Joulukausi 2024

Taka-akselin iskunvaimentimet – KUORMA-AUTOT

(löytyi 795 tulosta)

On tosiasia, että taka- ja etuakselin iskunvaimentimet hajoavat ajan myötä. Bentley vaikuttaa täällä yhtä paljon kuin Trabant. Syynä tähän on auton iskunvaimentimiin ajon aikana kohdistuva jatkuva rasitus. Jo tämän auton osan nimi osoittaa, että iskunvaimentimen tehtävä ei ole helppo. Nimi on kuitenkin harhaanjohtava. Etu- ja taka-akselien iskunvaimentimia pitäisi itse asiassa kutsua "tärinänvaimentimiksi". Mutta siitä lisää myöhemmin.

Varaosat EVORON
Sijoituskriteerit
Iskunvaimennin FEBI BILSTEIN 20293
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   20293
58,08 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MAGNUM TECHNOLOGY M0061
Iskunvaimennin MAGNUM TECHNOLOGY M0061
Valmistaja:   MAGNUM TECHNOLOGY
Valmistajan numero:   M0061
32,52 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin KONI 99B-2686
Valmistaja:   KONI
Valmistajan numero:   99B-2686
215,45 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5308
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5308
143,62 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T1296
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T1296
98,78 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin TRW JHZ5113
Valmistaja:   TRW
Valmistajan numero:   JHZ5113
62,86 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T5373
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T5373
106,88 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Vaimennin, ohjaamon laakerointi MONROE CB0164
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   CB0164
62,11 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 311 668
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   311 668
157,00 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 311 762
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   311 762
119,59 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin SACHS 101 424
Valmistaja:   SACHS
Valmistajan numero:   101 424
132,42 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin FEBI BILSTEIN 20265
Valmistaja:   FEBI BILSTEIN
Valmistajan numero:   20265
60,67 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T1149
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T1149
93,40 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE V1133
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   V1133
48,89 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää
Iskunvaimennin MONROE T1324
Valmistaja:   MONROE
Valmistajan numero:   T1324
100,51 €Sisältää arvonlisäveron, ei sisällä toimituskuluja
2-4 arkipäivää

On tosiasia, että iskunvaimentimet kuluvat vähitellen. On myös tosiasia, että monet ajoneuvon omistajat eivät huomaa viallisen iskunvaimentimen hitaasti ilmeneviä kulumisen merkkejä. Ajan mittaan tottuu siihen, että auton käsiteltävyys heikkenee jatkuvasti. Ja tässä kohtaa se muuttuu vaaralliseksi. Sinun ja muiden tienkäyttäjien vuoksi.

Mutta miten tunnistat taka-akselin viallisen iskunvaimentimen? Kuinka kallista iskunvaimentimen vaihtaminen on? Ja miksi iskunvaimenninta pitäisi periaatteessa kutsua tärinänvaimentimeksi? Jos haluat tietää tämän ja paljon muuta näistä turvallisuuteen liittyvistä auton osista, lue lisää.

Iskunvaimennin taka-akseli: rakenne ja toiminta

Iskunvaimennin on tärkeä osa alustaa. Yhdessä jousen kanssa se on linkki pyörän jousituksen ja korin välillä. Nämä kaksi auton osaa toimivat yhdessä vaimentaakseen tienpinnan epätasaisuudet. Itse iskunvaimennin on vastuussa jousen värähtelyjen vaimentamisesta. Eikä se ole mikään ihmeellinen saavutus, sillä pyörän värähtelyt ovat noin 10 kertaa niin voimakkaita kuin kehon värähtelyt. Auto, jossa ei ole iskunvaimentimia taka- ja etuakselilla, keinuisi muutaman metrin sisällä. Mukava ajo on silloin yhtä mahdoton ajatus kuin turvallinen ajoneuvon hallinta.

Ajon aikana jouset vaimentavat ensin epätasaisuudet puristamalla. Tämän prosessin aikana iskunvaimennin ei saa tarjota vastusta ja se puristuu (puristusvaihe). Iskunvaimennin aktivoituu vasta, kun jousitus vapautetaan. Palautusvaiheessa iskunvaimennin vaimentaa jousen valtavan rentoutumisvoiman vetämällä itsensä hitaasti erilleen.

Tämän prosessin "jätetuotteena" syntyy lämpöä. Vetovaiheessa iskunvaimentimen mäntää, joka on öljyn ympäröimä, jarrutetaan voimakkaasti. Se vähentää suoraan jousen tärinää. Tämä prosessi voi aiheuttaa jopa 120 °C:n lämpötilan iskunvaimentimen sisällä.

Vialliset iskunvaimentimet heikentävät pitoa tiellä

Monet ajoneuvon omistajat huomaavat viallisen iskunvaimentimen - olipa kyseessä taka- tai etuakseli - vaikutukset vasta, kun on liian myöhäistä. Iskunvaimentimien kuluminen etenee hitaasti mutta tasaisesti. Usein emme edes huomaa alkuoireita. Silti renkaiden pito tiellä heikkenee merkittävästi, kun iskunvaimentimet rikkoutuvat. Tämä puolestaan vaikuttaa jarrutusmatkaan ja ajovakauteen.

Pelkästään jarrutusmatka pitenee jopa 20 prosenttia, jos taka-akselin iskunvaimentimet ovat vialliset. Jopa alhaisilla nopeuksilla tämä lisää useita metrejä. Syynä tähän on pyörän jatkuva palautuminen, johon liittyy heikentynyt maakosketus.

Ajovakaus kärsii myös viallisista iskunvaimentimista. ABS (lukkiutumaton jarrujärjestelmä) ja ESP (elektroninen ajonvakautusjärjestelmä) eivät enää toimi kunnolla. Tällä voi olla vakavia seurauksia(liukastumisvaara) kaarreajossa ja nopeissa väistöliikkeissä.

Lisäksi autosi renkaat kuluvat nopeasti ja epäsäännöllisesti viallisen iskunvaimentimen vuoksi. Tämä puolestaan vahingoittaa paitsi ajoturvallisuuttasi myös lompakkoasi. Jos taka- ja/tai etuakselin iskunvaimentimet ovat rikki, renkaat on vaihdettava paljon useammin.

Miten tunnistaa vialliset iskunvaimentimet

Mahdollisia lähestymistapoja on neljä.

1. Keinutesti

Paina runko alas yhden renkaan päälle kerrallaan. Jos auto tarvitsee enemmän kuin yhden tai kaksi värähtelyä vaimentaakseen liikkeen, iskunvaimentimet on tarkistutettava erikoisliikkeessä.

2. Silmämääräinen testi

Jos havaitset öljyn huuruuntumista tai selviä öljyjälkiä iskunvaimentimissa, on oikea-aikainen vaihto väistämätön. Tärkeää: On olemassa öljy- ja kaasuiskunvaimentimia. Jälkimmäiset ovat parempilaatuisia ja niiden käyttöikä on pidempi. Niissä ei kuitenkaan yleensä näy öljynjälkiä vian sattuessa.

3. Rengastesti

Jos rengas on kulunut epätasaisesti, se voi olla merkki myös kuluneesta iskunvaimentimesta.

4. Ajokoe

Kun ajat, kiinnitä tietoisesti huomiota siihen, miten auto käyttäytyy. Esimerkiksi heti kun huomaat, että auto "kelluu", tarkistuta iskunvaimentimet.

Iskunvaimentimien vaihtaminen - kustannukset ja vaiva

Jos olet harrastajamekaanikko, jolla on käytössään autonostin, voit vaihtaa etu- ja/tai taka-akselin iskunvaimentimet itse. Täällä sinun on kuitenkin varauduttava suurempaan työmäärään. Jos et tunne olevasi valmis tehtävään, anna iskunvaimentimet vaihtaa autokorjaamossa.

Olipa kyseessä etu- tai taka-akseli: iskunvaimentimet on aina vaihdettava pareittain. Ja tämä ei ole halpaa. Se voi maksaa helposti 1 000-2 000 euroa. Vihje:Osta taka-akselin iskunvaimentimet halvalla verkosta. Motointegratorilla tarjoamme reilusti yli 300 erilaista iskunvaimenninta tunnetuilta valmistajilta.