimentimet on valmistettu teräksestä tai ruostumattomasta teräksestä, ja niissä hyödynnetään heijastus- ja/tai absorptioperiaatetta. Absorptioäänenvaimentimissa on eristäviä rakenteita teräsvillan tai muiden materiaalien muodossa, jotka muuttavat äänienergian lämmöksi. Heijastava äänenvaimennin pyrkii vähentämään matalien taajuuksien äänenvoimakkuutta. Takaäänenvaimentimet voidaan suunnitella sekä heijastus- että absorptiojärjestelmiksi. Myös äänenvaimentimien yhdistelmät ovat mahdollisia. Vaihto voi olla aikaa vievää, jos käytössäsi ei ole nostolaitetta, sillä äänenvaimentimet asennetaan ajoneuvon alle osaksi pakojärjestelmää. Lisäksi äänenvaimentimen on sovittava takaäänenvaimentimeen. Jos näin ei tapahdu, tämä voi johtaa ongelmiin, esim. äänenvaimentimen katoamiseen ajon aikana. Jos et ole varma, sopivatko kaikki osat, on parempi kääntyä asiantuntijan puoleen ja viedä ajoneuvo korjaamolle.
Osta äänenvaimentimet edullisesti verkosta
Vialliset takavaimentimet aiheuttavat paljon melua, mutta myös vaarantavat ympäristön ja terveyden, koska vaarallisia myrkkyjä ja nokihiukkasia ei enää voida suodattaa ja päästää ulkoilmaan. Korjauskustannukset eivät ole merkityksettömiä ja voivat olla kalliita. Voit minimoida korjauskustannukset yksinkertaisesti ostamalla uuden äänenvaimentimen netistä.
Motointegratorin verkkokaupasta löydät noin viisi miljoonaa autojen varaosaa ja tarviketta kaikkiin automerkkeihin premium-valmistajilta. Näihin kuuluvat Fox-äänenvaimentimet, Golf 4:n äänenvaimentimet, Golf 7 GTI:n äänenvaimentimet ja monet muut. Suodatintoimintomme auttaa sinua löytämään oikean takaäänenvaimentimen autoosi.
Parhaat tuotteet kategoriasta Takaäänenvaimentimet
Miten pakojärjestelmä on rakennettu?
Pakojärjestelmä on tärkeä osa jokaista ajoneuvoa, jossa on polttomoottori. Monet kuljettajat eivät ole tietoisia siitä, että pakojärjestelmällä on erilaisia tehtäviä. Myös äänenvaimentimella on hyvin erityiset vaatimukset. Seuraavaan olemme koonneet sinulle tärkeimmät kysymykset ja vastaukset pakojärjestelmästä ja äänenvaimentimesta.
Ajoneuvon pakojärjestelmä on aina hyvin samankaltainen. Ensinnäkin pakosarja asennetaan sylinterikanteen. Vielä hyvin kuumat pakokaasut johdetaan suoraan tänne. Tämän jälkeen seuraa putki, joka johtaa aluskatteeseen; Y-putki tai liekkiputki. Tämän jälkeen seuraa katalysaattori ja dieselajoneuvoissa mahdollisesti myös nokihiukkassuodatin. Seuraavaksi tulee keskiäänenvaimennin. Tämän jälkeen takaiskunvaimennin ja mahdollisesti pakoputki. Uudemmissa ajoneuvoissa katalysaattori(t) voi(vat) sijaita myös suoraan pakosarjassa.
Mikä on takaäänenvaimentimen tehtävä?
Jotta takaiskunvaimentimen tehtävää voitaisiin ymmärtää paremmin, on tarpeen tarkastella koko pakojärjestelmää. Pakokaasut pakotetaan ulos moottorista aaltomaisesti ja iskunomaisesti. Pelkästään pakosarjan muotoilu on tässä yhteydessä tärkeää, jotta nämä aallot eivät voi heijastua takaisin. Pakokaasu kerääntyy tietyssä määrin katalysaattoriin. Keskimmäisen äänenvaimentimen on vaimennettava korkeataajuisia aaltoja, minkä vuoksi se täytetään sopivalla eristysmateriaalilla, kuten kivellä tai teräsvillalla.
Ehkä olet kokenut sen ennenkin. Tietyissä olosuhteissa moottorin kierrosluvusta ja kytketystä vaihteesta riippuen aluskatosta voi levitä ääniä, jotka ihmiskorva kokee hyvin epämiellyttävinä, melkein kuin pumpuliin käärittynä. Nämä ovat juuri tällaisia korkeataajuisia aaltoja. Takaäänenvaimentimet sen sijaan on suunniteltu heijastus- ja absorptiovaimentimiksi. Niissä pakokaasut johdetaan tietyllä tavalla äänenvaimentimen läpi ja tarvittaessa useiden kammioiden läpi. Näin melun kehitykseen (ääneen) voidaan vaikuttaa merkittävästi. Tästä syystä urheiluäänenvaimentimia tarjotaan usein urheilun takaiskunvaimentimiksi, koska tällä tavoin voidaan tuottaa erityisen kurkkuileva ja kupliva ääni.
Kuinka kuumaksi takavaimennin käy?
Pakoputkistot ovat varsin alttiita korroosiolle. Monet auton omistajat yrittävät tehdä asialle jotain maalaamalla pakoputken ruostesuojamaalilla. Lisäksi toiset auton omistajat harkitsevat pakoputken ja sen ripustuksen vaihtamista - esimerkiksi duplex-pakoputkijärjestelmän asentamista. Nämä kaikki suunnitelmat johtavat yhteen kysymykseen: kuinka kuumaksi takavaimennin kuumenee? Sillä pakoputken ripustus ja putkien reititys riippuvat siitä, samoin kuin ruostesuojamaalin lämmönkestävyys.
Ensinnäkin näemme, että pakosarjan kuumat pakokaasut voivat saavuttaa jopa 1 300 celsiusasteen lämpötilan äärimmäisessä kuormituksessa ja hehkua sitten kirkkaan oranssina. Jopa turboahtimen kohdalla päästään vielä vähintään 900 asteeseen. Matkalla pakoputken läpi pakokaasut kuitenkin jäähtyvät. Varsinkin kaupunkiliikenteessä ne jäähtyvät niin nopeasti, että dieselhiukkassuodatin ei voi enää palaa vapaasti. Tämä saavutetaan turvallisesti vasta maantieajossa tai moottoritiellä. Erittäin urheilullisissa ja pitkissä ajoissa äänenvaimentimen ytimessä voidaan kuitenkin edelleen havaita jopa 500 asteen lämpötiloja - yksittäistapauksissa. Takaäänenvaimentimen ulkokuoren kohdalla voidaan helposti saavuttaa jopa 300 asteen lämpötilat.
Onko mahdollista ajaa ilman äänenvaimenninta?
Aina voi käydä niin, että äänenvaimennin irtoaa esimerkiksi korroosion vuoksi. Silloin herää heti kysymys, voiko ajoneuvolla edelleen liikkua tällä tavoin. Teoriassa kyllä, mutta ei käytännössä. Tämä johtuu siitä, että pakoputki on osa tyyppihyväksyntää. Periaatteessa ajaminen ilman äänenvaimenninta on siis ajamista ilman liikennelupaa. Onnettomuuden sattuessa tällä voi olla seurauksia, koska vakuutusyhtiö voi kieltäytyä maksamasta. Ainakin jos ei voida selvästi osoittaa, että pakoputki vain putosi pois.
Myöskään melutasoa ei saa jättää huomiotta; se on viime kädessä yksi syy siihen, miksi liikennelupa raukeaa. On myös muita riskejä. Esimerkiksi pakokaasut voivat olla vielä hyvin kuumia, kun ne saapuvat äänenvaimentimeen, kuten edellisessä kohdassa esitettiin äänenvaimentimen lämpötilasta. Jopa 500 celsiusasteen lämpötiloissa on syttymisvaara, koska monissa ajoneuvoissa polttoainesäiliö sijaitsee myös tällä alueella, johon viimeinen äänenvaimennin on asennettu. Muoviosat ja jopa renkaat voivat myös vaurioitua merkittävästi.
Toinen mahdollinen vaara on se, että nyt löysä keskimmäinen äänenvaimennin ei enää välttämättä roiku vakaasti. Siksi pakoputki voi osua myös alustaan. Tällöin suojapinnoitteet, kuten aluskatteen suojaus, voivat sulaa tai syttyä tuleen. Nämä pinnoitteet voivat irrota irronneesta pakoputkesta, kunnes paljas metalli on näkyvissä. Erityisesti seuraavana talvena tällä alueella on odotettavissa massiivista korroosiota tiesuolan ja veden vaikutuksesta. Lisäksi pakokaasut voivat tunkeutua matkustajatilaan ja vaarantaa terveyden. On vielä sanottava, että ajaminen ilman äänenvaimenninta ei ole missään tapauksessa suositeltavaa.
Ruostumattomasta teräksestä valmistettu äänenvaimennin vai perinteinen äänenvaimennin?
Markkinoilla on tarjolla monia erilaisia tuotteita eri ajoneuvomalleihin. Jos uusi äänenvaimennin tarvitaan, sen tulisi olla ainakin vakiintuneen merkkivalmistajan tuote. Vain laadukkaat pakoputken varaosat on rakennettu siten, että ne tarjoavat myös maksimaalisen korroosiosuojauksen. Tämä on tärkeää useista syistä. Ensinnäkin siksi, että äänenvaimentimen ulkokuori ei pääse ruostumaan liian nopeasti, mutta myös siksi, että korroosio äänenvaimentimen sisällä voidaan sulkea pois pitkällä aikavälillä. Tämä johtuu siitä, että palamisen aikana syntyy myös kondenssia. Tämä vesi voi kerääntyä äänenvaimentimeen erityisesti monilla lyhyillä matkoilla tai kaupunkiliikenteessä, jossa pakokaasun lämpötila ei ole korkea. Jos korroosiosuojaa ei ole, uusi pakoputki voi ruostua uudelleen läpi hyvin lyhyessä ajassa.